Rangertheman
Myrmidon
Hur känner ni inför mekanik som i efterhand kan förändra utfallet av kanske framförallt ett tärningsslag? Det kan röra sig om metavaluta, egenskaper som under vissa omständigheter kan förändra utfallet, olika typer av nedsättningar man kan byta mot ett nytt försök eller en automatisk framgång, eller något annat liknande.
I grund och botten tycker jag så här:
I grund och botten tycker jag så här:
Visserligen ingår ordet "spel" i rollspel, men jag personligen upplever ändå det som en alltför spelig mekanik att kunna titta på utfallet, slänga in en metaplupp, och vända det till en framgång eller få göra om slaget. "Det är en rollspelsprompt", invänder vissa, "du ska rollspela ut hur metapluppen/egenskapen/nedsättningen påverkade- eller vände händelseförloppet". Javisst, men när man inte sitter med en plupp eller redan har använt mekaniken, då kan man rollspela sig blå utan att det förändrar något. Jag har inget emot att man via rollspel till viss del kan påverka konsekvenserna av utfallet, även om det inte uttryckligen står i reglerna att man kan göra så. Men att helt förändra utfallet - det är jag inte så förtjust i, även om det står i reglerna.Jag har börjat ogilla spel som innehåller en mekanik där man i efterhand kan ändra ett utfall, t.ex. genom någon form av metavaluta. Eftersom det står i reglerna att man får göra så är det inte fusk per se, men för mig personligen blir det inte mindre fuskigt bara för att det är inskrivet i reglerna och systematiskt.