Nekromanti [MCB] Shoulder to Shoulder

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Idag spelledde jag ett scenario Mutant City Blues för krank, Lu-kaazh, Johoohno och Vimes. Scenariot i fråga var Shoulder to Shoulder ur scenario-supplementet Brief cases. Det gick bra. Jag trodde scenariot bara skulle ta 1,5-2 timmar att spela igenom, men vi höll nog på i närmare 4. Vilket såklart betyder att spelarna snackade massa teorier med varandra, skitbra!

MCB är som bekant rätt fokuserat på fallet, idag var inget undantag, så det kan vara lite knepigt att få med alla spelare. Jag tror dock jag lyckades rätt hyfsat. 4 spelare visade sig återigen vara aningen mycket. Jag kan hantera det, men det blir svårare att få till ett bra »flöde i tiden« när rollpersonerna grejar i flera saker samtidigt. Dessutom blir det mindre rimligt, både i fiktionen och i spelet, att söka upp SLPer för hjälp. Lite tråkigt.

Dethär var första gången vi använde undersökande färdigheter på en 3-gradig skala - högre värde ger fler sekundära ledtrådar. Det gick sådär, viss koll på hur duktiga rollpersonerna var hade jag men det kunde varit bättre. Samtidigt så föredrar jag dagens variant både framför »värde 1 hittar allt« som vi kört tidigare och poängspenderade enligt de riktiga reglerna.

Inte heller denhär gången fick jag med några sub-plots - karaktärsutvecklande scener och spår. Spelet klarar sig utan dem, men om inte annat borde det vara ett trevligt verktyg för de spelare som lider lite av det tunga fokuset på fallen. Jag ska bli bättre här.

Det viktigaste jag vill ha in är dock mindre stress och en åklagare. Shoulder to Shoulder är, som det är skrivet, lite otydligt med hur lång tid utredningen ska ta i fiktionen. Som jag förstod det skulle allt hända under en dag. Ibland kan tidspress vara kul, men oftare vill jag ha lugnare tempo där spelarna hinner tänka igenom vad de ska göra och dubbelkolla allt.

En åklagare a Law and Order vill jag också ha in. Några gånger i spel, som på senaste SSK, har jag lyckats få in rollpersonernas chef (vi kör Lt. Krose) i en rådgivande roll i mer än bara början av fallet. Det är bra, men jag vill ha mer. Åklagarna är de som utredarna vänder sig till när de vill ha husransakningsordrar, och sådana är ju rätt viktiga. Jag vill ha en åklagare som är en bromskloss, någon som spelarna måste motivera sig inför för att kunna gå vidare.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,186
Location
Rissne
Jag ställer upp på allt ovanstående. Mycket trevligt spelmöte, tyckte jag. Och nu vet Möller hur jag känner det: Ens planering räcker sällan så långt som man tänkt sig.

Framöver skulle jag vilja få till lite bilder på folk omkring oss. Jag tror det skulle underlätta. I shall scour the internets...
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Åklagarna är de som utredarna vänder sig till när de vill ha husransakningsordrar, och sådana är ju rätt viktiga."

Jag vet inte vilken stad ni spelar i, men spelar ni i en amerikansk stad är det ju domare som sköter sådant väl?


Storuggla, det kanske är annorlunda i Nynäshamn
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Storuggla said:
Jag vet inte vilken stad ni spelar i, men spelar ni i en amerikansk stad är det ju domare som sköter sådant väl?
Om jag förstått det rätt är det åklagaren som ber domaren om sådana.
 

Vimes

Sillkung
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,089
En sak jag funderade över var hur man hanterar sociala undersökande färdigheter. De övriga färdigheterna var mer uppenbart aktiva val: jag undersöker det här (med den färdigheten, ibland implicit ibland explicit). Men i intervjusituationer var det inte lika uppenbart, för utom med Bullshit detector kanske. Man snackar, spelar ut intervjun, men vilken/vilka färdigheter har man använt?

Hur gjorde du när vi spelade?

Jag hade jäkligt kul med interaktionen med vittnen och misstänkta (vilket kanske märktes), men någonstans undrade jag vilken betydelse de färdighetsval jag gjorde när vi skapade karaktärer i början ändå hade.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Tja, att märka vilken färdighet ni använde var inte sådär jättesvårt. Det blev ju mest Indimitadion/Skrämma, ni t.ex. aldrig »Du är inte i trubbel, vi vill bara veta vad du såg«. Jag hade viss koll på vilket värde ni hade i vilka färdigheter. Sen jämförde jag det med vad som stod i mina papper.

På Rudi Esfahani fungerade Skrämma rätt bra på (förvisso gjorde allt det) och ni fick faktiskt allt han visste direkt.

Mrs. Chandyo reagerade inte alls bra på samma hårda teknik, och ur henne skulle ni inte fått ut allt om det inte var så att hon inte visste så mycket (det enda viktiga var ju övervakningskameran och att »Joe Hill« var där)
 
Top