Nekromanti Mediamagasinet - The second coming

walium

Ganska töntig, faktiskt
Vad tycker ni nu efter att ha sett gårdagens inslag i Mediamagasinet?

Jag tyckte personligen att det var bra även om en ynkans kvart inte på lång vägar räcker för att reda ut allting. Ingen diskussion, inga högljudda krav på ändring. Bara samma gamla trötta konstaterande att kvällsposten har förfallit. Att en lokal präst och en reporter på Hallandsposten fördömmer deras arbetsmetoder slår knappast särskilt hårt. Rent allmänt tycker jag att det är väldigt synd att Sveriges enda renodlat mediakritiska tv-program inte har mer än en halvtimmes sändningstid till sitt förfogande.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Kändes lite tunt...

...men det viktigaste är inte längden på inslaget, utan att de faktiskt frågat journalisterna, "varför gjorde ni som ni gjorde? Ni hade ju fel!". Och alla journalister från AB och Exxet avböjde att vara med, alltså kan de inte stå för sin rapportering.

Ergo, det vet att de inte gjorde ett bra jobb. Det betyder visserligen inte att de inte skulle göra likadant igen, men nånstans har de i alla fall tvingats titta sig själva i spegeln och säga "hmmm, jag hade fel."

Även om AB-snubben hävdade att de inte gjort något fel, så har nog kritiken bitit ganska hårt.

Vad jag tyckte var oroväckande var att journalistelev-snubben efteråt satt och sa att han inte förstod varför man INTE skulle ringa direkt till de drabbade och intervjua dem. Det tyckte han var okej.

Tala om brist på empati. Och brist på medieträning på samma gång. Han framstod precis som en sådan rabiat kvälsstidningsjournalist som ringde upp föräldrarna och pumpade de på smaskiga detaljer, i och med det ställningstagandet.

"Hallå, det är från Expressen. Du har väl hört att din grabb fick huvet avhugget igår? Vad har du att säga om det? Han var rollspelare också, har vi hört, det var väl säkert det som var orsaken? Haru nån smaskig bild vi kan retuschera om och sen publicera för att sälja lösnummer?".

Så på det hela taget kan detta ha belyst rollspelshobbyn på ett sätt som Piff&Puff absolut INTE uppskattade. Vi blev uthängda som sinnestörda typer, men efteråt har ju folk snubblat över varandra för att poängtera att rollspel inte är farligt (som i SvD och i Metro, till exempel)- Lite fånigt, visst, men inte farligt. I fortsättningen kan vi ju hänvisa till detta uppenbara övertramp och säga, "ja, du vet ju hur kvällspressen är. Som i Halmstad, där de publicerade en massa lögner utan källkritik, och bara agerade sensationsjägare. Ungefär likadant som i den där boken du viftar med, faktiskt."

Och låt oss inte glömma bort den djupa tragedi som ligger i botten av detta. Om vi känner oss påhoppade, ägna då en tanke åt offret, och hans anhöriga. Det är de som har det värst.

Magnus

Honken

Hero
Jag tyckte personligen att det var bra även om en ynkans kvart inte på lång vägar räcker för att reda ut allting. Ingen diskussion, inga högljudda krav på ändring. Bara samma gamla trötta konstaterande att kvällsposten har förfallit. Att en lokal präst och en reporter på Hallandsposten fördömmer deras arbetsmetoder slår knappast särskilt hårt. Rent allmänt tycker jag att det är väldigt synd att Sveriges enda renodlat mediakritiska tv-program inte har mer än en halvtimmes sändningstid till sitt förfogande.

Jag kan hålla med om att det är lite tunt. Men jag tyckte ändå att de belyste det som var problemet med bevakningen. Jag tror dessutom att om någon av de skrivande journalisterna hade gått med på en interjuv skulle de ha mer material att bygga på.

Men det faktum att det krypt till en halvtimme, men då fått en mycket bättre sändningstid än den hade före. Däremot tycker jag att programmledaren är kass. Jag tyckte de hade bättre programmledare förr.

/Honken