afUttermark
Swashbuckler
Men eliten är ju bara en kuliss i spelet. Spelet pågår ju oftast i en helt annan sfär.
Att vilja bo någonstans med anor är ju en väldigt "nu" grej (typ de senaste 200 åren), och mest för att medelklassen vill försöka tillskansa sig adelns privilegier och "gloria".Något jag tycker är underligt med mycket av cyberpunken är hur sällan den tar hänsyn till elitens vilja att bo någonstans med anor. Idag är ju äldre stadsmiljöer så attraktiva just för att de har en historia som inte kan replikeras, och jag har svårt att se att man skulle genomgå ett kulturellt skifte som helt och hållet orienteras mot det samtida. Gamla Stan är inte nedklottrade ruiner – den har omsorgsfullt transplanterats ovanpå en arkologi där den numera utgör exklusiv rekreationsmiljö åt en megakorp.
Det är väl en naturlig förlängning av den amerikanska modellen av stadsplanering med "single use zoning", där en zon bara får användas till ett syfte. Ett system som är en oväntat stor faktor i att forma dagens amerikanska dystopi. Sci-fi som en kommentar på dagens problem är ju inte helt ovanligt, så tuta och kör!Är det rimligt att verksamheter i framtiden koncentreras till givna arenor? Och dessutom bara finns där?
Aka Sim City-modellen? =)Det är väl en naturlig förlängning av den amerikanska modellen av stadsplanering med "single use zoning", där en zon bara får användas till ett syfte.
Ja.Aka Sim City-modellen? =)
Själv tänker jag lite "Hivecity"-konceptet från Warhammer. Det är enklare att bygga på en ny våning ovanpå än att renovera de lägre, så de svetsar/gjuter en massa förstärkningar, sen tillsluter man alla ingångar och upp/nedgångar till övre våningsplan.Har under dagen brottats med varför företagen skulle tillåta/acceptera att de lägsta nivåerna i deras block tagits över utslagna, mutanter och pestsmittade. Det känns på något sätt fel att ett hyper-kontrollerande megaföretag skulle tillåta ens en tanke om att blockets bas, på vilka hela deras skapelse vilar, skulle kunna riskera att bli "kontaminerad" av utomstående.
Det beror på var i världen du är. Detta är en europeisk företeelse. I USA och ffa Asien finns inget sådant. Men skulle nog säga att det även här är underställt status.Något jag tycker är underligt med mycket av cyberpunken är hur sällan den tar hänsyn till elitens vilja att bo någonstans med anor. Idag är ju äldre stadsmiljöer så attraktiva just för att de har en historia som inte kan replikeras, och jag har svårt att se att man skulle genomgå ett kulturellt skifte som helt och hållet orienteras mot det samtida. Gamla Stan är inte nedklottrade ruiner – den har omsorgsfullt transplanterats ovanpå en arkologi där den numera utgör exklusiv rekreationsmiljö åt en megakorp.
Så jag tänker mig när spelarna äntligen fixat id-kort VII och passerar våningsplan 350. Så är det tomt däruppe. Det finns ingen elit. Har inte funnits på 45 år. Det är ett påhitt av Ai som vet att människor blir lyckligare av hopp.Men eliten är ju bara en kuliss i spelet. Spelet pågår ju oftast i en helt annan sfär.
Klassisk sci fi-trop. Mycket fint!Så jag tänker mig när spelarna äntligen fixat id-kort VII och passerar våningsplan 350. Så är det tomt däruppe. Det finns ingen elit. Har inte funnits på 45 år. Det är ett påhitt av Ai som vet att människor blir lyckligare av hopp.
Även med dagens modulhus går det ju väldans snabbt att slänga upp en kåk. Om vi förutsätter att den tekniken fortsätter utvecklas i snabb takt, i kombination med snabbtorkande fundament för grunden tänker jag att såna byggnadsverk kan dyka upp bokstavligt talat över en natt.Ett enormt komplex med homogena lägenhetsceller som ingen kände till, precis bakom den ogenomträngliga betongväggen där du växte upp. Har den alltid funnits där?
Din upplevelse av Hong Kong är verkligen fascinerande både ur ett IRL-perspektiv och som inspiration för hur någon skulle behöva orientera sig i en urban sprawl. Frågan är dock hur begreppet/företeelsen visualiseras i en spelkontext utan att bli allt för mekanisk/teknisk/statisk. Antingen får spelledaren förlita sig på förberedelse/improvisation eller så kanske någon form av dungeonliknande sprawl-slumptabell skulle kunna vara behjälplig.Tror egentligen inte att man behöver krångla till det. Jag skrev ju om mina försök att ta mig upp från marknivå i Hongkong och tänker mig att det är just så det är. Livet därnere pågår och de ovanför behöver inte bekymra sig. Det är för många portar, slussar, gränsbevakningar, retinalås etc som ska passeras innan man är uppe och utan rätt passerkort är det kört.
Så är det ju förstås, men jag föreställer mig att om vi redan idag ser att klyftorna vidgas mellan de som har och de som inte har (och däremellan finns de som tror att det kan få och de som är rädda att förlora allt) så föreställer jag mig att murarna och stängslen måste vara ännu mer effektiva i framtidsstadens dystopi. Eller?Det är egentligen inte konstigare än att lyx och slum på många håll i världen ligger vägg i vägg. Bara en mur eller ett stängsel mellan. Om ens det.
Jag tänker lite som när man bor på hotell, och din kortnyckel enbart låter dig gå av på tillåtna våningsplan. Eller varför inte sjukhus, eller polisstationer. Det är stängt, låst och övervakat. Och tar du dig ändå förbi begår du ett brott. Så jag menar att megacorparna har stängt alla dörrar. Visst kan cyberpunkare hacka och dyrka och spränga och ha sig. Den risken finns alltid. Men de flesta vet att det inte lönar sig. Sedan kanske det inte gör så mycket om de lyckas ta sig upp nån våning, till de ruffigare planen. Satt en gång på en "uteservering" i ett parkeringshus i Indonesien. Så tänker jag mig våningarna ovanför "sprawl". Skitiga fabriker, verkstäder, billiga bostäder. Bangkoks gränder eller så. Price fights och prostitution. Även om företagen formellt äger lokaler och våningsplan och företag så är det ju inte direkt som våningsplan 65 och uppåt!Men detta förutsätter nästan att megaföretaget som styr över blocket även skulle se mellan fingrarna med avvikelser bland de som lever i sagda block. Att de skulle tillåta rötan (det var inte jag som sa detta - detta är ett direkt citat från Bezirkspräsident Glauser i Sieger-Bauhaus Block) att få fäste bland sina tillgångar ... förlåt, humankapital ska det vara ... vilket i sig verkar vara något högst 'ickemegaföretagskt'.
Är sprawlen något som existerar bortom megaföretagets allseende öga, i myllret i skuggorna från megablocken, eller är det möjligt att det står att finna i megaföretagens inrutade och hyperkontrollerade domäner? Jag vet inte om detta spelar någon som helst roll, egentligen.
Precis. Att ta sig hela vägen från plan -12 till plan 230 är ju helt omöjligt. Jag var I en skybar i Shanghai (sorry om jag spammare med reseerfarenheter men jag tänker alltid cyberpunk och sparar mina minnen ) och det krävdes 3 eller 4 hissar för att komma upp. Och det var ju bara våning 70 eller nått. Överallt stod det personal och jag fick ju bara åka den speciella barhissen.Så är det ju förstås, men jag föreställer mig att om vi redan idag ser att klyftorna vidgas mellan de som har och de som inte har (och däremellan finns de som tror att det kan få och de som är rädda att förlora allt) så föreställer jag mig att murarna och stängslen måste vara ännu mer effektiva i framtidsstadens dystopi. Eller?
"Hmm. Undrar vilken av mina 11000 grannar som fick flyttlådan som innehåller min necessär?"Även tidigare ägodelar från föregående lägenhet kan ha levererats.