Nekromanti Mega-Carcassonne!

Troberg

Sinister eater
Jag går och funderar på att köpa ett Carcassonne till för att kunna spela längre spel. Någon som har erfarenheter av detta?

Min plan är att använda brickorna från båda seten, men bara en uppsättning följeslagare (kanske ett par extra).

Det jag hoppas uppnå är:

- Ett längre spel (duh).

- Att bönderna blir mindre utslagsgivande (nu urartar oftast spelet till ett krig om det största fältet). Nu kommer det att bli fler fält och färre bönder att spendera på dem, speciellt tidigt i spelet.

- Mer variation. Det blir svårare att förutse vilka brickor som finns kvar.

Någon som testat? Vad tror ni?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag går och funderar på att köpa ett Carcassonne till för att kunna spela längre spel. Någon som har erfarenheter av detta?
Inte av just det, men att spela det med expansioner var mycket roligare än att spela det utan. Jag har dock dålig koll på om dessa finns översatta eller inte. Jag har inte heller spelat det så många gånger att jag sett några trender i hur strategierna påverkas.

/tobias

Troberg

Sinister eater
Inte av just det, men att spela det med expansioner var mycket roligare än att spela det utan.
Jo, jag har dem och jag håller med. De tillför dock inte så många brickor, vilket jag skulle vilja ha.

Troberg

Sinister eater
Rapport från speltest

Nu har vi testat. Testet gjordes med två kompletta set Carcassone och två expansioner. Spelet startades med floden. Vi körde inte med fler följeslagare än vanligt. Två spelare.

På det hela taget funkade det mycket bra.

Problem som uppträdde var att spelet till stor del avgjordes av ett mycket stort fält (gränsade till 20 städer) och en mycket stor stad med katedral (totalt värde 111 poäng!), men dessa problem uppkom som en följd av en väldigt skev fördelning av brickorna, med mycket fält och kloster i början och mycket stora stadsbrickor i slutet. Med en normal fördelning (och fler spelare) blir nog problemet mindre.

Man kan också se att det gör en viss skillnad på strategin. Man måste vara mycket försiktigare i början med att sätta ut bönder och man måste se upp med projekt som inte kan avslutas.

Om inte annat så är det ballt att få slutpoänger på 472 och 374!

Undrar om de tror att jag är underlig om jag går till Tradition och köper ett par uppsättningar till...