Jag som i princip äter hel-vegetariskt (d.v.s. veganskt) säger såhär:
Linser (röda är skitbra, tar en 10 minuter att koka) är bra grejer, koka en grynig gröt av dem och i med tacokrydda så har du tacofärs-ersättning. Ha dem i grytor soppor och whatever.
Bönor, kikärtor, kidneybönor, mungobönor, vita bönor och så vidare, är skitbra. Kikärtor är sjukt goda rostade (hög värme kort stund i panna, tills de börjar "knäppa"). I grytor, sallader, wok och så vidare. Gör hommus på kikärtor! Och kom ihåg att köpa torkade bönor som du kokar upp själv och fryser in, då har du kommit billigare undan än om du köper köttersättning eller kött.
Soyafärs är förstås värt att ha hemma. Dock är jag personligen inte så förtjust i vegetariska produkter som härmar kött, men det är ju min preferens.
Glöm inte bort nötter (om du inte är allergiker, förstås). Bra skit, rosta chasewnötter, mandlar och vad du gillar. Käka jordnötssmör! Det finns utan socker, vilket faktiskt gör det till extremt vettig vegetarisk kost. Och glöm inte bort att det är asgott med solrosfrön och pumpakärnor, i müsli, i sallad, i wok osv.
Avocado. Punkt.
Pasta är bra grejer också. Gärna fullkornspasta. Och glöm inte bort att fixa lite schysst matolja, samt olivolja för all sallad du ska äta.
Sedan ett recept:
Grillade grönsaker i ugn. Morötter, potatis, purjolök, kålrot, och vad du gillar. Hacka upp i lagom stora bitar och kasta tillsammans med kikärtor på en plåt med olja. In i ugnen (200-225 grader). Låt det vara tills det blir klart. Under tiden gör du en episkt god vitlökssås med havregrädde, svartpeppar, riven vitlök, salt, och lite pressad citron. Billigt och rätt lyxigt. Drick vin till!