Nekromanti Medeltida yrken

Pale Imp

Swordsman
I de flesta fantasy rollspel jag spelat beskrivs främst krigaryrken, magiker och kanske lite annat också, men i begränsat antal.

Jag har insett att min kunskap på medeltida yrken är otroligt dålig. [color:red] Vad gjorde folk egentligen?, och vad kallades deras yrke?, och i vilken miljö förekom dessa yrken (städer, glesbyggd etc)? </font color=red>

Ackerfors

Alas, your rapids!
Okej det finns ju en del yrken.

Garvare, pysslar med skinn.
Smed, smider vapen.
"Skräddare", gör kläder.
Bonde, ordnar mat.
Lärlingar till de olika yrkena.
Hantverkare i olika slag.

Det var mest bönder som bodde utanför staden och dessutom var 70% bönder.

<big>TROR JAG!</big>

Pale Imp

Swordsman
Jo, jag TROR du har rätt i det du säger, men jag skulle vilja veta mer exakt om yrkena. Typ; vilka sorters smeder fanns det, vilka räknades som finsmeder/grovsmeder.
Helt enkelt vill jag ha reda på ALLT (hm.. låter mycket) som folk kunde ägna sig åt. Inte bara de största yrkeskategorierna.

Skulle här vilja posta en undran till; Känner någon till en bra hemsida om sånt här???

Krille

Super Moderator
"Jag har insett att min kunskap på medeltida yrken är otroligt dålig. Vad gjorde folk egentligen?, och vad kallades deras yrke?, och i vilken miljö förekom dessa yrken (städer, glesbyggd etc)?"

Ladda ner Geografica Vistfarthi till Västmark (ca 8 meg packad PDF-fil om åttio sidor). Där finns en hel del om hur folk lever, vad de gör, hur många av varje sort som finns etc, som är ganska trovärdigt utifrån europeiskt sent 1100-talsperspektiv.

EchoFive

Veteran
Statistisk yrkesfördelning

här har du en artikel som jag använder himla ofta när jag befolkar en ny by/stad. Den visar ungefär hur många människor det krävs för att ett visst yrke ska vara lönsamt, och ger alltså en fingervisning om hur många värdshus det finns i en stad med 5000 invånare osv.

Det är som sagt bara en fingervisning, men den är himla hjälpsam.

König

Hero
Då det kommer till yrken var alla bönder på landsbygden (utom de större markägarna (kung/adel/kyrka)), möjligen kunde ett mindre samhälle ha en mjölnare eller smed, dock var dessa till största delen även bönder....Hantverk sysslade man med själv då det fanns tid över....och oftast på vintern!
I städer var det dock en annan femma, där fanns det kategorier som är beskrivet högre upp i tråden...
...om du vill ha koll på medeltida yrken och vad de hette, föreslår jag att du tar dig till ett arkiv och kollar på skattelängder, eller om du inte orkar, leta upp en bok som beskriver en medeltida stad, några författer är Sven Lilja, Jan de Vries, Anders Andrén mm. (och inget trams från Herman Lindqvist som bara förvrider sinnet med myter och fabler).

EchoFive

Veteran
Re: Statistisk yrkesfördelning

Heh. Står klart och tydligt att den är baserad på S. John Ross' artikel, som var länken jag postade. :)