Oldtimer
Slava Ukraini!
O nej, jag menade bara att färdighetsfokus inte får ge så mycket att den känns självklar att ta. En rollfigurs karriär skall vara fylld av svåra val. Skall jag fokusera på en viktig färdighet och få en liten fördel eller skall jag träna mig på att försöka vara den som reagerar först i varje ny strid? Färdighetsfokus eller Förbättrat initiativ, det är frågan. Inget självklart val.Fast du får det att låta som om man ska straffas för att man vill lägga en feat på något som inte är stridsrelaterat (eller inte behöver vara det i alla fall).
Det beror väl ändå på sammanhanget. Tänk dig att du valt Förbättrad fatalitet (Improved Critical) och sedan spenderar all din tid att jaga vandöda. Hur värdefullt är det knepet då? De flesta knep är värdefulla i ett visst sammanhang. Stridsrelaterade knep är nog så bra i en strid, men mot en övermäktig fiende skulle jag nog ändå föredra Färdighetsfokus(diplomati).Det finns ju feats som är betydligt mycket bättre än +3 i en skill, +4 också för den delen, men det känns i alla fall betydlig mer värdefullt.
Jag skulle aldrig välja +3 i en skill framför att ta en mer värdefull feat (det är ju inte så stor skillnad mot en +2/+2 feat, en sådan tar man ju hellre) men +4 däremot skulle jag nog kunna finna mer användning för och därför välja det oftare. Skill focus väljer man ju bara om man måste at det för en Prestige Class. Om den gav +4 skulle jag välja den betydligt oftare.
/Mikael