Nekromanti MC och SKR har starka åsikter om D&D3.5e

Oldtimer

Slava Ukraini!
Fast du får det att låta som om man ska straffas för att man vill lägga en feat på något som inte är stridsrelaterat (eller inte behöver vara det i alla fall).
O nej, jag menade bara att färdighetsfokus inte får ge så mycket att den känns självklar att ta. En rollfigurs karriär skall vara fylld av svåra val. Skall jag fokusera på en viktig färdighet och få en liten fördel eller skall jag träna mig på att försöka vara den som reagerar först i varje ny strid? Färdighetsfokus eller Förbättrat initiativ, det är frågan. Inget självklart val.

Det finns ju feats som är betydligt mycket bättre än +3 i en skill, +4 också för den delen, men det känns i alla fall betydlig mer värdefullt.

Jag skulle aldrig välja +3 i en skill framför att ta en mer värdefull feat (det är ju inte så stor skillnad mot en +2/+2 feat, en sådan tar man ju hellre) men +4 däremot skulle jag nog kunna finna mer användning för och därför välja det oftare. Skill focus väljer man ju bara om man måste at det för en Prestige Class. Om den gav +4 skulle jag välja den betydligt oftare.
Det beror väl ändå på sammanhanget. Tänk dig att du valt Förbättrad fatalitet (Improved Critical) och sedan spenderar all din tid att jaga vandöda. Hur värdefullt är det knepet då? De flesta knep är värdefulla i ett visst sammanhang. Stridsrelaterade knep är nog så bra i en strid, men mot en övermäktig fiende skulle jag nog ändå föredra Färdighetsfokus(diplomati). :gremlaugh:

/Mikael

Balderk

Swashbuckler
Färdighetsfokus eller Förbättrat initiativ, det är frågan. Inget självklart val.
Jo, just nu är det det. Förbättra initiativ. Men om det gav +4 hade det inte varit självklart. +4 är IMO inte allt för bra, men tillräckligt för att göra featen attraktiv.

Stridsrelaterade knep är nog så bra i en strid, men mot en övermäktig fiende skulle jag nog ändå föredra Färdighetsfokus(diplomati).
Jo, det är klart... Men hur vet man innan man börjar vad man kommer att få möta för fiender. Förmodligen väljer man ändå stridsfärdigheten. Men skulle skill fokus ge +4... Då skulle i alla fall JAG använda den mycket oftare. Men jag kör ju förvisso också rätt korta äventyr och vi levlar nästan aldrig (vi levlar heller inte så fort vi får tillräckligt med exp utan när SL anser det lämpligt) så vi får de feats vi börjar med, och DÅ väljer man inte skill focus utan bättre grejer. Om vi levlade oftare hade jag kanske också valt skill focus oftare.

/Balderk

Härolden

Warrior
+3 är ju också bra, speciellt om man vill upp till nån viss gräns. Jag personligen hade gärna tagit +3 på just Tumble med min rogue, men det beror ju mycket på spelstil.

Poängen med att antingen ha Skill Focus på valfri färdighet eller nån skräddarsydd +2/+2 kombination för nåt som man kanske inte kan välja själv är att det blir ett strategiskt val - det finns inte just den kombon som jag vill ha, men ska jag nöja mig med den ena eller försöka hitta nåt annat? Om det fanns ett "självklart" val kan man lika gärna bygga in det i klassen...

Vad gäller levlande verkar det vara ganska personligt vad man gillar; vi har halverat all stridserfarenhet för att sakta ner farten, och det funkar bra eftersom man ju också får en del för rollspel. Det är inte helt dumt att hinna känna efter hur det är på en viss nivå innan man går upp igen. Som det nu är spenderar vi ca 2-3 möten på en viss nivå, lite varierande.