Om jag minns min lore rätt så finns det ganska lite mytologi i traditionell mening inom Brödraskapet. De har mer en mytologiserad historia kring hur kyrkan formades. Mycket bygger på Ljuset, alltså sina mystiska krafter, som de kopplar till renhet och så vidare. De gillar fokus och fasta och försakelse, typ. Det finns väl en del självspäkelse inblandat också, om jag minns rätt. Men ja, den centrala grejen är väl tanken på människan som kapabel att bli ren och fin och då får man magiska krafter om man tränas rätt och så. Annars definieras de ju mycket genom sitt kapabla motstånd mot mörkret snarare än något inneboende egenvärde - de måste inte rättfärdiga sin existens på samma sätt som andra religioner behövt.
Den starka auktoritära och moralistiska tendensen - som estetiken bygger på i hög grad - handlar ju mycket om en syn - som jag läser mellan raderna - på människan som svag och ständigt på vippen att falla ner i Mörkret och bli kättersk. Man måste hålla folk kort och ha constant vigilance mot Mörkret, och sen kan man försöka förfina och rena så många man kan.
Man skulle kunna koppla den här renheten och träningen som ger magiska krafter till scientologerna, om man vill. Man vill bli "clear", även om det är från kätteri snarare än body tethans.
Så det blir som en scientologi-katolicism som bygger på de båda grundpelarna "Ljuset som kan nås genom renhet och träning" och "Mörkret som måste hållas stånget med disciplin och möjligen självspäkning"...
EDIT: Med förbehåll för att jag inte djupläst nya MC och inte spelat/läst originalet ordentligt på 15+ år...