Det var som fan
När Rubicon dök upp 1989 innehöll den något som dess konkurrent aldrig haft (i de nummer jag läst), humor.
Ska man vara noga så fanns det faktiskt en seriestripp som nån hade gjort i det sista numret av "riktiga" Sinkadus. Jag fattade själv aldrig poängen i den, men...
Historisk fotnot: Det var lite tradition att ta med en serie i tidningen eftersom fanzinet Rubicon hade haft flera (såvitt jag vet den första spelblaskan i Sverige som hade det), framförallt Jonas Nelsons 'Klantalf & Co' - som senare resurrectades i Armageddon av andra kreatörer - och Jesper Alméns 'Vidrig Vandraren'.
Från nummer 2 och framåt dök Överlevnadshandboken (hoppas namnet är rätt, annars får jag väl verbalt spö) upp
Den korrekta titeln var 'Rubicons handbok i överlevnad', men 'Överlevnadshandboken' är så grundligt inarbetat att jag har mött folk som enbart känner igen den under det namnet.
Rättning om numret, däremot - den hade premiär i Rubicon #3.
och ett kultfenomen hade uppstått.
Ett kultfenomen som också tenderar att dra bort all uppmärksamhet från allting annat jag har gjort under åren. Ungefär som om Krille enbart skulle vara känd för 'Playelfs flickor'... (-:
När så min förening startade upp sitt fanzin några år senare döck det här plagget upp (eller homage som det också kallas) för att förgylla livet för medlemmarna.
Häpp!
Den var ju riktigt skoj - och jag diggar "din äckliga naturare". (-: Fast jag har lite svårt att se vad det står på SL-skärmen...
--
Åke, som inte lyckas hitta nåt om Lokes Lunta på zinescene.org?