Nekromanti Medium fantasy

Rosen

Myrmidon
Re: Diet fantasy

Banevapen torde väl räknas som magiska? Likaså är väl fokus magiska föremål?

I den bemärkelsen, ja jo - banevapen ska smidas en fullmånenatt och temperas i drakblod, även om det inte är några besvärjelse o dyl inblandade. Fokus är så äckelsvåra att göra så att de nästan hör till legend-facket de också.

På tal om sånt så finns det faktiskt en substans som sägs kunna läka skador fort om man smörjer det på sig -- färskt blod från en död hjälte. Då måste man bara hitta en sån att slå ihjäl först... (-:

Legendariska händelser är väl vad high fantasy handlar om... väl?

Jo, men i high fantasy så inträffar de, i low pratar folk om dem århundraden senare. (-:

Krooler och deras elaka storebröder (minns inte vad de hette och har inte boken till hands.. Caarfler eller nåt sånt) tjänar väl Caarvel? Om det finns en hel hord av dem...

Caarffaler. Poäng; jag glömde kroolerna i sammanhanget - de räknas också till demoner, fast de är ju inte så mycket mer än ludna skelett som klättrar runt i taket...
Men har de en ledare som ger dem lite hjärnkapacitet så kan de åsamka klart mer skada än rännande på egen hand, visst.

--
Åke

Storuggla

Champion
Re: Det börjar bli trångt

"Och Warhammer Fantasy Roleplay! Det finns ingen chans att spelarna i min kampanj nånsin kommer att spela på grisodlarnivå. Så högt upp på den sociala stegen kan jag inte släppa upp dem..."

Vi har redan kommit upp oss ju! I och med att du slängde oss i häktet! :gremlaugh:

Men för att knyta an till tråden, Feng Shui börjar man som en actionhjälte från starten, i Swords of the Middle Kingdom är du en superduperkungfu-snubbe som kan spöa fyrahundra karlar på fem minuter och sen kommer jag inte på fler på rak arm.

Storuggla, nyser

Rosen

Myrmidon
Re: Dessa larmrapporter...

"Mitt intryck var att det primärt var avsett att spela järnåldersbönder i ett träsk."
Nej, det stämmer ganska bra faktiskt.

Med tanke på att Khelataar mest består av slättland, hedar och berg tycker jag ni ska kliva upp ur träsket. (-:

det finns lite övernaturligt oknytt, det gör det. De ser dessutom jävligt läskiga ut.

Nååja...

--
Åke

Pendragon

Swashbuckler

Jo, men i high fantasy så inträffar de, i low pratar folk om dem århundraden senare. (-:
Klar poäng till dig. Jag insåg det själv också. Därav min kommentar att Khelataar håller för en episk high-fantasy kampanj. Sen är det inte Khelataar längre.

Poäng; jag glömde kroolerna i sammanhanget - de räknas också till demoner, fast de är ju inte så mycket mer än ludna skelett som klättrar runt i taket...
Men har de en ledare som ger dem lite hjärnkapacitet så kan de åsamka klart mer skada än rännande på egen hand, visst.
Dessutom är de något av det visuellt äckligaste jag sett i rollspelsmonsterväg. Jag älskar dem! :gremlaugh:
Om det är du som ligger bakom illustrationen av dem har du nu mitt tillstånd att klappa dig själv på axeln.

/Joel - ska hämta hem sina böcker idag.

Feliath

Swashbuckler
Pärlor för svinen

Med låglevlade karaktärer går det faktiskt utmärkt att spela low-fantasy D&D. Kruxet är att kampanjen alltid blir high förr eller senare, om inte SL slopar xo:na helt...
Det är inte riktigt korrekt det heller, faktiskt :gremsmile: Allt man behöver göra för Perpetuell Grisodling i D&D är att tvinga alla spelarna att lira Commoners (en NPC-klass) och slå grundegenskaper med 3d6. Då får de lika mycket HP som en Wizard (få), kan använda ett enda oikvapen och kan inget användbart, alls, någonsin.
Eller, jo, de kan bli jävligt heta på att mjölka kor, köra vagnar och leta örter. Men även det är ju föga legendariskt, om man inte har väldigt grisodliga legender också :gremsmile:

Allt detta med fullt stöd av reglerna, i grundböckerna. Av allt som sagts i tråden att döma är det en hel hög enklare att göra - ditt villkor var väl egenskrivningsmängden, någonstans nedan? - än att köra dimensionshopping i Khelataar.

/Feliath - spelar sub-grisodlare i Seters WFRP

Nightowl

Champion

Fokus är så äckelsvåra att göra så att de nästan hör till legend-facket de också.
Plus att du bara kan använda ett fokus åt gången. :gremsmile:

På tal om sånt så finns det faktiskt en substans som sägs kunna läka skador fort om man smörjer det på sig -- färskt blod från en död hjälte. Då måste man bara hitta en sån att slå ihjäl först... (-:
*Och* det läker ungefär som motsvarigheten till Cure Light Wounds eller HELA E1... way to go! :gremcool: (Det irriterar mig, faktiskt. Om man nu hittar en fantastisk substans skall den göra något fantastiskt, annars är det bara slöseri med tid.)

När jag tänker på det skulle det krävas ganska lite arbete för att spela Ash från Night of the Living Dead i Khelataar, sas: vanlig snubbe som slåss mot svårmosade monster. Byt ut zombierna mot krooler*, bara. Det är ganska på tvärs mot spelets, uh, världsbild, men kräver ganska lite jobb för SL.

Erik

*I Encyclopedia Digoni finns khela-zombies - ikoter - men en ikote har klara definitioner på hur den framställs. Krooler dyker upp med hjälp av SLs italienska minibil ("GM's fiat"), sådeså.

Helmgast
Om definitionen

Har för mig att du sagt det vid någon diskussion om huruvida Mundana var low-fantasy eller inte, och givetvis kom Khelataar upp på dagordingen.

Eller så har du inte det, och då låter jag definitionen stå för mig...

Rosen

Myrmidon
Krooläckel

Om det är du som ligger bakom illustrationen av dem har du nu mitt tillstånd att klappa dig själv på axeln.

*klapp klapp*
Det var månnga år sen jag fick tillfälle att rita en krool senast, men här är ett par gamla fanzinebilder på kreaturen (fast de är något mindre ludna än i Världsboken).

--
Åke

Pom

Swashbuckler
Re: Dessa larmrapporter...

Kroolerna minns jag (om jag inte blandar ihop dem med några andra i spelet). De var pärskans coola, faktiskt.

Pendragon

Swashbuckler
Re: Pärlor för svinen

Det är inte riktigt korrekt det heller, faktiskt Allt man behöver göra för Perpetuell Grisodling i D&D är att tvinga alla spelarna att lira Commoners (en NPC-klass) och slå grundegenskaper med 3d6.
God poäng. Glömde bort att det numera finns klasser för vanligt folk. Förr i världen klassades de bara som level 0-töntar.

/Joel