Sinisa_
Aeronautisk bokbindare
- Joined
- 2 Jul 2022
- Messages
- 768
Älvor.
Den sexåriga konstnärliga ledaren för det här projektet kräver förstås klassiska små älvor med fjärilsvingar, och jag tycke att de passar in i Tistelriddares stämning; i synnerhet när rollpersonerna själva är möss och kaniner blir ju klassiska älvor lite ”större” och enklare att interagera med; man kan besöka deras bostäder och delta i deras lekar enklare. Samtidigt har min ingång när jag skrivit om älvorna varit att gå tillbaka till olika mytologiska rötter, och titta på t.ex. Tuatha de Danann; ville försöka fånga en viss kuslig och uråldrig stämning av hedniska gudar och ödets krafter som jag tycker saknas kring älvorna i mycket fantasy.
Några frågor att eventuellt ha i åtanke under läsningen, eller svara på utan att läsa.
1. Namn. De äldre av ”älvafolken” är osynliga varelser som levde i underjorden i anslutning till gamla megalitiska gravar; dösar, stenrösen, etc. Just nu heter de helt enkelt rösfolket, mer eller mindre en direktöversättning av ”sidhe”, det irländska eller kanske keltiska namnet på både en sorts osynliga varelser och på gravhögarna där de antogs bo. Alla känner förstås till det här. Ban-sidhe; Banshee, och så vidare. Och jag hatar faktiskt inte namnet rösfolket, men jag älskar det verkligen inte heller. Rösing? Rösling? Dösing? Det är svårt att göra såna konstruktioner, för de låter allihop som fiskar. ”Dösing” är kanske inte så dumt? Förutom att det låter som döing. Finns något annat? Jag tänker att namnet gärna a) berättar att det är varelser som har att göra med rösen, gravhögar, stencirklar, och b) inte låter som ett låneord, utan som nåt min saliga mormor kunde sagt på småländska när hon pratade om en vålnad ute i granskogen. Rösfrälse?
2. På ett eller annat ställe i texten finns frågetecken kring andra namn. Dyket det upp ett förslag får man gärna slänga in det i tråden.
3. Det finns en del t10-tabeller som är ofullständiga. Skulle det dyka upp idéer till saker som passar där tar jag gärna emot dem, så klart.
4. Jag älskar, och har försökt behålla, känslan jag får av t.ex. Tuatha de Danann och Walesiska osynliga väsen: att de är en sorts mäktiga bronsåldersfolk, eller kanske nästan stenåldersfolk, vilka en senare våg av vandrande människor (eller snarare smådjur då, i det här spelet) stötte på, eller skapade myter kring efter att ha hittat deras gravar. Kan man förstärka det mer? Kanske en för bred och luddig fråga. Men ett perspektiv att ha i åtanke.
5. Det är rätt oklart för mig själv hur rösfolket interagerar med och förhåller sig till älvorna, som är deras barn eller ”önskningar” — tänk Tummelisa, hette den så? Sagan om barnet som föddes ur en blomma? Ni fattar. Jag tror den här oklarheten har att göra med att jag inte vet vad rösfolket egentligen kan erbjuda. Typ hur deras magi och krafter ser ut. Det finns ju redan många olika sorters ”krafter” i världen — det som kallas för Ljuset, så det är svårt att göra dem unika eller annorlunda. Men tänk såhär: om man är en ras av jägare-samlare och druider som begick rituellt, kollektivt självmord under stora, magiska stenrösen för att leva för evigt som spöken — vad har man då att erbjuda artiga smådjur i tweed och älvor — som de inte redan själva kan åstadkomma med sin egen alkemi, sin egen magi, osv?
Det är i vanlig ordning rätt mycket text. Har försökt lägga sådant som är mindre centralt i spoilertaggar för att göra det någorlunda hanterbart.
———
Den sexåriga konstnärliga ledaren för det här projektet kräver förstås klassiska små älvor med fjärilsvingar, och jag tycke att de passar in i Tistelriddares stämning; i synnerhet när rollpersonerna själva är möss och kaniner blir ju klassiska älvor lite ”större” och enklare att interagera med; man kan besöka deras bostäder och delta i deras lekar enklare. Samtidigt har min ingång när jag skrivit om älvorna varit att gå tillbaka till olika mytologiska rötter, och titta på t.ex. Tuatha de Danann; ville försöka fånga en viss kuslig och uråldrig stämning av hedniska gudar och ödets krafter som jag tycker saknas kring älvorna i mycket fantasy.
Några frågor att eventuellt ha i åtanke under läsningen, eller svara på utan att läsa.
1. Namn. De äldre av ”älvafolken” är osynliga varelser som levde i underjorden i anslutning till gamla megalitiska gravar; dösar, stenrösen, etc. Just nu heter de helt enkelt rösfolket, mer eller mindre en direktöversättning av ”sidhe”, det irländska eller kanske keltiska namnet på både en sorts osynliga varelser och på gravhögarna där de antogs bo. Alla känner förstås till det här. Ban-sidhe; Banshee, och så vidare. Och jag hatar faktiskt inte namnet rösfolket, men jag älskar det verkligen inte heller. Rösing? Rösling? Dösing? Det är svårt att göra såna konstruktioner, för de låter allihop som fiskar. ”Dösing” är kanske inte så dumt? Förutom att det låter som döing. Finns något annat? Jag tänker att namnet gärna a) berättar att det är varelser som har att göra med rösen, gravhögar, stencirklar, och b) inte låter som ett låneord, utan som nåt min saliga mormor kunde sagt på småländska när hon pratade om en vålnad ute i granskogen. Rösfrälse?
2. På ett eller annat ställe i texten finns frågetecken kring andra namn. Dyket det upp ett förslag får man gärna slänga in det i tråden.
3. Det finns en del t10-tabeller som är ofullständiga. Skulle det dyka upp idéer till saker som passar där tar jag gärna emot dem, så klart.
4. Jag älskar, och har försökt behålla, känslan jag får av t.ex. Tuatha de Danann och Walesiska osynliga väsen: att de är en sorts mäktiga bronsåldersfolk, eller kanske nästan stenåldersfolk, vilka en senare våg av vandrande människor (eller snarare smådjur då, i det här spelet) stötte på, eller skapade myter kring efter att ha hittat deras gravar. Kan man förstärka det mer? Kanske en för bred och luddig fråga. Men ett perspektiv att ha i åtanke.
5. Det är rätt oklart för mig själv hur rösfolket interagerar med och förhåller sig till älvorna, som är deras barn eller ”önskningar” — tänk Tummelisa, hette den så? Sagan om barnet som föddes ur en blomma? Ni fattar. Jag tror den här oklarheten har att göra med att jag inte vet vad rösfolket egentligen kan erbjuda. Typ hur deras magi och krafter ser ut. Det finns ju redan många olika sorters ”krafter” i världen — det som kallas för Ljuset, så det är svårt att göra dem unika eller annorlunda. Men tänk såhär: om man är en ras av jägare-samlare och druider som begick rituellt, kollektivt självmord under stora, magiska stenrösen för att leva för evigt som spöken — vad har man då att erbjuda artiga smådjur i tweed och älvor — som de inte redan själva kan åstadkomma med sin egen alkemi, sin egen magi, osv?
Det är i vanlig ordning rätt mycket text. Har försökt lägga sådant som är mindre centralt i spoilertaggar för att göra det någorlunda hanterbart.
———
Last edited: