"d20 future kanske är ett alternativ, men helst inte."
Jag är skeptisk. Efter att ha spelat en kampanj med Star Wars d20 så kan jag väl konstatera att snabbt och utan krångel var det inte. Det enda som inte var krångligt var väl monstren - det var enkelt att ta ett lagom balanserat monster och slänga på spelarna. Roas man av sånt så kan det väl funka.
"hur är det med BESM och deras SF-tillbehör?"
BESM, eller snarare TriStat-systemet, är ett regelsystem som hyfsat väl lämpar sig för riktigt aphäftiga rollpersoner. BESM är snarare en verktygslåda baserat kring TriStat för att skapa animéiga kampanjer och världar. Space Fantasy är en ypperlig analys av space opera-genren ur japansk synvinkel som kompletterar BESM ypperligt, och Centauri Knights verkar vara en rätt hyfsat kul miljö.
Min största erfarenhet av TriStat-systemet är Tenchi Muyo!-rollspelet. Det var... mycket, mycket mäktiga rollpersoner. Förmodligen tillräckligt för att bräda en typisk höglevel d20-rollperson. Det var andra gången som jag fick spela en rollperson som förde befäl över ett rymdslagskepp, och första gången som jag kunde göra det med en orgel och utan besättning.
Guardians of Order, som skapat TriStat och BESM, har för övrigt skaffat licensen till ett rollspel på Neon Genesis Evangelion. När den kommer vetefaen.
"hur spaceat är Andra imperiet egentligen?"
Mycket. Det enda du inte kan göra är väl att ha pistoldueller i skitiga gränder på skrotdumparplaneter. Det finns inga pistoler, nämligen. Däremot kan du ha svärdsdueller i dem utan problem.
"vad finns det mer för spel?"
Du har till exempel Shatterzone. Out of print och inte manga, men det första löses med eBay och det andra löses genom att teckna på annat sätt. Det saknar mechar också, men det ska väl gå att ordna.
Du har även Bubblegum Crisis. Inte så mycket rymdfärder, medges, men du har meckar, flygande saker som jagar varandra och pistoldueller i skitiga gränder på skrotdumparplaneten Jorden.
Kan du få tag på Usagi Yojimbo så är det nog inga problem att anpassa det till Space Usagi-miljö. Lägg på lite rymdstridsregler (funkar som vanliga regler), laserpistoler, lite coola prylar och neko ninja med personliga cloak-fält så har du ungefär rätt spel.
Jovian Chronicles har redan nämnts. Det funkar faktiskt rätt bra i Dream Pod 9s system Silhouette, och det finns bra mycket mer bakgrundsmoduler till det än till den gamla Interlock/Mekton Z-modulen. Silhouette kan till och med användas som figurslagssystem.
Mekton Z förtjänar ett speciellt omnämnande. Det har redan nämnts som det regelsystem/spel som Jovian Chronicles först skrevs till, men det var faktiskt inte regelmodulen till specifikt Jovian Chronicles, utan ett generellt mecha-rollspelssystem med lite extra miljö. Därtill kom Jovian Chronicles som separat miljö, och när Interlock och Mekton Z lades ner så fortsatte Jovian Chronicles på egen hand.
I det här fallet kan vi nämna Macross/Robotech från Palladium Games. Generellt kan man säga att gillar man serierna så kan man uppskatta bakgrundsmodulerna till det, men reglerna suger hästballe.
Vi måste också nämna Battletech-rollspelet. Det saknar egentligen bara två saker: stora ögon och små munnar. Ja, och så saknar det ungefär allt det som gör animé intressant, utan har i princip bara stora mechar.