Oj, vilken respons! Många kloka ord, uppskattas. Bock och tack
Det jag ska ta med mig är:
Dogs of the Vinyard där det verkar som att andras ('SLPers') uppfattning om konsekvensen av ens handling spelar in.
Sorcerer där vi utifrån bedömer RPs handlingar och detta i kontext. Samt att man når en punkt där RP "är förlorad". Likgiltigheten har tagit över och personen är "tom" (min tolkning/påhitt)
Att gå efter flera måttstockar/komponenter är nästan tvingande för att göra utveckling intressant, som jag ser det. Förvisso ökar komplexiteten och med det crunch+otydlighet/fail av förståelse och tillämpning av mekanik, men en noga makad trade-off kan göra det värt. Gillar verkligen det som exemplifierades från Delta Green. "Frånkopplingen från världen" även i sociala termer och coping medelst droger, mående etc. I just DG verkar avgrunden mest vara en tidsfråga men det går ju att tweaka vid behov (även om jag gillar det ofrånkomliga och absoluta syndafallet).
I DG verkar också finnas något som tar höjd för upplevelser i sig isf för bara egen handling/reaktion. Jag menar att man kan uppleva något som (kanske) avtrubbar en, månde andras lidande eller själv bli/vit utsatt för övergrepp själv och att detta kan påverka ens moral. Likgiltighet och/eller reproducerande av övergrepp på sig själv eller andra kommer upp som en tanke.
Färdigheter som ändrat koncept är också en intressant vinkel på det. Styr RPs handlande på en kvalitativ nivå isf det kvantitativa: "nu fick du en ondskepoäng till, nu ska du bete dig en poäng ondare"...
Balansen på knivseggen är också intressant. Incitament för att göra dumt ger fördelar men får konsekvenser. Ens handlingar måste övervägas/våndas över mer än när man befinner sig på"ondskometern" där det lätt blir ett optimeringsval enligt min uppfattning - "om jag är snäll nu har jag råd att vara lite ond vid tillfälle = profit".
Och jag gillar "frestelsen", exemplet med våldsam polis är bra, det är härligt med våld och jag får mitt vittnesmål men tillslut kanske jag blir sparkad - vad händer nu? Kanar rakt ned i avgrunden, får mig en tankeställare och vill botgöra, kapitaliserar och går över till den mörka sidan? Hur påverkar detta svagheten, tappar den effekt, får jag ev nya/ytterligare svagheter? Sen kan det ju vara rent instrumentell agression där konsekvenserna kanske blir annorlunda, eller motiveras våldet av mitt hat, makt etc etc? Lööövs it.
Jag är hemskt förtjust i sluttande planet, det blir svårare att så emot "frestelsen" ju längre det halkas och där kan man också väga in var man börjar. Exemplet med katoliken och den hårige hedningen är målande - påverkar bakgrunden hur fort du blir en fallen människa? Martin "Holier than thou" Luther reformerade en korrupt maktfaktor på världsnivå men slutade som nån porrpräst i någon snusk-sekt. (Obs, jag dömer inget snusksektande, men man får se det i kontext, särskilt dåtidens)
Sen är makt och moral att väga in, otroligt intressant men en box of wild monkeys vi ska öppna i en annan tråd, om alls. Men Luther, Knutby, Scheike och Volkswagens VD innan skandalen där det tweakades med mjukvara för att fuska till bättre utsläppsvärden på dieselmotorer comes to mind.
Något som även slår mig är att en trötthet inför vad jag upplever inte behöver driva mig till moralisk korruption. Exempelvis om polis kanske jag får nog, byter jobb och flyttar ut på landet. Den gängkriminelle inser det självdestruktiva och vill hoppa av. Man 'pensionerar' RP, mer eller mindre frivilligt.
Oavsett, jag har fått en massa intressanta tankar till livs och är hemskt tacksam, allt går förstås inte att trycka in i en mekanik men ett hyggligt instrument som även väger in det kvalitativa ska man väl kunna få ihop.
Har jag fått något om bakfoten av det jag utläst ur tråden hittills är jag tacksam för korrektion.
Fridens!