Nekromanti MC vs. 40k

Bjorn

Hero
Re: Okej, fast vi ändrar lite

Varför inte?

1. Gamma World
2. Mutant (Första utgåvan)
3. Dungeons & Dragons

/Bjorn

Arfert

Facit

När jag skrev Saga var inspirationen också Harn, Pendragon, Runequest och Ars Magica. Så det är intressant att se att Eon och Saga är så olika, fast de båda hamnar i en relativt detaljerad "medeltidsvärld". (fast Mundana är såklart mer detaljerat än Arcaria, kanske beroende på att ni var fler som skrev).

Skillnaden kanske är att jg var ute efter att skriva ett regellätt spel. Hade jag skrivit Saga när jag var tio år yngre hade det nog blivit mycket mer likt Eon.

Arfert

Facit
Re: MC vs. 40k

Och du har helt rätt. Det vet jag eftersom jag satt och jobbade fram de ursprungliga konceptskisserna med Nisse G.

Sen är det klart att det finns skillnader. Om inte annat för att MC är skrivet av svenskar och Games Workshop är britter. (GW har ju alltid haft en rejäl dos brittisk humor inbakad i sina produkter.) Och olika företag med olika företagskulturer.

Man kan sätta två grupper personer att skriva varsitt spel från samma inspirationskällor, och det kommer bli olika ändå. Som Eon och Saga (se nedan i tråden).

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Hepp!

ag kan ju som insyltad i Eon avslöja att Harnmaster var ett av de spel som vi snokade på extra noga när vi gjorde Eon.
Då var jag ju inte ute och cyklade på djupt vatten innan björnen var skjuten i skogen!

/M

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Men ...

... ingen i den här tråden har väl sagt att MC och 40k är "samma spel" eller ett "dåligt plagiat". Det är nånting du släpar med dig från andra diskussioner. Vilket tyder på att det främst är du som inte har tröttnat på de gamla trasorna.

Jag vill att MC ska ses som det spel det är, med sina likheter till 40k och sina olikheter, sina styrkor och sina svagheter. Det finns för mig inget motsatsförhållande mellan att gilla delar av MC och samtidigt se likheter med 40k.

/M

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Re: Okej, vi leker en liten lek

[ QUOTE ]
Vilket ska bort? Vi försöker igen.

1. Call of Cthulhu RPG
2. Warhammer 40k Roleplaying Game
3. Mutant Chronicles RPG

[/ QUOTE ]

Antar att 1 är det "önskade" svaret, men det skulle kunna vara 3 också, att dömma av recensionen iaf, eftersom de fokuserar på gåtlösandet.

I övrigt så håller jag med om att det finns likheter mellan spelvärldarna i 40K och MC.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Aha!

Faktum är att jag tänkte på det efter en stund, givet snacket om spelet som jag läst (har inte hunnit läsa spelet ännu). :gremlaugh:

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.

Fast nu börjar det likna Brasses hemliga låda. Det finns goda skäl till att plocka bort alla tre, fast av olika anledningar. :)

Ymir

Liten kantbaron
Re: Eon das mittelalter

Fast Eon har ju hunnit förändras en del från den ursprungliga visioner - nu är där ju fullt av skribenter som medvetet eller omedvetet tonar ned medeltid:igheten, liksom. Jag, till exempel.

Tittar du liksom enbart på Asharien & Soldarn-modulen är olikheterna med Saga nog inte så dramatiska. Tittar du på 'Thalamur' däremot....well... :gremsmirk:

- Ymir, påpekar

Arfert

Facit
Re: Eon das mittelalter

Nja, håller inte med... eftersom jag har koll på hela kampanjen, även det som bara som finns som "skisstexter" än så länge. Men jag kan förstå att de som inte riktigt satt sig in i Saga tycker det.

Länder som Malakan, Khamad, Tarroc och Castoria är väldigt annorlunda i känsla jämfört med Albion. Malakan får Thalamur att kännas "middle of the road"... fast som sagt, jag vill hålla inne med info om det, eftersom jag inte vill ha några spoilers om kommade kampanjer.. :gremgrin:

Dessutom kommer, om jag har orken, inspirationen och hälsan, kommande kampanjer visa att allt inte är som man tror. Vilket också har vart planen med Saga från början. Det finns en "master plot". Men det är nåt som kommer släppas bit för bit under en längre period. Ett rollspel av Sagas eller Eons typ är ju lämpligen en produkt som ska utvecklas under en längre period.

Hursomhelst har planen för Saga varit att det ska finnas en spännvidd, men samtidigt ska allt hänga ihop.

Penjurab

Veteran
Bill King

Nu kanske det redan har nämnts, men likheten mellan 40k och MC är väl delvis för att MC's konstruktör, Bill King, är föredetta anställd på Games Workshop som dessutom gjort sig karriär på att skriva halvtaskiga böcker kring 40k's värld?

Jag menar, han var delansvarig för skapandet av Chronopia också, och där ser man ju också influenser av 40k. Stora axelskydd till exempel.