Nekromanti Medeltida... Eller low

solvebring

Superhero
Någon som kan ge tips på ett medeltida rollspel, ingen fantasy, inga magiker, varelser och tjosan, utan redig medeltid? ...Finns något sådant? Om inte, ett rollspel av samma karaktär, dvs. "tidsmässigt", svärd och sköld, hästar, leriga borggårdar etc. (ja, ni fattar väl :gremgrin:) som är så low fantasy som möjligt?

Petri

Veteran
Västmark med lite modifikation. Där finns älvor och annat sådant men om man helt enkelt ignorerar sådant så fungerar det ypperligt som ett medeltidsrollspel.

Johan K

Gammal & dryg
Min första tanke är faktsikt Västmark. Där har du ett schysst medeltida spel, som jag tror passar in på dina önskemål.

/ Johan K, som vill testa att spela Västmark åxå !

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Harn brukar nämnas i sådana sammanhang, har iofs regler för PSI-krafter, men de torde gå att ignorera rätt lätt.

Annars är medeltidsvarianten av CoC rätt trevlig, även där är det lätt att skippa övernaturligheterna.

Rickard

Urverk speldesign
Khelataar, Vägen och Viking kanske? [NT]

/Han som dock inte läst rollspelen tillräckligt för att veta mer noggrannt

Honken

Hero
Jag skulle kunna nämna Pendragon, men jag har för mig att det spelet inte längre finns tillgängligt. Däremot om jag inte minns fel finns det tankar om att återpublicera det...

/Honken

Madon

Warrior
Det finns på golem.se iallafall, och det lämpas så väl att jag faktiskt håller på att läsa igenom pendragon just nu. Ser ut att vara ett ypperligt spel faktiskt :gremlaugh:

/Madon

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Men det kan knappast kallas historiskt korrekt medeltid. Snarare är det en mycket välgjord rollspelstolkning av Arthurmyten, framför allt Le Morte d'Arthur, med allt vad detta innebär av fullplåt anno 400, magiker (visserligen ett system som är väldigt passande för världen) och sir Palomides tama lejon. Dock är det ett bra spel, men kanske inte vad jag skulle föreslå för historiskt korrekt medeltid. Där skulle jag nog säga att Viking eller GURPS med lämpliga sourcebooks kan funka bra.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Pendragon? Det är ju rena komplementet till vad han ber om, IMO. :)

Morgath

Warrior
Självfallet! (Ja, jag har läst och äger alla nedstående, om det var någon som undrade)

GURPS Middle Ages skulle kunna motsvara dina förväntningar.

Columbia games gav ut en modul som kan användas till deras emminenta Hârnmaster, nämligen Lionhart , som utspelar sig i medeltidens brittiska öar.

Till d20-systemet har det givits ut ett otal medeltidsböcker. En av de mest kända är väl denna . Skall man äventyra i medeltiden användandes d20 reglerna föredrar jag nog att man använder mer "gritty" form som Grim Tales , eller Black Company Campaign Setting .

Jag föreslår också att man köper någon bok om medeltiden, såsom bok från Osprey Publishing .

Eftersom vi talat om rollspelet Viking, så kanske även GURPS Vikings kan vara något för dig. Denna bok är faktiskt väldigt bra för att vara skriven av icke-nordbor om ett ämne som kanske nordbor klarar allra bäst att skriva om (var jag forumpolitiskt inkorrekt nu? I sådana fall ber jag er ignorera detta. Jag gillar inte "eldare").

Är man intresserad av tidig medeltid är (faktiskt) denna bok ett bra komplement till Cthulhu Dark Ages , som kanske är min favorit.

Madon

Warrior
Men historisk korrekthet är tråkigt :p. Han inkluderade ju även low fantasy vilket jag skulle räkna Pendragon till så länge man inte spelar typ Merlin eller Lancelot

/Madon - Har för lite tid för att spela alla spel han vill.

Illern

koppariller
Jag vet att du skrev medeltid men jag kan ändå inte låta bli att slå ett slag för antiken :gremlaugh: t.ex. GURPS Imperial Rome, Fvlminata är alternativ historia men bör fungera ypperligt för historiskt korrekt spelande, med ltthet lite tidigare än avikelsepunkten och emd lite påläsning även samtidigt eller senare.

Om leriga fortgårdar duger så kanske Terra Draconis fungerar som ett low fantasyspel även om det är inspirerat av antiken i första hand.

Greymourn

Swordsman
Fast...

Jag kan med säkerhet lova att varken Viking eller Khelataar är medeltid... Å andra sidan är Khelataar IMS(-eldom)HO ett helt fantastiskt spel...

Det är inte helt befriat från magi/fantastiska varelser, men dessa är på en väldigt mysig nivå. Dessutom är världen fantastiskt beskriven, annorlunda och inspirerande... De äventyr som skrivits till är rejäla historier, spännande, bra handling och framförallt lär man sig Khelataars värld väldigt bra genom dem...

Rosens illustrationer är enligt min mening också helt fantastiska, för en gång skull känns det som att bilderna verkligen är målade för spelet...

Inte någon Eon I framsida här inte, som föreställer något slags ödla som inte ens finns i spelvärlden...

Krille

Super Moderator
Vikingamedeltid?

"Jag kan med säkerhet lova att varken Viking eller Khelataar är medeltid..."

Det beror på vem du frågar. Om du frågar någon av de där normanderna, britterna eller irländarna som plundrades så var det definitivt medeltiden (mellan renässansen och antiken). Det är bara här uppe i norden som vi envisas med att pilla in vikingatiden som något helt separerat från resten av Europas medeltid. Medeltiden är liksom inte begränsad till tiden mellan kung Rikard Lejonhjärta och kung Henrik V. Räknar du in Karl den Store och Alfred den Store i medeltiden så är du nog tvungen att konstatera att vikingatiden faktiskt var mitt under medeltiden.

Men visst, vikingatiden är ju knappast Ivanhoe och "once more unto the breach", dvs det som de flesta förknippar med medeltid.