Nekromanti Medeltida världsbild i rollspel

Ond bråd död

Swashbuckler
Vet inte om det här är rätt forum men...

Jag har funderat lite löst på att skriva en bakgrund/spelvärld som bygger på den vetenskap och världsbild man hade under medeltiden. Det vill säga, en spelvärld där solen kretsar kring jorden, åderlåtning är ett bra sätt att bota allehanda sjukdomar, världen är uppbygd av 4 element m.m.

På sätt och vis så finns mycket av det här redan i vanlig fantasy, exempelvis sjöodjur och fungerande astrologi. Ofta rör det sig dock om ett hopkok från alla möjliga kulturer och tider. Jag tänker mig mer hardcore medeltid utan fantasy men med regler som utgår från att vår världsbild är fel och deras är rätt.
Till exempel skulle skadesystemet bli något annorlunda. Man håller ordning på vätskebalansen istället för hitpoints.

Som kanske framgått är mina kunskaper tyvärr bristfälliga men jag tror det skulle vara en kul spelvärld och man skulle slippa rollpersoner med moderna idéer om hygien, kost och moral m.m.
Om någon har några idéer insikter eller helst av allt känner till nåt spel/modul med den här inriktningen svar gärna.

mvh

jk

Helmgast
Till exempel skulle skadesystemet bli något annorlunda. Man håller ordning på vätskebalansen istället för hitpoints.

Den innovationen gör idén värd. Kör hårt!

peta

Warrior
Tips. Läs allt du kommer över av Dick Harrisson. Han är enormt bra på allt om medeltid. Särskilt 'Skapelsens Geografi', eller om de var 'Medeltidens Geografi' kan vara ganska skoj för dig eftersom den beskriver hur medeltidsmänniskan såg på sin omvärld. Var de trodde att sjöodjuren bodde och liknande :gremsmile:

Foggmock

Myrmidon
Det är ju genialiskt. När man blir skadad och blöder i strid så lägger man sig inte i sängen med mammas varma choklad och grötomslag, man proppar i sig laxerande (kan tyvärr inte komma ihåg vilken ört det är som har den funktionen trots att jag spelade badstugeföreståndare i somras) och spyr utav bara helvete istället.

Quadrante

Grisbonde
Helt klart värt att utveckla!

Som inspiration kan du, (mellan medeltidspluggandet)kolla gratisversionen av Ars Magica och Terra Draconis.. (det finn säkert fler källor) Den första för sin medeltidsprägel och den andra för att den har inskrivet om vätskor, vätskebalans och läkekonst..

Grog

Swordsman
urgamla ivanhoe-modulen till dod innehâller en hel bok om hur folk levde i medeltidens europa. det är i princip en historiebok skriven för just rollspelare, och den fokuserar framförallt pâ feudalism och sâdant som var viktigt för adeln (sâsom markägande, kyrkan, heder, korstâg, relation till kungen etc). läsvärd.

om du ska spela i verklighetens europa kommer du inte undan att studera katolska kyrkan och feudalismen anyway.

jag gillar speciellt att den har en förklaring till varför feudalismen infördes efter romarikets fall och varför den kollapsade 500 âr sedan. och den gör det pâ ett sätt som inte kräver en högskoleutbildning i ekonomisk historia :gremsmile:

a+

entomophobiac

Low Prep High Play
Problemet med historia

Det finns ett antal problem med att använda sig av historiska referenser, som jag ser det.

Till att börja med har du faktumet att alla andra människor som önskar spela ditt spel också måste läsa sig igenom allt material. De måste komma ihåg under spelets gång att "näe, det finns inga tvålar" eller "ehm... du, hillebarden kom inte förrän långt senare" etc.

För de historiskts fanatiska är det här säkert bagateller, men för människor som har en sund och lagom inställning till detaljer (som jag, då, såklart...) kan det bli en riktig pina. För det finns alltid de som kan medeltiden bättre än andra.

Likadant har du den andra sidan av skalan. De som kan medeltiden tusen gånger bättre än du själv. Sådana som vet exakt vilka metoder som användes till vad och varför, när, var, hur etc. Samma sorts människor som inte använder bomull under sina rustningar på lajv för att "det fanns ju inte på medeltiden".

Så, kort och gott måste du hitta en mellanväg. Att ta bort fantasy från ett rollspel gör att historiedetaljisterna kommer framtäda och såga allt som är lite, lite fel. Har du kvar någon liten aspekt fantasi (som Krilles lilla ö utanför Frankrike) så markerar du för folk att "nej, detta är inte din våta dröm i medeltidsfetischism", typ.

För det här är ett väldigt stort problem i alla nördkretsar - folk som tar för hårt på sina respektive sakkunskaper.

Ziaxool

Veteran
En spontan tanke angående konceptet och mytologi. Om allt är som folket på den tiden trode det var, och att fysiken, astronimin och allt det där verkligen funkar som de trode, borde då inte också kreaturen de trode på finnas? En spontan tanke bara.

Illern

koppariller
Re: Djur och monster

...och de vanliga djuren vara som de trodde de var kanske? Lejon, som är rätt coola djur, är jättecoola til exempel?