Nekromanti Mekaniker för relationer?

Max Raven

T12-kultist
Vilka olika mekaniker för att hantera relationer i rollspel känner ni till? Hur fungerar de i spel?

da_bohz

Swordsman
Lite halvt osäker på exakt vad som efterfrågas, men jag ger ändå mina två silvershillingar:

Jag har inte stött på någon mekanik som jag tyckte fungerade vettigt när det handlade lite mer om intriger i ett äventyr, så för ett tag sen snickrade jag ihop en egen (provisorisk) variant för hur man använder sig av kontakter i mitt egna rollspel:

Varje kontakt får ett värde för hur mycket hen tycker om/litar på Rollpersonen, vilket vanligtvis ligger mellan 30-80 (men kan ligga i spannet 1-100). Värdet kallas Gunst. Riktigt höga värden i Gunst innebär en långvarig vänskap där kontakten gör vad som helst för rollpersonen utan någon längre tvekan, medan låga värden innebär en ganska prövad vänskap. En RP med ett högt värde i Personlighet får en bonus på sina kontakters Gunst.

?Värdet används sedan på något av följande två sätt (båda har visat sig fungera bra) när rollpersonen behöver hjälp från kontakten:
?1. Spelaren slår 1t100 mot Gunst. Lägre eller lika med kontaktens värde innebär att kontakten av någon anledning är positivt inställd till att hjälpa RP. Det betyder dock absolut inte blind lydnad!
?2. Spelledaren bedömer utifrån kontaktens värde om det är rimligt att hen är villig att hjälpa rollpersonen med det som efterfrågas.

?Oavsett val ovan kommer man också använda sig av Övertalning, Hot, Lögner, Hållhake, pengar eller annat för att få sin vilja igenom, vilket antingen rollspelas eller rullas mot FV (men det är inte vad denna diskussion handlar om).
Om kontakten var motvillig kommer det dels bli svårare för RP att få dennes hjälp. Dessutom kommer kontaktens värde eventuellt sjunka beroende på vad Rollpersonen vill ha hjälp med. Handlar det om att kontakten motvilligt tvingas? riskera livet för rollpersonen kommer värdet sjunka rejält (-40 eller mer), och det blir desto svårare att få hjälp av kontakten nästa gång. Enklare och riskfria uppgifter ger mindre minus.

En rollperson kan givetvis även förbättra sina relationer genom att hjälpa sina kontakter när det behövs, eller helt enkelt belöna dem rikligt för deras hjälp.

?Jag vet att man inte måste sätta värden på allt, men jag har upplevt att det är otroligt mycket enklare att ha en siffra att gå efter än att bara försöka komma ihåg/skriva ner vad rollpersonen och kontakten har gjort för varandra. Särskilt när varje RP har 3-5 kontakter och man har 3-5 spelare i gruppen.

Tre solar

Hero
I TOR kan man ha en bästis: om hon tar skada får man Shadow, annars ger hon hopp. Det är en fin mekanik som funkar bra i spel.

Mogger

Hipsteranka
Organisationen "Mekaniker för relationer" hade jag nästan varit mer intresserad av att läsa om... :)

Efter att ha provat de flesta relationsregler som finns tycker jag att denna formel passar mig bäst:

Alla RP har tre relationer/kontakter:
  • En vän (någon som anstränger sig för att hjälpa)
  • En fiende (någon som anstränger sig för att motsätta)
  • En affärsmässig kontakt (strictly business)
Hur relationerna förändras över tid får spelet avgöra.

Björn den gode

Swashbuckler
Bland indiespelen så finns det ju en hel del spel med regler för relationer, både när dom skapas och under spel, men också lite osäker på om det är vad som efterfrågas?

Bifur

Veteran
Också osäker men jag slänger in ett exempel. I Warhammer 3 (som jag i och för sig generellt ogillar) fanns en mekanik med moves (eller ja kort som köptes för xp som allt annat i det spelet) i sociala situationer. Man fick välja ett varje runda etc. Social interaktion som strid i princip. Funkade bäst om det fanns "fiender" och någon slags målsättning. Tog bort mycket av rollspelandet i sammanhanget MEN öppnade också lite perspektiv på hur man kan använda mekanik för att spetsa till sociala "konflikter", speciellt i ett läge med tidspress, med flera aktörer med olika agendor och där man rör sig över en större yta.

Max Raven

T12-kultist
Jag är mest ute efter de mekaniker som finns för relationer i spel, även om jag mest är ute efter sånt som används i spel för att skapa drama snarare än "du har en far (mekaniker, levande) och en mor (soldat, levande), 2 bröder (soldat, levande, akademiker, död) och en syster (akademiker, död)" som verkar mer för att etablera bakgrund,

Tenra Bansho Zero har till exempel en Emotion Matrix man slår på när RP möter en ny person, som kan modifieras efter slag (av rollpersonens spelare mot betalning eller andra spelare/spelledare mot att de betalar rollpersonens spelare) men även Öde som kan involvera relationer (Fiendeskap, vänskap, kärlek, etc) - och Öde använder man för att få sina spelpoäng (som även kan användas som exp). Vet dock ej hur emotion matrix praktiskt fungerar i spel men det verkar på pappret vara en hyfsat väl fungerande motsvarighet till Random Encounter.

Bolongo

Herr Doktor
Roll 2d6

2-3 Monster attacks
4-6 Monster is aggressive (growls,threatens); roll again in one round with a penalty of -4 to the roll
7-9 Monster is cautious; roll again in one round
10-11 Monster is neutral; roll again in one round with a bonus of +4 to the roll
12 Monster is friendly

Khan

Kondottiär
Det enda jag det som jag faktiskt gillar är det fria ligan brukar använda sig av - ERF mot att spela på relationer. Men jag vet att Krille brukar lovprisa Smallville: the RPG för var det gör med relationer.

kaptendral

Warrior
I stort sett alla Apocalypse World-släktingar har nån form av relations-stat. Hx, Bonds, Strings osv. Funkar lite olika, från Hx som är en siffra man får xp för när den blir för hög eller låg och används för att hjälpa och stjälpa till Strings som spenderas för att manipulera andra.