Nekromanti medborgarskap

Illern

koppariller
Jag håller på att bena ut vad som gäller för ett medborgarskap i Västanrike (som är inspirerat av antikens Rom) och har kommit fram till följande:

Rättigheter:
Man omfattas av lagen.
Man skall försvaras av staten.
Man har rätt att arbeta i riket.
Man har rätt att bo i riket.
Man har rätt att uppehålla sig i riket.
Man har rätt att utöva en verksamhet i riket.
Barn till två medborgare har rätt till emdborgarskap.
Man har rätt att inneha egendom i riket.
Rättighet till ''bröd och skådespel'' om man är tillräckligt fattig.
Man har rätt att utnyttja offentliga inrättningar, eventuellt mot betalning.

Skyldigheter:
Man skall följa lagen.
Man skall registrera sig och sin familj i census.
Man skall betala skatt.

Är det något ni tycker fattas eller är tokigt?

[color:white]Mustela Putoris Astrabo, pretorian
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>

Szandor

Swordsman
Jag skulle nog göra såhär:

Att bli medborgare:
Man är fri.
Man är man.
Man är över tjugo år.
Man är född i landet.
Man är bosatt i landet

Särskilda tilldragelser, såsom hjältedåd i krig och dylikt, kan lända till utnämnandet av medborgarskap till en man av annan härkomst eller ålder.

Rättigheter:
Man omfattas av lagen.
Man försvaras av staten.
Man har rätt att arbeta i riket.
Man har rätt att bo i riket.
Man har rätt att uppehålla sig i riket.
Man har rätt att utöva en verksamhet i riket.
Man har rätt att inneha egendom i riket.
Rättighet till 'bröd och skådespel' om man är tillräckligt fattig.
Man har rätt att utnyttja offentliga inrättningar, eventuellt mot betalning.

Skyldigheter:
Man skall följa lagen.
Man skall försvara staten.
Man skall arbeta i riket.
Man skall bo i riket.
Man skall registrera sig och sin familj i census.
Man skall betala skatt.

Utöver detta kan tjänster och poster utkrävas som gagnar Staten.

Vad tror du?

/staffan

Riddaren

Swashbuckler
"Rättighet till 'bröd och skådespel' om man är tillräckligt fattig."

Var går gränsen på hur fattig man skall vara? Vem bedömer det?

"Man är man."

Kvinnor kan inte bli medborgare?

"Man är över tjugo år."

Barn kan inte vara medborgare? Tänk också på att man normalt räknas som vuxen betydligt tidigare än de åldrar vi har idag...

T.ex. kan jag nämna att smedsönerna började jobba i smedjan hos sin far som kolpojkar redan som 12-13 åringar, och detta var så så sent som under 1800-talet.

"Man är född i landet."

Så om ens föräldrar var på handelsresa och barnet råkade födas utomlands så kan aldrig denne unge bli medborgare? Även om både föräldrar och övriga barn är medborgare? Stackare att vara född av handelsmän och upptäcksresande...

"Man har rätt att bo i riket."

Tacka f-n för det, annars är du ju inte medborgare om man går efter de andra punkterna...

Men det skulle också innebära att rikets ambassadör i Långbortistan tappar sitt medborgarskap?

Riddaren - det var bara lite kort, kan ta det nogrannare och flera av punkterna

Även den bäste har dåliga dagar

Riddaren

Swashbuckler
"Barn till två medborgare har rätt till emdborgarskap."

Tycker det påminner lite om hur nazisterna klassade in judarna. Där det räckte med att ha två mor- eller farföräldrar som var judar för att man själv skulle klassas som jude.

Riddaren

Sodivra

Champion
Lag

Påminner om en forum-lag jag läste på en sida för hacker-termer. (lite som Murphys lag.)
Lyder som följer:

"I alla diskussioner över internet kommer någon förr eller senare ta upp nazismen. Då kommer diskussion automatiskt ta slut, och den som tog upp det kommer 'förlora' debatten, oavsätt hans tidigare argument. Det funkar dock inte att ta upp nazismen med mening, för att avsluta diskussionen"

/Arvidos, Riddare av nätet
Beväpnad med mus och tangentbord
Ridderlig respekt och ideal

Riddaren

Swashbuckler
Förlåt då..

...men likheten är slående, även om det inte var att avrätta medborgarna...men klassifieringen är densamma.

Riddaren

Rosen

Myrmidon
<I>Barn till två medborgare har rätt till emdborgarskap.
Tycker det påminner lite om hur nazisterna klassade in judarna.</I>

Jag tycker det påminner om hur <B>Sverige</B> klassar in det. Är man barn till två medborgare får man automatiskt svenskt medborgarskap, barn till en svensk och en medborgare av annan nationalitet har rätt till medborgarskap av endera (men inte båda).

--
Åke

Riddaren

Swashbuckler
"Jag tycker det påminner om hur Sverige klassar in det. Är man barn till två medborgare får man automatiskt svenskt medborgarskap, barn till en svensk och en medborgare av annan nationalitet har rätt till medborgarskap av endera (men inte båda)."

Visst...men det är en sanning med modifikation... Alla minns Ulf Samuelsson i OS i Asien, som hade amerikanskt medborgarskap och trodde han hade svenskt, vilket dock hade upphört då han fick det amerikanska.

Så kan jag ta upp två andra exempel:

Min adopterade syster har medborgarskap i både Sverige och Indien.
Fotbollsspelaren Stefan Schwartz har medborgarskap i både Tyskland och Sverige.

I det första fallet hade min syster Indiskt innan Svenskt, och det indiska upphörde inte när hon fick det svenska. För Stefan fick han det samtidigt, och orsaken är densamma. Men har du svenskt före så försvinner det när du får något annat medborgarskap i ett annat land... Hmmm...jag får inte ihop logiken...

Riddaren

Rosen

Myrmidon
<I>I det första fallet hade min syster Indiskt innan Svenskt, och det indiska upphörde inte när hon fick det svenska. För Stefan fick han det samtidigt, och orsaken är densamma. Men har du svenskt före så försvinner det när du får något annat medborgarskap i ett annat land... Hmmm...jag får inte ihop logiken...</I>

Väldigt enkelt; Sverige är (av nån anledning) en av de mycket få länder i världen som inte tillåter dubbelt medborgarskap, så om man får medborgarskap någon annanstans stryks automatiskt det svenska (som för Ulf Samuelsson).

Om man däremot får ett svenskt men redan har ett någon annanstans, kan de ju inte tvinga ett annat land (Indien, Tyskland) att stryka sitt om deras bestämmelser ser annorlunda ut. De skulle inte heller kunna vägra en person svenskt medborgarskap bara för att han/hon redan har ett annat; i så fall skulle ju <I>ingen</I> kunna invandra hit.

--
Åke

Szandor

Swordsman
"Rättighet till 'bröd och skådespel' om man är tillräckligt fattig."

Den lokala militären. Ju mer missnöjt folket är, desto fattigare blir de.

"Man är man."

Nej. Finns ingen anledning.

"Man är över tjugo år."
Barn kan inte vara medborgare? Tänk också på att man normalt räknas som vuxen betydligt tidigare än de åldrar vi har idag...

Sen var det ofta de äldste som styrde, just i egenskap av gamla. 20 är en rätt liberal gräns.

T.ex. kan jag nämna att smedsönerna började jobba i smedjan hos sin far som kolpojkar redan som 12-13 åringar, och detta var så så sent som under 1800-talet.

Arbeta får ungarna göra när de vill, men styra ett land är någonting helt annat.

"Man är född i landet."
Så om ens föräldrar var på handelsresa och barnet råkade födas utomlands så kan aldrig denne unge bli medborgare? Även om både föräldrar och övriga barn är medborgare? Stackare att vara född av handelsmän och upptäcksresande...

En medveten missuppfattning av det hela.

"Man har rätt att bo i riket."
Tacka f-n för det, annars är du ju inte medborgare om man går efter de andra punkterna...

Tänk på att det måste finnas kryphål för folk att utvisa varandra. Hur skulle den stackars militären annars ha skoj?

Men det skulle också innebära att rikets ambassadör i Långbortistan tappar sitt medborgarskap?

Nej, han är statligt anställd.

/staffan

Johan K

Gammal & dryg
Tycker att det är en bra sammanfattnig på det hela !

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>

Illern

koppariller
Re: ed

Inte så dum idé. Man skulle kunna ha en ed när man (om man är uppvuxen i riket) genomgår vuxenritualen vid tretton års ålder och innan medborgarskapet träder i kraft för de utlänningar som blir tilldelade ett medborgarskap.

Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>

Illern

koppariller

Kravet skulle antagligen bli att man är proletär (dvs egendomslös), oanställd (annars får man ju åtminstone lite bröd, vatten och en höskulle) samt att man är bokförd i senaste census och har ett medborgarskap (man kan ju blivit av med medborgarskapet senare än senaste census).

Jodå, jag vet inte om det finns några särskilda skäl till att de inte skulle vara det. I Rom t. ex. var kvinnorna faktiskt medborgare även om de hade mindre rättigheter än männen. Dessutom är jag beredd att göra ett avsteg från ''historisk korrekthet'' i just det här fallet eftersom det faktiskt blir rätt trist att spela kvinna om de är så drastiskt underställda männen som de ofta var i vår verkliga historia och jag gillar kvinnliga rollspelare - min sambo t. ex. :gremsmile:

Barnen övergår till att bli vuxna vid tolv eller tretton års ålder då de lägger av sina barnkläder, sin bulla, ger sina leksaker åt heroerna samt börjar som lärling eller dylikt. Här hade jag tänkt att de skulle bli medborgare, innan dess är de ''en del av sina föräldrar''.

Även om både föräldrar och övriga barn är medborgare?

Just kravet att bägge föräldrarna är medborgare är nog det enda kravet som skall finnas för att man skall bli medborgare (därmed finns det ju i alla fall en anledning till att kvinnor skulle få ett medborgarskap). En godkänd adoption av en person över tretton års ålder skulle också innebära att man blev medborgare. Är den adopterade yngre får de vänta precis som om de blivit födda av sina nya föräldrar.

Illern

koppariller
Man är bosatt i landet
---
Man skall bo i riket.

Jag hade faktiskt inte tänkt ha detta som ett krav, dels för att möjliggöra långvarig tjänst utomlands och för att möjliggöra utdelande av medborgarskap till utlänningar som ''gjort bra saker''.

Riddaren

Swashbuckler
"Man skall bo i riket."

Skulle kunna tänka sig att modifiera det till:

Man skall arbeta för landet (riket)

Riddaren - ger förslag

Illern

koppariller
Skulle kunna tänka sig att modifiera det till:

Man skall arbeta för landet (riket)

Skulle kunna vara idé då man faktiskt kan förlora sitt medborgarskap då man drabbas av ostracism av högsta graden (åtminstone temporärt). Då får mna ju ett krav som man måste leva upp till för att inte bli av med medborgarskapet men å andra sidan lär stora delar av lagtexten var fyllda av just sådana riktlinjer.

Riddaren

Swashbuckler
Jepp...och i det fallet får man ju genast in paragrafen spioneri om en medborgare inte jobbar för landet. Kan ju i lagtexten skrivas in vissa undantag, men är man medborgare skall man ju inte kasta skit på sitt eget land.

Riddaren