Möller
Hubert Hortlax
- Joined
- 28 Sep 2008
- Messages
- 3,202
Idag spelledde jag ett scenario Mutant City Blues för krank, Lu-kaazh, Johoohno och Vimes. Scenariot i fråga var Shoulder to Shoulder ur scenario-supplementet Brief cases. Det gick bra. Jag trodde scenariot bara skulle ta 1,5-2 timmar att spela igenom, men vi höll nog på i närmare 4. Vilket såklart betyder att spelarna snackade massa teorier med varandra, skitbra!
MCB är som bekant rätt fokuserat på fallet, idag var inget undantag, så det kan vara lite knepigt att få med alla spelare. Jag tror dock jag lyckades rätt hyfsat. 4 spelare visade sig återigen vara aningen mycket. Jag kan hantera det, men det blir svårare att få till ett bra »flöde i tiden« när rollpersonerna grejar i flera saker samtidigt. Dessutom blir det mindre rimligt, både i fiktionen och i spelet, att söka upp SLPer för hjälp. Lite tråkigt.
Dethär var första gången vi använde undersökande färdigheter på en 3-gradig skala - högre värde ger fler sekundära ledtrådar. Det gick sådär, viss koll på hur duktiga rollpersonerna var hade jag men det kunde varit bättre. Samtidigt så föredrar jag dagens variant både framför »värde 1 hittar allt« som vi kört tidigare och poängspenderade enligt de riktiga reglerna.
Inte heller denhär gången fick jag med några sub-plots - karaktärsutvecklande scener och spår. Spelet klarar sig utan dem, men om inte annat borde det vara ett trevligt verktyg för de spelare som lider lite av det tunga fokuset på fallen. Jag ska bli bättre här.
Det viktigaste jag vill ha in är dock mindre stress och en åklagare. Shoulder to Shoulder är, som det är skrivet, lite otydligt med hur lång tid utredningen ska ta i fiktionen. Som jag förstod det skulle allt hända under en dag. Ibland kan tidspress vara kul, men oftare vill jag ha lugnare tempo där spelarna hinner tänka igenom vad de ska göra och dubbelkolla allt.
En åklagare a Law and Order vill jag också ha in. Några gånger i spel, som på senaste SSK, har jag lyckats få in rollpersonernas chef (vi kör Lt. Krose) i en rådgivande roll i mer än bara början av fallet. Det är bra, men jag vill ha mer. Åklagarna är de som utredarna vänder sig till när de vill ha husransakningsordrar, och sådana är ju rätt viktiga. Jag vill ha en åklagare som är en bromskloss, någon som spelarna måste motivera sig inför för att kunna gå vidare.
MCB är som bekant rätt fokuserat på fallet, idag var inget undantag, så det kan vara lite knepigt att få med alla spelare. Jag tror dock jag lyckades rätt hyfsat. 4 spelare visade sig återigen vara aningen mycket. Jag kan hantera det, men det blir svårare att få till ett bra »flöde i tiden« när rollpersonerna grejar i flera saker samtidigt. Dessutom blir det mindre rimligt, både i fiktionen och i spelet, att söka upp SLPer för hjälp. Lite tråkigt.
Dethär var första gången vi använde undersökande färdigheter på en 3-gradig skala - högre värde ger fler sekundära ledtrådar. Det gick sådär, viss koll på hur duktiga rollpersonerna var hade jag men det kunde varit bättre. Samtidigt så föredrar jag dagens variant både framför »värde 1 hittar allt« som vi kört tidigare och poängspenderade enligt de riktiga reglerna.
Inte heller denhär gången fick jag med några sub-plots - karaktärsutvecklande scener och spår. Spelet klarar sig utan dem, men om inte annat borde det vara ett trevligt verktyg för de spelare som lider lite av det tunga fokuset på fallen. Jag ska bli bättre här.
Det viktigaste jag vill ha in är dock mindre stress och en åklagare. Shoulder to Shoulder är, som det är skrivet, lite otydligt med hur lång tid utredningen ska ta i fiktionen. Som jag förstod det skulle allt hända under en dag. Ibland kan tidspress vara kul, men oftare vill jag ha lugnare tempo där spelarna hinner tänka igenom vad de ska göra och dubbelkolla allt.
En åklagare a Law and Order vill jag också ha in. Några gånger i spel, som på senaste SSK, har jag lyckats få in rollpersonernas chef (vi kör Lt. Krose) i en rådgivande roll i mer än bara början av fallet. Det är bra, men jag vill ha mer. Åklagarna är de som utredarna vänder sig till när de vill ha husransakningsordrar, och sådana är ju rätt viktiga. Jag vill ha en åklagare som är en bromskloss, någon som spelarna måste motivera sig inför för att kunna gå vidare.