I Tistelriddare pysslar jag just nu med en mekanism som är tänkt att emulera den moraliska eller nästan religiösa dimensionen i sagor och en del tidig fantasy (CS Lewis och Tolkien, till exempel), där onda handlingar förvrider en och sakta gör en spöklik, monstruös, främmande för en själv och andra. Jag vill ha en mekanik som kan få vackra älvor att korrumperas och bli till otäcka troll och oknytt, ungefär på som när just Tolkiens alver förvrids till orcher, eller som — jag vet inte, men så som Studio Ghiblis världar ibland tycks fungera, väl? Med löften som man inte får bryta, och hemliga överträdelser som har förvandlat en oskyldig till en drake eller ett odjur. Den grejen.
I Tistelriddare drabbas man av något som kallas för Lögnarens Märke om man skadar hjälplösa varelser, ljuger, förråder vänner, bryter löften, och så vidare. Det finns tre nivåer av uselhet, och man får slå på en ny, ”värre” tabell om ens beteende ”hoppar upp” på en högre nivå. Tabellen för Nivå ett ger då resultat som att blommor vissnar, att ens fotspår är svarta och ryker, och nivå två är att man inte tål silver, att tusenfotingar och spindlar verkar älska att bo i ens kläder och päls. Jag tycker om mekaniken, för den skänker en kuslig dimension till den i övrigt lite sömniga och maskrosduniga (it’s a word) och allmänt mysiga sagovärlden, där man alltså spelar möss och grodor och ekorrar och sånt, på en sorts brittisk eller fransk landsbygd, närmast. Det är ju också kul att sitta och hitta på tabellerna, som dessutom — eller egentligen framförallt, tror Jag — blir det ett sätt att skapa unika, lite sorgliga monster och fiender på: en SLP börjar kanske ljuga för att tjäna pengar, och förråder och dödar till slut sin bror, och upptäcker sakta att han bara kan bli mätt av mat han stjäl, och varm av kläder han stjäl, och så en dag vaknar han och har fått ett gytter av små svarta spindelögon över ansiktet och pannan, och så vidare. En sorts Dracula/ Gollum-mekanism.
Den bygger förstås på att själva världen är magisk och moralisk, men kanske kunde man skapa likadana tabeller med ”effekter” för t.ex. våldsamhet. En nivå för den som vanemässigt hamnar i slagsmål på krogen eller på jobbet (blåtiror och trasiga knogar, en förmåga att en gång per spelmöte utstråla ett så starkt hot om fysiskt våld att någon annan viker ner sig i en diskussion eller ett köpslående om priset på ett kilo äpplen, etc), och så en högre nivå för den som har dödat (tom blick, sömnlöshet, men också iskallt lugn under social press, eller, tvärtom, vid ett annat tärningsresultat, djupa känslor av skam och plötsligt uppblossande raseri, eller kanske ytterligare starkare hotfullhet, som kan skrämma också andra våldsamma individer). Nej, äh, jag vet inte, jag gillar tabeller, och tror att det kanske kunde funka om man faktiskt satte sig och gjorde research om våld och socialt avvikande beteende, och så, men det här blir ju automatiskt så mycket svårare när man ska röra sig i en realistisk genre.
*
Nedan: en av tabellerna ur Tistelriddare. Möjligen kommer en ny radda poster här framåt februari. Skuggvärldarna, skuggväsen, Lögnarens Märke, Mörka hemligheter, kardinaldjuren. En massa övergripande linjer och världsbygge på makronivå som jag har gått och grubblat på under hösten, medan jag gjort annat.
*
Lögnarens Märke. Första tabellen.
1. När man säger ditt namn fladdrar alla levande ljus och facklor inom hörhåll till och slocknar — också alkemiska flammor och sådana som befinner sig bakom glas.
2. När du rör vid andras hud eller päls får de utslag som av brännässlor.
3. Det regnar alltid i kvarteret eller på gården där du är. Det snöar aldrig, och solen skiner aldrig. Det regnar. Regnet upphör möjligen om du rör dig till en annan värld, där det inte kan regna.
4. Blommor som står i vaser eller är knutna till kransar, som på bröllop och midsommarfiranden, vissnar när du kommer i närheten.
5. Du får sju krokiga små horn i ett fult diadem över pannan och tinningarna. Till skillnad från vanliga horn gör det ont att försöka såga av dem, och de växer ut igen på en natt.
6. All mat som du antingen har plockat eller köpt, eller bär på din person, ruttnar på en halvtimme.
7. Vart du än går — på mattor, trägolv och i gräs — lämnar du svartbrända fotspår. Illaluktande rök stiger från dem. Om du bär stövlar lämnar de helt enkelt sådana här fotspår.
8. Varje gång någon kallar dig för namnet som din mamma och pappa gav dig och du hör det, hugger det till i ditt bröst som av en dolkstöt, och du får en Skada. Det bästa du kan göra är att byta namn, om du inte redan har gjort det, och kanske flytta till en plats där ingen vet vad du en gång i tiden hette.
9. Du stinker av ruttna ägg och bränd päls hur mycket du än tvättar dig.
0. Slå på tabellen för Skuggmärkta, Första Magnituden.