Nekromanti Megablaffasplatt

Greger

Veteran
Joined
25 Oct 2000
Messages
143
Location
Göteborg (men från Alingsås)
Hur skall ens en hel här av tiraker (eller människor) kunna komma nära ett dvärgafäste utan att bli mos av deras krell-automatspaz (det stora som det står 3X på)?

Om man dessutom ger dom hjul blir dom ännu bättre.
Skall verkligen en seriös SL tillåta dessa massförstörelsevapen?
Dom gör ju bara dvärgarna ännu mer koboldiska. Hur dödade egentligen tirakerna klan Samar? Det skulle ju inte gå över huvud taget om man inte har kastmaskiner att jämföra med dom på kolm och dom har ju dvärgar byggt.

Min största hobby är att klaga.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Åsså tar vi det en gång till

Håhåjaja... ännu en person som har tittat för mycket på beskrivningen och inte vare sig spelvärden eller de praktiska användningarna...

"Hur skall ens en hel här av tiraker (eller människor) kunna komma nära ett dvärgafäste utan att bli mos av deras krell-automatspaz (det stora som det står 3X på)?"

Man springer fort, i stora massor och med en sköld höjd framför sig. När man kommer fram till krigsmaskinen så ser ens sköld ut som en igelkott, men det är bara bra eftersom det gör mer ont då man dänger den i huvudet på dvärgauschlingarna vid maskinerna. Vill man så kan man även hoppa på dem.

Observera: det stora automatarmborstet är en krigsmaskin avsedd för belägring, precis som trebuchet, ballista, arbalest, torsionskatapulter och allehanda andra elaka maskiner. Dessa andra elaka maskiner är faktiskt otäckare - de har längre räckvidd och har skada nog att pulvrisera en mur! Alla dessa mojänger finns i verkligheten och har funnits och använts från antiken fram till medeltiden. "Ska SL tillåta dessa massförstörelsevapen" är i sammanhanget en ovanligt korkad fråga.

Ska man dessutom så är det billigare och precis lika effektivt med sex dvärgar med varsitt tungt armborst. De tar lika mycket plats, är mer rörligt, skjuter lika fort och gör lika mycket skada. Återigen blir frågan "Ska SL tillåta dessa massförstörelsevapen" absurd i sammanhanget.

"Hur dödade egentligen tirakerna klan Samar?"

Precis som varje annan krigsherre skulle ha gjort med en jefligt svårintagbar befästning: man belägrar skiten, ser till att ingen jävel kommer ut, ser till att ingen jävel kommer in, släpper ner pestsmittade kroppar eller brinnande olja genom luftschakten, och i allmänhet gör som man brukar när man belägrar.

Sen smäller propagandan till: dvärgarna hävdar att klan Samar insåg att de var dödsdömda, öppnade vattenmagasinen och dränkte sig själva och tirakerna. Tirakerna hävdade att de tröttnade på att vänta och släppte in en flod i dvärgafästet. Oavsett vilken propaganda man tror på så är nettoresultatet detsamma: klan Samar dog inte på grund av att fästet stormades, utan på grund av att någon dränkte fästet. I det läget hade inga kastmaskiner eller automatarmborst hjälpt en centimeter. Floder bryr sig föga om snabbskjutande vapen.

"Det skulle ju inte gå över huvud taget om man inte har kastmaskiner att jämföra med dom på kolm och dom har ju dvärgar byggt."

Colms kastmaskiner är för det första ett antal hundra år längre fram i tiden, och fanns alltså inte ens då klan Samar lekte dränkta råttor. För det andra är de avsedda mot flottmål (dvs stora båtar, inte ynkans små soldater), och hade därmed varit totalt värdelösa mot en anfallande tirakfårskock. För det tredje hade inte heller dessa krigsmaskiner hjälpt om någon tirak hade kommit på den briljanta idén att släppa ner en flod i klan Samars fäste, hur många kastmaskiner man än hade haft.

Du får ursäkta att jag är jefligt avsnoppande, men det är femtielfte gången jag hör dessa klagomål, och de är precis lika ogrundade som vanligt. Sätter man in prylarna i sitt sammanhang och har den absolut mest grundläggande kunskap om belägringsstrid och medeltida krigföring så inser man att vapnen som klagas på inte är koboldiska, utan tvärtom logiska förlängningar av behovet vid belägringsstrid. Motsvarande vapen (i form av verkan och användning) borde helt enkelt finnas. Lustigt nog så finns också motsvarande vapen om man tittar på jordisk historia.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Greger

Veteran
Joined
25 Oct 2000
Messages
143
Location
Göteborg (men från Alingsås)
Men...

Man springer fort, i stora massor och med en sköld höjd framför sig. När man kommer fram till krigsmaskinen så ser ens sköld ut
som en igelkott, men det är bara bra eftersom det gör mer ont då man dänger den i huvudet på dvärgauschlingarna vid maskinerna.
Vill man så kan man även hoppa på dem.


Eftersom det nu enligt dig är ett vapen avsett för belägring så borde man väl kunna skjuta igenom sköldarna som om de vore papper (sköt inte medeltida armborst igenom flera led av människor?). Om du nu skulle lyckas komma fram till dvärgen slår du absolut inte honom med skölden, då åker ju pilarna ännu längre in i din egen arm (kropp).

Observera: det stora automatarmborstet är en krigsmaskin avsedd för belägring, precis som trebuchet, ballista, arbalest,
torsionskatapulter och allehanda andra elaka maskiner. Dessa andra elaka maskiner är faktiskt otäckare - de har längre räckvidd
och har skada nog att pulvrisera en mur!


De har inte enligt krigarens väg längre räckvidd än ett sådant armborst. Kolla själv.

Ska man dessutom så är det billigare och precis lika effektivt med sex dvärgar med varsitt tungt armborst. De tar lika mycket plats,
är mer rörligt, skjuter lika fort och gör lika mycket skada. Återigen blir frågan "Ska SL tillåta dessa massförstörelsevapen" absurd i
sammanhanget.


Det stora automatarmorstet skjuter längre och snabbare än sex dvärgar med tunga armborst.

Tirakerna hävdade att de tröttnade på att vänta och släppte in en flod i dvärgafästet.

Ännu mer dvärgapropaganda. Tirakerna såg att en Roghanhär kom vandrade och beslutade då att förstöra vattenreservoarerna. Detta är mer sannolikt än det första alternativet eftersom tirakerna hade spanare ute och många tiraker överlevde anfallet. Till skildnad från dvärgarnas snyfthistorier som dom har hittat på i efterhand.

Colms kastmaskiner är för det första ett antal hundra år längre fram i tiden, och fanns alltså inte ens då klan Samar lekte dränkta
råttor. För det andra är de avsedda mot flottmål (dvs stora båtar, inte ynkans små soldater), och hade därmed varit totalt värdelösa
mot en anfallande tirakfårskock. För det tredje hade inte heller dessa krigsmaskiner hjälpt om någon tirak hade kommit på den
briljanta idén att släppa ner en flod i klan Samars fäste, hur många kastmaskiner man än hade haft.


Detta hade inte med samar att göra längre utan jag menade mer generellt.

Jämför armborstet med det så kallade piggsvinet som användes på 1500-talet. Lite före sin tid, inte sant.

Min största hobby är att klaga.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Men...

"Eftersom det nu enligt dig är ett vapen avsett för belägring så borde man väl kunna skjuta igenom sköldarna som om de vore papper (sköt inte medeltida armborst igenom flera led av människor?)."

Nej respektive nej. Ett armborst stannar normalt efter ett lager folk. Däremot kunde en ballista utan problem nå genom en kasse lager, men den är inte direkt portabel. Det dvärgiska stående automatarmborstet är ett snabbskjutande understödsvapen för infanteribekämpning, inte ett tungt materielbekämpningsvapen som ballistan är.

"Om du nu skulle lyckas komma fram till dvärgen slår du absolut inte honom med skölden, då åker ju pilarna ännu längre in i din egen arm (kropp)."

Man greppar skölden i kanten och dänger hårt med båda händerna, förstår du väl! Måste jag förklara allt? /images/icons/wink.gif

"De har inte enligt krigarens väg längre räckvidd än ett sådant armborst. Kolla själv."

I sådana fall har Krigarens Väg fel. En schysst trebuchet ska nå åtminstone en halv kilometer utan problem, och gärna uppemot en hel eller två.

"Det stora automatarmorstet skjuter längre och snabbare än sex dvärgar med tunga armborst."

Avståndsökningen är marginell, och du skjuter sällan fler än två skott per runda i alla fall. Med sex armborst kan du skjuta två skott per runda i relativt lugn takt (och med högre precision - jfr Ob3T6 vardera för två armborstskott med Ob4T6 för två skott med automathärket). Du har också möjligheten att avfyra alla sex armborst samtidigt, vilket ger en förödande skottsalva. Den möjligheten finns inte med automatgrunkan.

Så återigen, varför skulle automatgrunkan vara värre än sex armborstbeväpnade dvärgar?

"Ännu mer dvärgapropaganda."

Och? Poängen kvarstår: kastmaskiner och automatarmborst hjälper inte om man dränker fästet. De är på sin höjd ett problem för den anfallande hären, men inte ett avgörande problem. De kan avskräcka, försvåra eller till och med hindra en stormning, men väldigt få fästen faller genom stormning. I vilket fall som helst, varje armborstskäkta som skjuts ut innebär en skäkta mindre i garnisonen, dvs minskat försvarsvärde. Varje skäkta du skjuter in kan ersättas liksom varje man som stupar på vägen - det kan inte försvararnas skäktor eller soldater.

"Detta hade inte med samar att göra längre utan jag menade mer generellt."

Åkej, vi talar mer generellt.

Talar vi belägringsstrid så är problemet i första hand fästningen, inte vapnen i den. Det är murarna och dess maktprojektion som är problemet - maktprojektionen för att den hotar dig och murarna för att du inte kan göra något åt saken. Maktprojektionen är ett problem som man inte löser med automatarmborst, utan genom att ta över befästningen. Murarna är till för att hindra det. Således är inte problemet att invånarna i fästet har undervapen, utan att de bakom en mur.

Så det finns två alternativ på det andra problemet: ta bort murarna (medelst diverse ingenjörskonster eller medelst en stor kastmaskin eller fem) eller ta bort invånarna bakom muren (medelst svält, sjukdom, brand, vatten, repriser av Rederiet på storbilds-TV etc).

I det läget spelar automatarmborst ingen som helst bandy. För anfallarna är det ett vapen som inte påverkar annat än om man stormar, och det är aldrig ett vettigt val i första rummet, och för försvararna hjälper automatarmborst föga. Det är möjligen ett mer ekonomiskt utnyttjaden av försvarsresurserna, men för försvararen är det framförallt ingenjörskonst och förråd som avgör belägringen, inte mirakelvapen per capita.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Stefan G

Veteran
Joined
14 Aug 2001
Messages
14
Location
Uppsala
<table width=70%><tr><td>
Jag förstår verkligen inte ditt resonemang - hur kan dvärgarna vara koboldiska? Mina ringa kunskaper säger mig att dvärgarna varken har huggtänder eller svans ;)
Dvärgarna ÄR en ras med stort tekniskt kunnande, starka befästningar och ett i övrigt välutvecklat försvar - det är så dvärgar ska vara, imho. Att på vissa punkter vara bättre än andra raser gör dem väl för bövelen inte till kobolder? Det hela hänger på hur de spelas och gestaltas av SL i spelvärlden, inte vilka fördelar de har.
Visst, dvärgarnas höga grundegenskaper gör dem väldigt attraktiva bland "koboldiska" spelare, men då har man inte räknat med det andra dvärgarna har i bagaget - speciellt deras heder. Om man sedan har problem med att dvärgarna spelas på "fel sätt" är detta inte ngt. som NeoGames beskrivning av dvärgarna kan lastas för - då ligger felet i en vek SL och en/flera koboldiska spelare.
Det verkar som att många hänger upp sig på att dvärgar (och för den delen alver) har ngt. bättre vapen än människor/tiraker. Dvärgar (och alver) är bättre på att framställa vapen än t.ex. människor - deras kunskaper inom metallurgi och teknik är mer framskridna än människornas, deras smeder har flera hundra år på sig att finslipa sina kunskaper, de har ett välutvecklat system för att dokumentera kunskaper och observationer. Dessutom främjas detta av dvärgarnas samhälle - du hamnar inom det yrkesområde som du har störst potential för (jämfört med en mänsklig smed, där smeden ofta lär sin son hantverket, även om det inte är ovanligt att han tar sig andra lärlingar).

Dvärgarnas automatarmborst är väldigt farliga, det säger jag inte emot - men ska det inte vara förjävligt svårt att inta ett dvärgafäste? Att som angriparstyrka ställa sig likt mål på en övningsbana i dvärgarnas skottlinje är kanske inte den bästa taktiken - det gäller att tänka lite längre än "Öh...Där är fästet...Slå på det med klubban" ;)

//Stefan Gunnarsson






</td></tr></table>

Detta är en överpretentiös signatur.
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås

Dvärgarna ÄR en ras med stort tekniskt kunnande, starka befästningar och ett i övrigt
välutvecklat försvar
- det är så dvärgar ska vara, imho. Att på vissa punkter vara bättre än andra
raser gör dem väl för bövelen inte till kobolder? Det hela hänger på hur de spelas och gestaltas av
SL i spelvärlden, inte vilka fördelar de har.


Kanske därför de är kobolder eller hur?

Visst, dvärgarnas höga grundegenskaper gör dem väldigt attraktiva bland "koboldiska" spelare,
men då har man inte räknat med det andra dvärgarna har i bagaget - speciellt deras heder. Om man
sedan har problem med att dvärgarna spelas på "fel sätt" är detta inte ngt. som NeoGames
beskrivning av dvärgarna kan lastas för - då ligger felet i en vek SL och en/flera koboldiska
spelare.


Nu är det så att (har du läst dvärgboken?) dvärgarnas heder gör att de ska avsky alla andra raser förutom misslor och dem själva. Roghan kan inte ens gilla andra dvärgar! Så därför är det inte SLs fel att dvärgarna är skitsura hela tiden. Det är skaparen av dvärgboken (gissa vem.../images/icons/wink.gif).

Ursäkta krille, men de är ju lite griniga eller hur?

Det verkar som att många hänger upp sig på att dvärgar (och för den delen alver) har ngt. bättre
vapen än människor/tiraker. Dvärgar (och alver) är bättre på att framställa vapen än t.ex.
människor - deras kunskaper inom metallurgi och teknik är mer framskridna än människornas,
deras smeder har flera hundra år på sig att finslipa sina kunskaper, de har ett välutvecklat system
för att dokumentera kunskaper och observationer


Därför är de kobolder. Sedan får vi inte glömma att om man håller på med en sak i flera hundra år så blir man konservativ och kan inte utveckla sin teknik. Se bara på lärarna...

Dessutom främjas detta av dvärgarnas
samhälle - du hamnar inom det yrkesområde som du har störst potential för (jämfört med en
mänsklig smed, där smeden ofta lär sin son hantverket, även om det inte är ovanligt att han tar sig
andra lärlingar).


Så människorna bara tar första bästa person och låter honom bli smedlärling? Knappast. Sedan slipper människor flera år av grundutbildning utan börjar arbeta som lärling omedelbart. Vem kan mest?

Dvärgarnas automatarmborst är väldigt farliga, det säger jag inte emot - men ska det inte vara
förjävligt svårt att inta ett dvärgafäste? Att som angriparstyrka ställa sig likt mål på en
övningsbana i dvärgarnas skottlinje är kanske inte den bästa taktiken - det gäller att tänka lite
längre än "Öh...Där är fästet...Slå på det med klubban" :gremwink:


Det finns inte direkt så många andra sätt att inta ett dvärgfäste.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Re: Men...

Nej respektive nej. Ett armborst stannar normalt efter ett lager folk. Däremot kunde en ballista utan problem nå genom en kasse lager, men den
är inte direkt portabel. Det dvärgiska stående automatarmborstet är ett snabbskjutande understödsvapen för infanteribekämpning, inte ett
tungt materielbekämpningsvapen som ballistan är.


Grejjen är ju den att dvärgarnas mega-automat-spaz är en automatbalista.



I sådana fall har Krigarens Väg fel. En schysst trebuchet ska nå åtminstone en halv kilometer utan problem, och gärna uppemot en hel eller två.


Bra. Men var det inte du som skrev krigarens väg? Eller var det Dans kapitel? Hursomhelst, kan du göra nya regler för hur långt kastmaskinerna skjuter?

Avståndsökningen är marginell, och du skjuter sällan fler än två skott per runda i alla fall. Med sex armborst kan du skjuta två skott per runda i
relativt lugn takt (och med högre precision - jfr Ob3T6 vardera för två armborstskott med Ob4T6 för två skott med automathärket). Du har
också möjligheten att avfyra alla sex armborst samtidigt, vilket ger en förödande skottsalva. Den möjligheten finns inte med automatgrunkan.


Men man når längre och skjuter hårdare med spazen. Kvaddar sköldar...

Så det finns två alternativ på det andra problemet: ta bort murarna (medelst diverse ingenjörskonster eller medelst en stor kastmaskin eller fem)
eller ta bort invånarna bakom muren (medelst svält, sjukdom, brand, vatten, repriser av Rederiet på storbilds-TV etc).


Vem tar mest skada? Ett ombonat dvärgfäste eller belägrarna? Belägrarna sitter ute i kylan LÅNGT från mat och förnödenheter, medan dvärgarna sitter i ett varmt dvärgfäste med massor av proviant? Förutom rederiet så tror jag dvärgarna kan klara det mesta.



"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Stefan G

Veteran
Joined
14 Aug 2001
Messages
14
Location
Uppsala
<table width=70%><tr><td>
<I>"Kanske därför de är kobolder eller hur?"</I>

Uhm, jag tror att din definition av kobolder är väldigt fjärmad från den allmäna - bra fysiska förutsättningar samt en stor krigsmakt gör alltså dvärgar till en ras av kobolder? Klart som korvspad - om du kokar korven i tjära ,) Du får gärna utveckla dina tankegångar lite mer än så.

<I>
"Nu är det så att (har du läst dvärgboken?) dvärgarnas heder gör att de ska avsky alla andra raser förutom misslor och dem själva. Roghan kan inte ens gilla andra dvärgar! Så därför är det inte SLs fel att dvärgarna är skitsura hela tiden. Det är skaparen av dvärgboken (gissa vem... </images/icons/wink.gif> )."</I>

Ja, jag har läst "Dvärgar - Stenens Söner". Dvärgar är en väldigt stolt ras, på gränsen till arrogant - det stämmer. Det ligger fortfarande hos spelaren/SL. Om du tolkar deras heder som en anledning till lite hack'n slash så är det ditt problem, de flesta jag känner har en helt annan syn på dvärgarnas heder än så. Dvärgar är av traditionen (fantasytraditionen, rollspelstraditionen, etc) småsura och vresiga (men trots allt har de hjärtat på rätta stället) - gillar du det inte så kan du ju byta ut dem mot teletubbies ,)


"Därför är de kobolder." </I>

Ah, jag börjar ana var skon klämmer - om någon är bättre än övriga på ett område blir de automatiskt kobolder? Din definition av kobolder är jäkligt mystisk, det ska du veta.
Hur fasen kan de bli kobolder pga.att de har bättre vapen? Det här får du väldigt gärna utveckla, det ska bli jäkligt intressant.

<I>"Sedan får vi inte glömma att om man håller på med en sak i flera hundra år så blir man konservativ och kan inte utveckla sin teknik. Se bara på lärarna..."</I>

Ah, förlåt mig - jag glömde bort det...Så med ditt resonmang spelar det alltså inget roll om man som smed (med dvärgarnas perfektionskänsla och nitiska natur) sysslar med ett hantverk i flera hundra år mer än sina mänskliga kollegor? För att man blir konservativ? Ett av de sämsta argument jag någonsin läst :p

<I>
"Så människorna bara tar första bästa person och låter honom bli smedlärling? Knappast. Sedan slipper människor flera år av grundutbildning utan börjar arbeta som lärling omedelbart. Vem kan mest?"</I>

Ehm - jo. I många fall gick smedjan i arv till smedens egen son (och ja, smedsonen var oftast väldigt insatt i yrket tack vare det faktum att han i stort sett växt upp i smedjan). Dvärgarnas lärlingstid påbörjas i början av tonåren - då har de redan klarat av sin grundutbildning. De få (om några) år som "går till spillo" spelar lika stor roll för dvärgens framtida skicklighet som en piss i havet.


"Det finns inte direkt så många andra sätt att inta ett dvärgfäste."

Då ser man verkligen inte längre än vad näsan räcker. Allt måste inte ske genom direkta frontalanfall - till och med tirakerna har mer vett än så (Tredje Tirakkriget).

//Stefan Gunnarsson
</td></tr></table>

Detta är en överpretentiös signatur.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,967
Location
Sandukar
Re: Men...

Vem tar mest skada? Ett ombonat dvärgfäste eller belägrarna? Belägrarna sitter ute i kylan LÅNGT från mat och förnödenheter, medan dvärgarna sitter i ett varmt dvärgfäste med massor av proviant? Förutom rederiet så tror jag dvärgarna kan klara det mesta.

Okay, det GRUNDLÄGGANDE med belägringar är att de som är instängda har begränsat med resurser (mat) medan hären utanför kan få transporter av nya resurser (mat) kontinuerligt så länge de har sina försörjningslinjer öppna (vilket man har innan man tar beslutet att ens börja belägra). Mat håller inte så där aslänge utan moderna saker som frysar och dessutom tar maten en enorm plats om man skall ha stora lager.

Fast om dvärgarna nu kunde äta sten så... ,-)



-Marco Behrmann
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Men...

"Vem tar mest skada? Ett ombonat dvärgfäste eller belägrarna? Belägrarna sitter ute i kylan LÅNGT från mat och förnödenheter, medan dvärgarna sitter i ett varmt dvärgfäste med massor av proviant? Förutom rederiet så tror jag dvärgarna kan klara det mesta."

Belägrarna har 1) möjlighet att få mer mat (det har inte dvärgarna), 2) tält, och filtar varför det inte är så kallt som du tror 3) obegränsat med ved, 4) inga problem med fiender som slänger in pestsmittade kroppar i soppan eller tuttar eld på tältlägret hela tiden, 5) inga problem med rökutveckling eller syrebrist utifall att någon skulle lyckas tutta eld på lägret, 6) inga problem att isolera och hålla sjuklingar borta från resten av samhället utifall att någon skickar pesten på lägret.

Tro mig, jag vill mycket hellre vara belägrare än belägrad, och om du hellre vill vara instängd i ett trångt och överfyllt dvärgafäste där brand är en direkt livsfara, pesten sprider sig som... tja, pesten, och det bara är en tidsfråga innan mat och bränsle tar slut så får det svara för dig. Jag tror dessutom att varje soldat i varje belägrad borg i historien faktiskt håller med mig. Plus de som belägrade borgarna.

Men varför tjatar jag på dig? Du lyssnar ju inte på fakta.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Nu är det så att (har du läst dvärgboken?) dvärgarnas heder gör att de ska avsky alla andra raser förutom misslor och dem själva."

Det är en viss skillnad på att sätta familjen, huset och klanen i första rummet och att vara rasist som hatar allt som inte har skägg. Att tolka det förra som det senare är sannerligen att läsa dvärgaboken som bin Laden läser Koranen.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Jag kallade dem inte rasister (vilket de är),

Dvärgarna har för helvete ordspråk där de är totalnegativa mot andra raser. Säg en annan ras förutom misslor som dvärgarna gillar så motbevisar jag dig. Stå för vad du skriver!

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Rasism

"Dvärgarna har för helvete ordspråk där de är totalnegativa mot andra raser."

Och det har inte du? Avskyr du ryssar för att vi har haft talesättet "ryssen kommer" sedan Kalle Dussin? Hatar du norrmän för att du kan Norge-historier? Har du aldrig haft fördomar om till exempel knivfajtande supande bastubadande finnar?

"Säg en annan ras förutom misslor som dvärgarna gillar så motbevisar jag dig. Stå för vad du skriver!"

Vem har sagt något om att "gilla"? Jag pratar om att "inte avsky". Världen är inte binär, inte ens Mundana. Att inte gilla någon innebär inte automatiskt att man avskyr honom.

Som sagt var, varför pratar jag med dig? Du lyssnar inte.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Greger

Veteran
Joined
25 Oct 2000
Messages
143
Location
Göteborg (men från Alingsås)
Re: Men...

och det bara är en tidsfråga innan mat och bränsle tar slut

har inte du en gång sagt att dvärgar kan klara sig i stort sätt hur länge som helst där inne och att dom har grönsaksodlingar.

Min största hobby är att klaga.
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås


Uhm, jag tror att din definition av kobolder är väldigt fjärmad från den allmäna - bra fysiska
förutsättningar samt en stor krigsmakt gör alltså dvärgar till en ras av kobolder? Klart som
korvspad - om du kokar korven i tjära ,) Du får gärna utveckla dina tankegångar lite mer än så.


Min defination är följande: En kobold är en person som bara bryr sig om att powra upp sin gubbe så att han kan bli bäst på att döda andra. De bryr sig inte om kultur förutom de som gynnar koboldframsteg. Vad är din?

Ja, jag har läst "Dvärgar - Stenens Söner". Dvärgar är en väldigt stolt ras, på gränsen till arrogant -
det stämmer. Det ligger fortfarande hos spelaren/SL. Om du tolkar deras heder som en anledning
till lite hack'n slash så är det ditt problem, de flesta jag känner har en helt annan syn på
dvärgarnas heder än så. Dvärgar är av traditionen (fantasytraditionen, rollspelstraditionen, etc)
småsura och vresiga (men trots allt har de hjärtat på rätta stället) - gillar du det inte så kan du ju
byta ut dem mot teletubbies ,)


Dvärgar ska vara vresiga, inte rasister som är bäst och kan utan problem ta över världen.

Ah, jag börjar ana var skon klämmer - om någon är bättre än övriga på ett område blir de
automatiskt kobolder? Din definition av kobolder är jäkligt mystisk, det ska du veta.
Hur fasen kan de bli kobolder pga.att de har bättre vapen? Det här får du väldigt gärna utveckla,
det ska bli jäkligt intressant.


En kobold använder sig av vapenmakt och hot för att tvinga de andra rpna att lyda och hjälpa honom power-gamea. De hindrar också de andra från att utveckla sina gubbar eftersom de vill vara i centrum hela tiden. Annars blir de griniga. och när en kobold blir grinig dör folk.

Ah, förlåt mig - jag glömde bort det...Så med ditt resonmang spelar det alltså inget roll om man
som smed (med dvärgarnas perfektionskänsla och nitiska natur) sysslar med ett hantverk i flera
hundra år mer än sina mänskliga kollegor? För att man blir konservativ? Ett av de sämsta argument
jag någonsin läst :gremtongue:


Man blir nog en hejjare på att skapa klubbor. Men vem i helvete behöver klubbor när det finns svärd? Dvärgar har problem med att utvecklas i samma tid som resten av världen. De är ju instängda i ett dvärgafäste! Hur i helvete kan de ta del av resten av världens vetenskapliga nymodigheter?

Ehm - jo. I många fall gick smedjan i arv till smedens egen son (och ja, smedsonen var oftast
väldigt insatt i yrket tack vare det faktum att han i stort sett växt upp i smedjan). Dvärgarnas
lärlingstid påbörjas i början av tonåren - då har de redan klarat av sin grundutbildning. De få (om
några) år som "går till spillo" spelar lika stor roll för dvärgens framtida skicklighet som en piss i
havet.


Därför är de kobolder.

Då ser man verkligen inte längre än vad näsan räcker. Allt måste inte ske genom direkta
frontalanfall - till och med tirakerna har mer vett än så (Tredje Tirakkriget).


Tirakerna tog hela jävla samar genom att göra ett frontalangrepp på portarna. Annars skulle de inte kommit in och kunnat pajja vattengrejen. för helvete!



"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Men...

"har inte du en gång sagt att dvärgar kan klara sig i stort sätt hur länge som helst där inne och att dom har grönsaksodlingar."

Nej. Jag har till och med hävdat att det där är en myt som dvärgarna gärna själva upprätthåller, men likväl en myt. Klan Drezin skulle kanske klara det, men ingen annan.

Däremot har jag ofta sagt (till och med i modulen) att dvärgarna är beroende av handel.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"En kobold är en person som bara bryr sig om att powra upp sin gubbe så att han kan bli bäst på att döda andra. De bryr sig inte om kultur förutom de som gynnar koboldframsteg."

Åkej, den definitionen pekar entydigt på att kobolder är spelare - fysiska entiteter av kött och blod. Och ändå hävdar du att en påhittad kultur i en påhittad värld är kobolder. Bestäm dig - är kobolder spelare eller påhittade kulturer?

"Dvärgar ska vara vresiga, inte rasister som är bäst och kan utan problem ta över världen."

Det är de inte heller. Dvärgar har fördomar om andra raser (precis som alla andra) och har för låg nativitet och befolkningstal för att ta över världen.

"En kobold använder sig av vapenmakt och hot för att tvinga de andra rpna att lyda och hjälpa honom power-gamea. De hindrar också de andra från att utveckla sina gubbar eftersom de vill vara i centrum hela tiden. Annars blir de griniga. och när en kobold blir grinig dör folk."

...och vad har det med dvärgar att göra?

"Dvärgar har problem med att utvecklas i samma tid som resten av världen. De är ju instängda i ett dvärgafäste! Hur i helvete kan de ta del av resten av världens vetenskapliga nymodigheter?"

Exakt. Har du någon aning om vilka innovationer som krävs för att man ska kunna leva i ett stängt och begränsat utrymme? Du behöver alla de tekniker och metoder som du behöver för att skapa en stad, fast ännu mer.

Om man dessutom, vilket står i modulen och upprepade gånger här på forumet, är beroende av handel för sin överlevnad, så sker ett idéutbyte med utomstående. Därmed kommer det in nya idéer i omlopp, som anpassas för den egna kulturen och utvecklas till nya innovationer.

Skilj (det är mycket du ska skilja på nu) på teknisk konservatism och kulturell konservatism. Dvärgar är kulturellt konservativa, inte tekniskt konservativa. Jämför gärna vårt eget politiska begrepp "konservatism" - den syftar på kulturen, inte tekniken, och ofta är det de konservativa som är snabbast på att utnyttja och utforska nya tekniska genombrott.

"Tirakerna tog hela jävla samar genom att göra ett frontalangrepp på portarna. Annars skulle de inte kommit in och kunnat pajja vattengrejen. för helvete!"

Och hur tror du att de över huvud taget klarade av att komma igenom portarna? Försvaga fienden först och anfall honom sedan. Sen är även tiraker ena jävlar på att gräva gångar - återigen tredje tirakkriget - och dessa krigsingenjörsskickligheter användes säkerligen för att bryta igenom och ta portarna, likaväl som att leda om vattenflödet etc.

Belägringen av Samars fäste ser inte jag som ett exempel på tirakisk vildsinthet, utan som ett ingenjörernas krig. Den som kommer på den mest effektiva lösningen att gräva i sten vinner.

Men varför tjôtar jag på dig? Du lyssnar ju inte.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Stefan G

Veteran
Joined
14 Aug 2001
Messages
14
Location
Uppsala
<table width=70%><tr><td>
<I>
"Min defination är följande: En kobold är en person som bara bryr sig om att powra upp sin gubbe så att han kan bli bäst på att döda andra. De bryr sig inte om kultur förutom de som gynnar koboldframsteg. Vad är din?"</I>

Var finner du då en text i "Dvärgar - Stenens Söner" som beskriver dvärgar på detta sätt? Struntar du i allt utom vapenkapitlet och drar slutsatsen att alla dvärgar uppför sig på ett sådant sätt? Det verkar som att du tolkar texten på ett sådant sätt eftersom du VILL att dvärgarna skall uppfattas så?

Mina definitioner är enligt följande:

1. En slags "hundmänniskor"(D&D),tämligen agressiva.

2. Spelare vars enda mål med spelandet är att dennes rollperson skall bli mäktig. För denne spelar saker som rollspel inte in i bilden. De försöker utnyttja och tolka allt till sin egen fördel.

<I>
"Dvärgar ska vara vresiga, inte rasister som är bäst och kan utan problem ta över världen."</I>

Återigen är detta något som du själv fabulerat ihop - detta är DIN slutsats av texten. Jag är övertygad om att de flesta andra som läst "Dvärgar - Stenens Söner" är av en helt annan uppfattning. Att dvärgar sedan kan ta över världen är något som jag starkt betvivlar. Dvärgarnas taktik är för det första väldigt defensiv, för det andra är den anpassad för oländig bergsterräng. För det tredje är de för få - de kan omöjligtvis klara av att hålla ett stort område - speciellt om motståndarna har ett fungerande rytteri. Till detta kan du lägga de interna stridigheterna bland dvärgarna.

<I>"En kobold använder sig av vapenmakt och hot för att tvinga de andra rpna att lyda och hjälpa honom power-gamea. De hindrar också de andra från att utveckla sina gubbar eftersom de vill vara i centrum hela tiden. Annars blir de griniga. och när en kobold blir grinig dör folk."</I>

Och din poäng är? Vad har detta med att dvärgarnas vapen är bättre att göra? Läs gärna inlägget nogrannt om vi skall föra en diskussion, i annat fall ger någon av mina väggar bättre respons...

"Man blir nog en hejjare på att skapa klubbor. Men vem i helvete behöver klubbor när det finns svärd? Dvärgar har problem med att utvecklas i samma tid som resten av världen. De är ju instängda i ett dvärgafäste! Hur i helvete kan de ta del av resten av världens vetenskapliga nymodigheter?"</I>

Vad har klubbor med saken att göra? Läser du vad jag skrivit? Dvärgarna har sin egen syn på världen och lever ganska fjärmade från den - det håller jag med om. Är de då instängda och totalt befriade från intryck och nyheter utifrån - nej. Om du glömt bort det så kan jag meddela att dvärgarna bedriver handel, har ambassadörer samt ett intresse av världen utanför.
Dessutom är de uppenbarligen skickligare på smide än exempelvis människor...

<I>"Därför är de kobolder."</I>

Ehm...Du får väldigt gärna förklara HUR du drar paralleller mellan sådana fenomen och det faktum att dvärgarna skulle vara kobolder. Klarar du av det?

<I>"Tirakerna tog hela jävla samar genom att göra ett frontalangrepp på portarna. Annars skulle de inte kommit in och kunnat pajja vattengrejen. för helvete!"</I>

"Där argumenten tar slut tar svordomarna vid", eller hur var det nu? (Nu vet jag inte om du blandat ihop andra och tredje tirakkriget, men jag utgår ifrån att du inte har det...) Tirakerna tog sig Krolim-Renk-Samars portar genom ett frontalanfall - i det andra tirakkriget. Vad är din poäng? Måste det ske genom frontalanfall?
Under det tredje tirakkriget använde sig tirakerna av en tunnel samt några matskedar list - och det fungerade.


Du får gärna svara på det här inlägget, men jag skulle föredra att du höll dig till sakliga argument (som har med diskussionen att göra...) och drar ner på svordomarna - de imponerar inte på någon...

//Stefan Gunnarsson
</td></tr></table>

Detta är en överpretentiös signatur.
 

Lucifer

Veteran
Joined
24 Sep 2001
Messages
154
Location
Stockholm
Varför spelar du egentligen EON? Du värkar inte gör annat en att klaga. Om du inte gillar dvärgar kör inte med dem da, finns det nån som tvingar dig. Ta det inte så jävla allvarligt. Jag tycker inte att du ska tjafsa med skaparen, det borde vara han som vet mest om dvärgarna. Han har ju trotsallt skapat dem han måste ju själv veta hur han har menat att dom ska vara, sen är det upp till var och en att tolk det man läser. Fattar du inte eller är det nåt du undrar är det bara att fråga på det här forumet så får du nog svar. Svårare en så är det inte.

Lucifer

"Always look at the bright side of life"
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: Silversurfan

"Men varför tjôtar jag på dig? Du lyssnar ju inte."

Prylen med Silversurfan är att han vrider och vänder på
allt tills antingen meddebatören ger upp eller att han själv
inte svarar längre.

Se den här länken:
<A HREF="http://forum.rollspel.nu/showthread...=121413&page=4&view=expanded&sb=5#Post121413" target="_new">http://forum.rollspel.nu/showthread...ge=4&view=expanded&sb=5#Post121413</A> Eller den här:
<A HREF="http://forum.rollspel.nu/showthread...=123176&page=3&view=expanded&sb=5#Post123176" target="_new">http://forum.rollspel.nu/showthread...e=3&view=expanded&sb=5#Post123176</A> Annars kan du ju ta någon av era långkörardebatter som bevis
för det.

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Kitzune on 2001-10-05 15:43.</EM></FONT></P>
 
Top