Nekromanti Mekaniken till Kroppspoäng

Bassejr

Hero
Hej

Jag har suttit och byggt på mitt eget regelsystem i typ en och en halv evighet (eller sen jag började med rollspel för 8-9 månader sen) och nu har jag börjat med det alltid lika jobbiga stadiet med Strid.
Strid kan göras bra, men det bli ofta krångligt. Det är Kroppspoängen som förvirrar mig i många fall.

Det jag vill veta av folket här är:
A: Ska korppspoäng vara Egenskapsbaserat, typ KP=(STR+WILL/2), eller ska det vara ett fast nummer (som i Vampire: the masquerade, med ett utsatt antal nivåer). Universell fråga, men det är ett Fantasy spel, så ni får säga precis vad ni tycker, och jag kommer läsa och ta i consideration.

B: Ska man lägga till ett system med "Soaking damage" eller Tillfälliga kroppspoäng, som i Vampire och F!, eller blir det för krångligt?

B2: Ska Soaking damage-systemet vara egenskapsbaserat eller ett fast värde?

C: Vilket är det bästa system med Kroppspoäng ni stött på, och varför? Altså inte Strid, utan bara specifikt Kroppspoäng, health, antal hjärtan/liv/damagepoints. Den delen. si?

snorful

Veteran
Jag gillar mutants and masterminds sätt att hantera skada.
Inga HP, utan du har, om jag nu minns rätt, tre boxar att checka i, skakad, skadad, död. När man blir attackerad så slår man ett fortitude save (d20 system då alltså), misslyckas man så får man ticka i en box, lyckas man så behöver man inte kryssa i något. I alla fall så är det så jag kommer ihåg det, och jag gillar den varianten.

Möller

Hubert Hortlax
Jaadu. Svåra frågor.

A. Jag började min karriär med Drakar och Demoner 6 Reviderad. Där räknas kroppspoängen ut från tre (av nio) grundegenskaper. Dessutom fanns det en färdighet för att öka KP. Resultatet, även utan färdigheten, blev att fysiskt exceptionella personer tålde bisarrt mycket mer stryk än medel-grisodlaren.

Därför har jag byggt mitt egna system Ångström så att alla tål lika mycket. Ja, det är att skifta det för långt åt andra hållet (men i Ångström spelar alla torra akademiker, så det gör inget).

Hursomhelst, om det blir egenskapsbaserat, se till att det inte blir allt för stora spann. Typ 10+fysik om fysik går mellan 1 och 5.

B. Det kan helt klart fungera. Återigen, jag använder nått sådant i Ångström. En halvträff sänker Försvar (som baserar sig på hur bra kombatanten är), ju lägre Försvar ju fler halvträffar blir riktigt riktiga träffar.

Att ha någon form av Försvar eller Soaking Damage kan göra att man smidigare kan hantera skillnaden mellan knytnävsslag och skottskador. En pumpad person kan tåla några smällar, men alla dör av ett skott i huvudet.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
A) Kroppspoäng. Jag gillar inte mätare som tickar ner tills dess man är död. Jag tycker det är trist. Vad vill du uppnå då du strider? Är kroppspoäng kittlande för dig? Eller gillar du konfliktresolution där man helt enkelt kan slå ut nån på ett slag? Vad ger dig mest spänning? Ta reda på det först tycker jag. KP är för mig trä. Men man gillar ju olika. På 80 talet kom kroppsdelar. Det kändes spännande men i ärlighetens namn så blev allt bara krångligare.

B) Soaking damage har jag stött på i Drakborgen och jag var själv inne på det i något skede av mitt stridssystem. Jag tycker det är en rätt bra grund idé. Du kan panga på och torska temporära KP men då de närmar sig att ta slut och riktiga KP kommer ta stryk, KP du inte läker så lätt, så kan det hända att du behöver ändra taktik.

Då har du plötsligt tillfört striden ett val vilket gör strider roligare.

B2: Omöjligt att säga. Du måste speltesta eller simulera stridssystemet för att se hur balansen ter sig ut med de olika alternativen. En grundregel är att om du baserar på det på egenskaper och spannet är stort (3-18) så kommer starka fiender bli övermäktiga. En stark fiende som möter en svagare RP kommer säkert slå ut denne lätt. Vill du uppnå det?

C): Inget.

Brynolf

Dum fan
"Soaking damage" är en rätt intressant idé som kan te sig olika beroende på hur man förklarar att det funkar. Om det handlar om att verkligen "soaka" skadan, är det väl rimligt att låta robusta och smärttåliga personer få fler "soak-KP". Men om det mer ska handla om övertag i striden, kan det i stället baseras på saker som stridsvana, position, utrustning etc. Hade inte Krilles Biblioteksvärlden något i den stilen?

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Beroende på vad man är ute efter: snabbt och berättande eller bokförande med matematik. Men Soaking sätter en form av val som jag gillar.

En annan sak som jag ogillar är ABS modellen. Den förlänger bara en strid, det är som att lägga till KP.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Niklas73 said:
Beroende på vad man är ute efter: snabbt och berättande eller bokförande med matematik. Men Soaking sätter en form av val som jag gillar.

En annan sak som jag ogillar är ABS modellen. Den förlänger bara en strid, det är som att lägga till KP.
En tanke jag har haft angående absorption går som följer: din rustning absorberar en viss mängd skada. Samtidigt: varje runda du strider i rustning får du en liten sten som du lägger på ditt rollformulär. Stenarna symboliserar utmattning, och när någon slår dig läggs antalet stenar till vapenskadan. Du kan maximalt ha så många stenar som dubbla din rustnings skyddsvärde.

Detta skulle då innebära att en rustning skyddar dig i början av striden, men då du blivit ordentligt utnött börjar den i stället göra dig mer sårbar. Egentligen borde ju matematiken fixas till så att utnötningen börjar senare för lätta rustningar och så, plus att det här systemet nog kräver rätt långa rundor för att kännas trovärdigt, men det är i vart fall ett tankefrö.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Hmm

Det kan kanske vara en idé men når man inte ett brytvärde då en rustning är direkt farlig? On the good side: Kul att rustningar inte alltid är bra. On the bad hand: Jobbigt att man inte kan kontrollera risken att dö då rustningen börjar bli farlig.

Blir det inte så att man går in i en strid med risken att få rejält med däng varenda gång man ger sig in i strid? Det kanske inte är ett problem dock. Intressant tanke. Du borde simulera den i yp Excel.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Det problem jag ständigt har med KP system är att konceptet KP är så abstrakt. Vad är 1 KP? Om jag har 24 KP totalt och förlorar 1 KP, vad innebär det? Är jag svårt skadad eller kommer jag få ett blåmärke? Var går gränsen mellan en skada man behöver bry sig om och skråma man inte behöver fundera mer över?

Jag gillar hur Anrachclown använder KP i sitt Myths-spel. DVS att KP representerar inte skada utan snarare "ork". Man kan offra KP för att utföra vissa handlingar och sånt. Så att förlora KP innebär inte att du är skadad, utan att du blir mer utmattat och förvirrad.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Och när dör man då?

KP beskriver ju som du säger inget. Det är en rätt tråkig och icke visuell värdemätare som i ett dataspel från 80 talet då man flög ett flygplan med 100% Energy som sakta droppade ju felr gånger man träffades. Men det syntes aldrig på planet.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Hur det funkar i Myths har jag inte kommit till än.

Men generellt sett skulle jag säga att det är när man kommer ner till 0 som man faktiskt börjar ta skada. KP representerade ens förmåga att ducka i sista sekunden och sånna saker. När du har 0 KP är du för trött för sånt och varje träff blir ett slag på krittabellen, typ. För att använda generella termer.

Lite så WFRP och Dark Heresy funkar, fast de är också rätt otydliga med vad ett "KP" (där kallat "Wounds") är för något.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Men hur funkar systemet för att dö då eller förlora en konflikt? Är det itne det TS frågar om? Eller missuppfattar jag allt så här på fredag em.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Dör gör du ju av skadorna du kan få när du kommit ner under 0 "KP". Jag ville snarast belysa att jag tycker att om man ska ha KP behöver man fundera över vad tusan KP är för något. Inte bara slänga in det som ett värde eftersom "det ska vara med".

Ydram

Warrior
Håller på att bygga ett system just som är starkt influerat efter nWoD till Fantasy. Där kör jag med Stridskapacitet som är precis som det låter. Hur mycket ork och små sår du klarar. När de är slut så då får du Trauma. Det är illa, då gör det ont och läker jäkligt långsamt. Om du lyckas jäkligt bra och kommer över din motståndares Traumatröskel, dvs hur tuff kropp+rustning, så får man ändå Trauma.

Kaffe å Cigg

Veteran
A: Personligen föredrar jag KP kopplade till egenskaper. I "FabelFantasy" har jag 10 + StryktåligFV + SmärttröskelFV = KP. Vid varje skada slås slag för Stryktålighet (mot den nyss tillkomna skadan) och för Smärttålighet (mot total KP-förlust). Min poäng var att man SKA (oftare) svimma av skadan och sedan förblöda,än dö direkt.

Sedan har ju rustningar tagits upp i tråden, min ide är att räkna BV som sänks med 1 varje gång rustningen träffas och att ALL rustning tar emot/släpper igenom halva skadan (avrundat neråt)....

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag kom i och för sig just på att jag gillade hur Traveller hanterade det också (I alla fall de versioner jag tittat på och spelat), där det är de faktiska grundegenskaperna som _är_ KPn. Dvs blir man skjuten minskar man grundegenskaperna (man får själv välja vilken eller vilka grundegenskaper man sänker).

Då får man också direkt en effekt av att ta skada då färdighetsvärdet räknas ut som grundegenskap+färdighetsrank. Jag gillar också att man kan få olika effekter av skadan:

Man sänker INT= man presar sin kropp att forsätta trots skadorna, men smärtan gör en mindre fokuserad eller mer omtöknad.

Man sänker SMI= varje rörelse är smärtsam.

Man sänker FYS eller STY= blodförlusten får en att bli matt.

Kommer en grundegenskap ner till 0 så dör man.

Måns Bredelius

Veteran
Har börjat spela rollspel utan kroppspoäng och kan bara säga nu en sak. TA bort skiten. tycker system som inte använder kroppspoäng eller använder det i låg sifferigt system är bättre.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Men andra konflikter som jakter, dikussioner etc. Hur mäter man vinst och förlust där? KP är ju väldigt stridsbetonat? Sen tycker jag som sagt att det är ett sjukt tråkigt sätt att mäta hälsa på.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Närmaste reflektion är Drakborgens Stridspoäng och Kroppspoäng. Det är rätt okej. SP kan man förbruka och återfå varje strid. Tar de slut börjar dock KP ticka. SP återfås ändå nästa strid. Men där funkar det bra för att det är ett brädspel med vinst och förlust. I rollspel vet jag inte men jag var inne på det ett tag själv.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Jepp. Det där var version 1.0 i mitt skadesystem jag har idag - helt ovetandes om att det redan fanns. Tanken är förstås att låta skador de facto påverka skickligheten hos rollpersonen. Lät skitkul. Hej och hå in i speltest och... Fuck vad trist. Jag blir sämre och sämre och för varje gång jag blir sämre så minskar chanserna att klara nånting alls. Hur kul är det? Då är KP bättre för då blir inte ALLT knas! Slängde det överbord och började om.