Nekromanti Mekaniken till Kroppspoäng

God45

#PrayersForBahakan
A: Ska korppspoäng vara Egenskapsbaserat, typ KP=(STR+WILL/2), eller ska det vara ett fast nummer (som i Vampire: the masquerade, med ett utsatt antal nivåer). Universell fråga, men det är ett Fantasy spel, så ni får säga precis vad ni tycker, och jag kommer läsa och ta i consideration.
Random baserat på en tärning som borde vara olika beroende på klass. Kanske med en modifier baserat på karaktärens fysik.

B: Ska man lägga till ett system med "Soaking damage" eller Tillfälliga kroppspoäng, som i Vampire och F!, eller blir det för krångligt?
Blir absolut för krångligt. Har aldrig gillat sådant.

C: Vilket är det bästa system med Kroppspoäng ni stött på, och varför? Altså inte Strid, utan bara specifikt Kroppspoäng, health, antal hjärtan/liv/damagepoints. Den delen. si?
D&D för spel med mycket strid. Cthulhu Dark (one hit kill) för skräckspel.

Max Raven

T12-kultist
God45 said:
B: Ska man lägga till ett system med "Soaking damage" eller Tillfälliga kroppspoäng, som i Vampire och F!, eller blir det för krångligt?
Blir absolut för krångligt. Har aldrig gillat sådant.
Nja, så farligt krångligt är det inte i praktiken, och nästan alla traditionella rollspelssystem har "soak" ändå - se D&D med dess Damage Resistance/Immunity och gamla MC med sin rustning, t ex. :gremsmile:

Själv hade jag funderingar på att ha skador, och när man tar dem så blir man starkare. Adrenalinet kickar in och man blir (tillfälligt, men strid är oftast kort så) starkare. Sen kan man göra det a la Gemini t ex, där man har skadesorter (skråma, köttsår, kritisk eller liknande) som baserar sig på hur tålig man är, eller ha som t ex Lady Blackbird där man som spelare väljer skade/komplikationstyp (som ger olika konsekvenser).

God45

#PrayersForBahakan
Men d&d har alltid varit väldigt försiktigt med att ge damage reduction till spelarkaraktärer. Speciellt i versionerna jag gillar av d&d kommer en spelare aldrig ha damage reduktion.

Recca

Femme Fatale
Usch. Jag gillar inte kroppspoängssystem.

Vill själv ha ett till vampire. Det enda jag kommer på är att säga att om man tar mer än sin stamina i skada på ett anfall så får man rulla self-control 2 (eller tre?) successes krävs, Fail innebär att man frenzar. Varje anfall gör blood-skada utöver det, typ var tredje skada gör 1 blood-kostnad. Under frenzy om man igen tar mer än stamina i skada i en smäll så får man rulla courage med 3 successes eller drabbas av Rötshreck. Om man igen tar stor skada (nu utan att få rulla nåt kan vi säga) så svimmar man.

Det ger lite survivability.