Mogger
Hipsteranka
- Lätt att använda
- Kraftfullt
Det skall ju sägas att det beror på vad det är för båge. En båge är ju inte bara en båge.Måns said:Båge
Pros
* Billig
* Skjuter långt
* Snabb
Cons
* Svår att använda
* Inte så kraftfullt
Av den enkla anledningen att vilken plattpannad bonndräng som helst kan lära sig att dugligt hantera ett armborst på 10 minuter. Att bli en duktig bågskytt däremot kräver åratals av träning. Dessutom kräver det muskler som, om man inte har dem från början, tar lång tid att bygga upp.Vimes said:En sak som jag dock undrar är varför armborstet konkurerar ut bågen som militärt vapen. För det gör den väl?
Alright, tack!Organ said:Av den enkla anledningen att vilken plattpannad bonndräng som helst kan lära sig att dugligt hantera ett armborst på 10 minuter. Att bli en duktig bågskytt däremot kräver åratals av träning. Dessutom kräver det muskler som, om man inte har dem från början, tar lång tid att bygga upp.Vimes said:En sak som jag dock undrar är varför armborstet konkurerar ut bågen som militärt vapen. För det gör den väl?
Inte bara hos vikingar och saxare, även romerska republiken och grekiska hopliter hade de ädla stenkastarna i sina armeer. Konstigt nog nämns de nästan aldrig i källornaOch rätt mig om jag har fel, men har läst någonstans att man som hirdeman under vikingatiden inte bara skulle kunna hantera dom vanligt förekommande vapnen, men också vara bevandrad i stenkastning.
Fanns det andra vapen (alltså inte bara avståndsvapen) som hade samma "rykte"?Krille said:Just att vilken bondlurk som helst kunde använda armborst gjorde vapnet rätt opoppis hos aristokrater och kyrkan. Det gjorde ju att vilken bondlurk som helst plötsligt var på samma nivå som coola riddare, och det kunde man ju inte tolerera.