Nekromanti mecha, spaceopera, nandayo?

chrull

Stockholm Kartell
jag tror jag har feber eller nått, för jag har fått en stor lust att spela något slags mecha eller rymd-spel.
gärna mycket manga.

helst utan stora alieninvasioner. furries är ok.
öh. vad mer. vet inte riktigt. snabba regler. utan krångel.

jag har bara ingen aning om vad som finns och vad som är bra.

d20 future kanske är ett alternativ, men helst inte.
hur är det med BESM och deras SF-tillbehör?
hur spaceat är Andra imperiet egentligen?
vad finns det mer för spel?

jag vill ha rymdskepp som jagar varandra, mechas som skjuter sönder saker och pistoldueller i skitiga gränder på skrotdumparplaneter.

chrull - förvirrad.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
d20 future kanske är ett alternativ, men helst inte.
hur är det med BESM och deras SF-tillbehör?
hur spaceat är Andra imperiet egentligen?
vad finns det mer för spel?
Utan att veta ett skit om saker och ting egentligen så tippar jag på att Andra imperiet är ganska prick på det du beskriver om man vill. Det skulle väl vara skrotdumparplaneten som saknas då men då får du väl skriva in den i Wikin. :gremwink:

d20 Future är nog inte så anime i känslan misstänker jag så jag tror inte det är nåt förstahands val heller. BESM... har jag aldrig testat. När jag snackat med min kompis som kört det en del så tycker jag det låtit på honom som att det är lite för brett nästan - det blir omständigt att spela en väldigt specifik miljö typ. Jag ska höra mig för igen så jag inte förvränger det hela totalt.

Ett av namnen som dök upp i mitt huvud var Jovian Chronicles av Dream Pod 9. Tydligen en gammal bok till Mekton Z som piffats upp och försätts med nåt annat system som självklart inte ska ingå i boken. Lite omständigt och dyrt alltså.

Fuzion brukar lämpa sig schysst för anime men ska det vara mecha så blir det lätt en väldans massa tärningar till skador och skit (jag syftar på Bubblegum Crisis-böckerna här) så tyvärr känns inte det rätt att rekommendera heller.

Nån kanske kan säga nåt om West End Games d6-spel?

<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="black">/images/hr.gif</td></tr></table>

Sheesh... vilka värdotips. Men men... :gremtongue:

Krille

Super Moderator
"d20 future kanske är ett alternativ, men helst inte."

Jag är skeptisk. Efter att ha spelat en kampanj med Star Wars d20 så kan jag väl konstatera att snabbt och utan krångel var det inte. Det enda som inte var krångligt var väl monstren - det var enkelt att ta ett lagom balanserat monster och slänga på spelarna. Roas man av sånt så kan det väl funka.

"hur är det med BESM och deras SF-tillbehör?"

BESM, eller snarare TriStat-systemet, är ett regelsystem som hyfsat väl lämpar sig för riktigt aphäftiga rollpersoner. BESM är snarare en verktygslåda baserat kring TriStat för att skapa animéiga kampanjer och världar. Space Fantasy är en ypperlig analys av space opera-genren ur japansk synvinkel som kompletterar BESM ypperligt, och Centauri Knights verkar vara en rätt hyfsat kul miljö.

Min största erfarenhet av TriStat-systemet är Tenchi Muyo!-rollspelet. Det var... mycket, mycket mäktiga rollpersoner. Förmodligen tillräckligt för att bräda en typisk höglevel d20-rollperson. Det var andra gången som jag fick spela en rollperson som förde befäl över ett rymdslagskepp, och första gången som jag kunde göra det med en orgel och utan besättning.

Guardians of Order, som skapat TriStat och BESM, har för övrigt skaffat licensen till ett rollspel på Neon Genesis Evangelion. När den kommer vetefaen.

"hur spaceat är Andra imperiet egentligen?"

Mycket. Det enda du inte kan göra är väl att ha pistoldueller i skitiga gränder på skrotdumparplaneter. Det finns inga pistoler, nämligen. Däremot kan du ha svärdsdueller i dem utan problem.

"vad finns det mer för spel?"

Du har till exempel Shatterzone. Out of print och inte manga, men det första löses med eBay och det andra löses genom att teckna på annat sätt. Det saknar mechar också, men det ska väl gå att ordna.

Du har även Bubblegum Crisis. Inte så mycket rymdfärder, medges, men du har meckar, flygande saker som jagar varandra och pistoldueller i skitiga gränder på skrotdumparplaneten Jorden.

Kan du få tag på Usagi Yojimbo så är det nog inga problem att anpassa det till Space Usagi-miljö. Lägg på lite rymdstridsregler (funkar som vanliga regler), laserpistoler, lite coola prylar och neko ninja med personliga cloak-fält så har du ungefär rätt spel.

Jovian Chronicles har redan nämnts. Det funkar faktiskt rätt bra i Dream Pod 9s system Silhouette, och det finns bra mycket mer bakgrundsmoduler till det än till den gamla Interlock/Mekton Z-modulen. Silhouette kan till och med användas som figurslagssystem.

Mekton Z förtjänar ett speciellt omnämnande. Det har redan nämnts som det regelsystem/spel som Jovian Chronicles först skrevs till, men det var faktiskt inte regelmodulen till specifikt Jovian Chronicles, utan ett generellt mecha-rollspelssystem med lite extra miljö. Därtill kom Jovian Chronicles som separat miljö, och när Interlock och Mekton Z lades ner så fortsatte Jovian Chronicles på egen hand.

I det här fallet kan vi nämna Macross/Robotech från Palladium Games. Generellt kan man säga att gillar man serierna så kan man uppskatta bakgrundsmodulerna till det, men reglerna suger hästballe.

Vi måste också nämna Battletech-rollspelet. Det saknar egentligen bara två saker: stora ögon och små munnar. Ja, och så saknar det ungefär allt det som gör animé intressant, utan har i princip bara stora mechar.

Ulfgeir

Swashbuckler
Du kan även medelsts GURPS göra motsvarande. Men det kräver en del meckande. Du behöver nog följande...

GURPS Hi-tech
GURPS Ultra-tech
GURPS Space
GURPS Vehicles.

Kanske GURPS Psionics och sedan lämpig magimodul (Lite osäker på vilken som är den senaste och den som passar bäst. Technomancer kan funka)

Även en del inspiration går väl att få från de 2 Steampunk-supplementen. Har säkert glömt andra lämpliga supplement.

Vad gäller Mekton Z, så kan sägas att regler för mechs och rymdskepp är jobbiga. Mycket beräkningar blir det.

/Ulfgeir

Storuggla

Champion
Sore wa himitsu desu

"jag vill ha rymdskepp som jagar varandra, mechas som skjuter sönder saker och pistoldueller i skitiga gränder på skrotdumparplaneter."

Uff... Jovian Chronicles. Jag har en gammal sådan bok tror jag. Heavy Gear fast då får du inga rymdskepp. Mekton Z för att du kan göra vad du vill (nästan) och jag har ett ex.
BESM är så som Krille beskriver det fast med en brasklapp: Man kan spela sunkig i det också. Bara att vrida ner volymen i början när man köper saker :gremsmile:
Beror väl mest på hur desperat du är

Storuggla, större näsa

chrull

Stockholm Kartell
d20 future har ju iaf mechas och grejjer med sig. och visst ser killen till vänster på omslaget väldigt patlabor ut?

hm. fuzion eller fudge kanske skulle vara något...

chrull

Stockholm Kartell
Jag är skeptisk.

Jag också, även om jag kan systemet och klarar av att köra det utan att krångla så mycket, jag hoppar bara över allt som krånglar. men jag vill nog leka levellöst ett tag.

BESM, eller snarare TriStat-systemet, är ett regelsystem som hyfsat väl lämpar sig för riktigt aphäftiga rollpersoner.

låter inte riktigt som min grejj. sen har väl det blivit d20 nu när jag tänker efter. eller går grundreglerna att få tag på via butiker idag? eller är det ebay där med?

Mycket. Det enda du inte kan göra är väl att ha pistoldueller i skitiga gränder på skrotdumparplaneter. Det finns inga pistoler, nämligen. Däremot kan du ha svärdsdueller i dem utan problem.

hm. så inga regler alls för skjutvapen? borde gå att fixa rätt snabbt iofs.

UY har jag ju redan. det tänkte jag aldrig på. men nu börjar jag fundera mer och mer på fudge eller fuzion...

chrull

chrull

Stockholm Kartell
usch. gurps innebär då att jag behöver köpa 4 böcker fler än vad jag vill.

och några matematiska beräkningar vill jag inte ha med.

Krille

Super Moderator
"låter inte riktigt som min grejj. sen har väl det blivit d20 nu när jag tänker efter. eller går grundreglerna att få tag på via butiker idag?"

Jag köpte en Revised Second Edition av BESM på SydCon, så det är inte omöjligt att få tag på. Kolla med Spel o hobby - det var hos dem jag köpte det, och det fanns kvar.

"hm. så inga regler alls för skjutvapen?"

Jorå. Det finns bara inte pistoler. Av någon anledning (typ, 1200 års mörk tidsålder eller att konstruktören tyckte att samurajsvärd är mycket, mycket coolare än pistoler - välj själv) så har man glömt hur man gör pistoler och inte kommit på den smarta idén igen, så man är begränsad till eldlansar som är mellan en och en halv och två meter långa. En duell med sådana brukar oftast se ut som en helt normal stavkamp, och det är lite jobbigt i trånga gränder. :gremgrin:

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Patlabor? Njae... inte ur de första två filmerna men det finns visst en tredje som jag inte sett än. Så jag lämnar det öppet. Tydligt mecha-anime-stuk iaf.

Det mest praktiska sättet att köra med mecha i Fuzion är antagligen det system med K-skada som de kör med i Bubblegum Crisis skulle jag gissa på. Man kör alltså helt enkelt med fasta skadevärden där 1K motsvarar 14d6 i vanlig skada. Av nån anledning så plockade man bort det i nån tillägsbok och tyckte att man istället skulle slå alla tärningar som utgör 3K skada (minns inte på rak arm vad det blir, det är en lite knepig skala). Riktigt struligt blir det i alla fall när man hamnar i skarven mellan de två olika skadevarianterna och måste konvertera fram och tillbaka hela tiden... Jag vet inte riktigt hur man ska lösa det.

EchonCique

Hero
Svar: Trinity & BESM d20

jag vill ha rymdskepp som jagar varandra, mechas som skjuter sönder saker och pistoldueller i skitiga gränder på skrotdumparplaneter.
Då kan du ju testa Trinity till exempel. Där har du rymdskepp, med regler för strid och manövrering, mechas från små minimechas till 20 meters kolosser. Pistoldueller i skitiga gränder likaså om du känner för det. Finns till utförsäljning lite varstans skulle jag tro.

BESM d20 finns ju också, det kan jag varmt rekommendera. Mycket mer frihet i skapandet av sin karaktär än normala d20 har.

DragonLord

Warrior
Spacemaster har ett ganska kul system och pälsklädda utomjordingar (om jag nu inte mitt hjärnsläpp blivit totalt och jag är helt fel ute angående "furries").

Det enda dumma är att det saknas regler för mechas. :gremsmirk: Men om man kan leka med regler så ska det inte vara något problem, för jag tror inte att manga/anime-stuket ligger allför långt ifrån systemet i Spacemaster.

Själv skriver jag ett eget spel i science-fiction-svängen, eftersom inget jag hittar är helt i min smak, men det är bestämt ett helt annat forum...

edit: Jag kom faktiskt på att det finns en modul till Spacemaster där det listas skadetabeller för Powered Armour (eller mechas om man så vill). Hittar inte boken just nu, men det kan kanske vara intressant att kolla in Spacemaster-böckerna, om du kan få tag på dem.

Pontus, återgår till arbetet med gradbeteckningar inom den galaktiska armén...