Nekromanti Medvetenhet jämlikhet och socialt kontrakt lajv

RasmusL

Champion
Det har diskuterats en del på nätet fram och tillbaka om hur frågor kring jämställdhet och jämlikhet ska lyftas fram på lajv på ett sätt som gör att även de som inte är insatta i debatten ska kunna förstå vad som menas med exempelvis en "könsneutral spelvärld" och hur man ska förhålla sig till detta och jag har ett litet förslag för att främja spridningen av de allra mest grundläggande koncepten.

I mina ögon behövs en mer sammanhållen diskussion kring de sociala kontrakten på lajv för att förhindra att deltagare applicerar sina fördomar och förutfattade meningar på de lajv de beger sig till, även om dessa står i motsats till vad lajvarrangörerna faktiskt försöker kommunicera genom sina beskrivningar och texter.

Genusfrågor är en väldigt tydlig punkt vars tillkortakommanden påverkar många lajvare och jag tänker mig att det är vettigt att börja just där. Jag gör även följande antaganden:
*Lajvare läser inte så mycket som de borde om de arrangemang de går på.
*Lajvare är fördomsfulla.
*Lajvare är omedvetna om den pågående diskussionen kring jämställdhet och jämlikhet i samhället och är därför obekanta med termer och jargong.

Jag vill initialt föreslå två insatser:

#1 En generisk beskrivning av jämställdhet och jämlikhet och varför detta är problematiskt. Beskrivningen ska vara:
*lättförståelig
*generell
*estetiskt tilltalande
*kunna användas på alla lajv
*premiera problematisering och tankar kring fenomenet
*adressera det sociala kontraktet kring lajv i Sverige idag och hur man bör närma sig ett nytt arrangemang rörande fördomar etc.

...och ska kunna "pluggas in" på alla lajvs hemsidor.

#2 Jämställdhetskurs i flera steg. En serie replikerbara workshops vars syfte är att hållas innan lajvstart i mindre grupper med syfte att sprida medvetenhet samt få folk att börja fundera. Workshopsen ska vara relativt korta 15-30 min samt endast kräva en arbetsbeskrivning samt en ledare som är åtminstone ytligt insatt i diskussionen kring jämlikhet och jämställdhet i samhället. Workshopsen ska vara uppdelad i flera steg som bygger vidare på varandra. Om jag exempelvis genomgår steg 1 innan lajv #1 kan jag sedan genomgå steg 2 innan lajv #2 och steg 3 innan lajv #3. Varje avklarat steg ger en liten belöning i form av pins eller liknande (jag har en del idéer kring finansieringen och hanteringen av detta). Workshopsen ska, likt den generiska beskrivningen gå att plugga in innan vilket lajv som helst.

Målet är att workshopsen ska ges sådan spridning att de som kommer nya till hobbyn ska kunna stöta på dessa tidigt och på så sätt bespara sig själva och andra en massa tråkigheter.

Det här är något som jag är sugen på att arbeta med under 2014 och sjösätta, efter tester, preliminärt i början på 2015. Jag är dock ingen expert på dessa frågor, jag ser bara behovet av en ökad förståelse för dem. Jag undrar därför om detta låter vettigt, om det finns någon nytta samt om ni duktiga människor som faktiskt ÄR insatta och kompetente på det här fältet vill hjälpa till med att slå era kloka huvuden ihop och se till att vi kan arbeta fram ett förslag? Förslagen ovan är givetvis bara mina lösa tankar och konceptförslag, inget är satt i sten.

Jag själv har min bas i Stockholmsområdet och jag tänker mig att initiala diskussioner bör kunna ske i grupp, i verkligheten, så till en början är det bra om vi antingen är människor som vistas i närheten alternativt kan tänka sig att resa hit för att ses ett par gånger under våren.

Vad sägs? Intressant? Vill ni hjälpa till? Skicka ett PM eller skriv här!

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Nu vill jag verkligen inte vara en ordmärkare, jag frågar för jag har förstått att de här frågorna är viktiga för dig samtidigt som jag känner att jag inte är så insatt som jag borde.

FInns det nån särskild anledning till att du väljer ordet jämlikhet istället för jämställdhet, som jag hade för mig oftast används när man pratar om just jämlikhet mellan kön som sociala grupper?

RasmusL

Champion
Ape Of Wrath said:
Nu vill jag verkligen inte vara en ordmärkare, jag frågar för jag har förstått att de här frågorna är viktiga för dig samtidigt som jag känner att jag inte är så insatt som jag borde.

FInns det nån särskild anledning till att du väljer ordet jämlikhet istället för jämställdhet, som jag hade för mig oftast används när man pratar om just jämlikhet mellan kön som sociala grupper?
Nej, det är bara ett tankefel i feberyran :gremsmile: Tack!