Nekromanti Megaspywaret Hugo

Mattis

Swordsman
Hej. Igår började min dator attackeras av popups. Jag körde en omgång AdAware som rensade bort runt 130 farliga filer. Men popupsen försvann inte och nu har program börjat stänga ner sig själva lite då och då. Jag försökte installera Spybot S&D men något stänger ner installationen efter någon sekund. Vad ska jag göra?

Tack på förhand,
Mattis

entomophobiac

Low Prep High Play
Kolla om du kan göra en systemåterställning i Windows. Tror det är så det heter. Tar datorn tillbaka ett antal dagar som du själv bestämmer, till en tidpunkt då ditt dryga adware inte var installerat.

Brukar faktiskt funka riktigt bra. Och jag tror alla nyare versioner av Windows har det som standard. Men jag är inte säker.

Mattis

Swordsman
Systemåterställning

Testade den, men det enda jag hade att välja på var igår klockan 18.00. Och då hade jag spywaret. Men tack för tipset.

Troberg

Sinister eater
Starta i felsäkert läge, använd task managern för att stänga alla processer som den låter dig stänga och installera sedan Spybot. Det kan vara värt att köra ett prog som kollar allt som autostartas (tex Autoruns från sysinternals.com, gratis) och stänga autostarten på allt som verkar skumt.