Nekromanti [MCB] Hjälp med brott

Möller

Hubert Hortlax
Den är tråden är självklart förbjuden för mina spelare!

Jag ska spelleda en session Mutant City Blues på lördag, och jag tänkte ventilera de tankar jag har hitintills.

En ruttnande kropp, död sedan några månader tillbaka, hittas i ett övergivet industriområde. HCIU (alltså, polisenheten som rollpersoner är del av) tillkallas eftersom offret bär spår efter en mutantkraft*.

Förövarna är två, en som mördade offret och en som hjälpte till och genomför del två i planen: att stjäla offrets identitet. Detta går smidigt med krafterna alter form och impersonate.

Just nu håller förövarna på att långsamt (alltså, icke uppseendeväckande) flytta över offrets förmögenhet till sina egna konton.

Och det är i princip allt.
Är brottet vettigt? Alltså, vettigt som i CSI och inte som i verkligheten.
Jag får för mig att utredningen kan bli alldeles för kort. Hur gör jag den längre?
Andra kommentarer?

*Jag har inte riktigt bestämt mig för vilken kraft som använts, men det finns ett antal som ger spår synliga efter lång tid som t.ex. Disintegration, Ligthing och möjligtvis Fangs.

Storuggla

Champion
"Är brottet vettigt? Alltså, vettigt som i CSI och inte som i verkligheten."

Tja, i verkliga världen mördas folk av de mest banala och bisarra orsaker så det är väl inget problem där, men det låter väl helt klart tv-seriemässigt? Jag skulle kunna se det som ett avsnitt av någon deckare eller kriminalserie. Och motivet fungerar ju, identitetsstöld för att under en längre tid stjäla offrets tillgångar, men tiden är ett trubbel. Felra månader? En tanke som slår mig är att offret ägde ett antal fastigheter såsom hotell eller annat som mördarna nu säljer av, men de väntar självklart på bra bud (kanske det är den där klassiska "snubben äger marken som kommer bli snorvärdefull snart men vägrar sälja"-plotten?), eller något dylikt. Annars känns det som månader är lite väl lång tid. Eller något sådant.

"Jag får för mig att utredningen kan bli alldeles för kort. Hur gör jag den längre?
Andra kommentarer?"

En sak som kanske kan fungera är att göra offreets identitet högst tvivelaktig. Det kan vara den de tror, men de har inga bevis. Och eftersom offret till synes är ute och går och lever blir det väldigt svårt att få en åklagare ombord på att låta gripa eller testa den misstänkte. Känns svårt. Ett alternativ är väl annars att använda sig av cut-outs, alltså mellanhänder som inte är kopplade till skurkarna utan bara agerar som en buffer i utredningen. Eller... fan. Jag kan inte tänka.

Storuggla, har dock andra frågor om gumshoe

Mogger

Hipsteranka
Brukar inte CSI ha en falsk misstänkt alltid, eller en twist? Att saker inte riktigt är vad de verkar vara?

Kanske är kroppen de hittar i själva verket kroppen av medhjälparen som hjälpte till att mörda offer nr1, som ännu inte är funnen? Så blir det en liten twist.

Möller

Hubert Hortlax
Jag tycker inte tiden är så mycket trubbel. Som du säger så kan det röra sig av fastigheter som det tar tid att sälja av. Eller obligationer eller andra finanspapper som tar tid att lösa ut. Eller bara det att banken reagerar om den trogna kunden plötsligt bestämmer sig för att flytta hela sin förmögenhet till Seychellerna.

Att låta rollpersonerna stångas med åklagarväsendet lite, alltså samla bevis trots att de vet vem mördarna är, låter rätt bra!

En annan tanke skulle ju kunna vara att göra en seriegrej av det, att när den första identitensstölden upptäckts så har förrövarna redan gått vidare till nästa.

Storuggla

Champion
"En annan tanke skulle ju kunna vara att göra en seriegrej av det, att när den första identitensstölden upptäckts så har förrövarna redan gått vidare till nästa."

Det är ju en rätt ball grej. Trubblet är att koppla samma det hela då. Min tanke, för att spinna vidare på det där med fastigheter:
Säg att Herr A har fått veta (genom en kontakt) att staden planerar att köpa upp ett helt kvarter eller dylikt område, kanske lite nergånget och shabbigt sådant. Han planerar nu ett klipp, genom att köpa upp området från dess nuvarande ägare som är ovetande om stadesn planer och sedan sälja svindyrt till staden när den tiden kommer. Tyvärr vägrade ägarna att sälja (okej någon kanske sålde). Så han och hans kumpan Fru B (som är den som kan se ut som andra) mördade då en av ägarna, Herr C, stal dennes identitet och sålde sedan fastigheten till Herr A.
Nästa på tur var sedan Herr D. Och sedan Herr E och Fröken F. Och så vidare så långt du vill ha det.
Så först hittas liket av Herr C. Han är anmäld försvunnen sedan en tid tillbaka, strax efter att han sålde sin egendom. Under utredningen kanske någon märker att de senaste mordoffren/försvunna personerna alla ägde egendomar i samma område och sedan sålde till samma person innan de försvann, och samtal med anhöriga och/eller fd anställda antyder att de vägrade sälja men sen ändrade sig över en natt.
Då gäller det att följa pengarna och undersöka Herr A (och upptäcka Fru B och hennes mutation!).

Hur låter det?

Storuggla, tror han såg en hund

Xyas

Swashbuckler
Möller said:
Jag får för mig att utredningen kan bli alldeles för kort. Hur gör jag den längre?
Andra kommentarer?
Fler mord. Sånt dær eskalerar alltid. Førøvarna personifierade offret och børjade sælja av fastigehter. Offrets advokat børjade fatta misstankar mot det underliga beteendet. Førøvarna kænner sig då tvingade att mørda advokate också. Det førsta offret skriver øver rættigheter att sælja till sin advokat och åker på "semester" varpå førøvarna personifierar advokaten istællet.

Folk har sett det førsta offret efter dennes død, men denne går nu inte att finna trots letande.

Möller

Hubert Hortlax
Nu har vi spelat, och jag följde din idé ganska rakt av. Det blev två mord för att komma över fastigheter. Funkade bra, trots att ekonomiskt angränsande brottslighet är svårt.

Tackar!