Funderade lite under min sjukvecka. Hur ser ni på en stridsmekanik som skulle se ut så här?
I en strid slår spelaren slår x antal T6 och jämför dem med motståndarens tärningar. 1-3 är en misslyckad tärning. 4-6 är en lyckad tärning. Spelaren ska slå högre än din motståndaren för att vinna omgången. Lyckas man nöter man ner en poängpott i en ”ödesklocka” som alla har.
Vi utgår från fyra definitioner:
Ödesklocka: Varje RP och fienden har ett antal poäng i en ödesklocka. Då poängen rinner ner till 0 är striden slut. Antingen innebär det att man dör eller så innebär det att man är utslagen men inte död. Det kan tex innebära tillfångatagen, medvetslös etc. Vad som händer avgörs av intentionen som beskrivs… Nu!
Intention: I början av varje omgång deklarerar alla sin intention: Antingen är den att döda motståndaren eller så är den att inte döda motståndaren. Det sista kan antingen vara att man vill slå ut motståndaren men inte döda henne eller att man vill göra något som inte har med ett angrepp på motståndaren att göra (klättra, simma…). Man deklarerar intentionen genom att placera en pjäs på ett bräde där man kan sätta den på en dödligplupp eller icke dödligplupp.
Resurs. Man har lika många resurser som poäng i sin ödesklocka. En resurs är lika med en tärning (T6) som man får lägga till sitt slag. Har man 7 kvar i sin ödesklocka har man 7 potentiella resurser att lägga till sitt slag. Man kan plocka resurser tills de når 0. I nästa strid får man nya resurser motsvarande det aktuella värdet i ödesklockan. Man får ett maximalt värde att plocka per omgång.
Initiativ. Varje spelare slår 2T6, beräknar summan och lägger till vad man för tillfället har för poäng i ödesklockan. Initiativet behålls striden ut.
1. Alla väljer intention och placerar sin pjäs på brädet. Brädet är märkt med siffrorna 1-20 i vänsterkant och har pluppar om två par med orden ”Dödlig”, ”Icke dödlig” på varje rad där det står en siffra.
2. Alla slår initiativ i stridens början och behåller den striden ut. Nu flyttar man upp sin intentionsplupp på det initiativslag man slagit fram så man ser 1) vad varje rp vill uppnå och när hon uppnår det.
3. Den med lägst initiativ börjar deklarera sin handling i enlighet med sin intention.
4. Har alla spelare valt dödlig intention så har man rätt att tillskansa mer tärningar med resurser. Har alla valt icke dödlig intention så kommer alla en rp klara sig utan att dö om ödesklockan går ner till 0. Hon drabbas av medvetslöshet blir tillfångatagen etc.
5. Alla slår sina handlingsslag .Den med högst initiativ börjar. Fienden attackerar på ett framslaget initiativ av SL.
6. Varje spelare sänker en gemensam ödesklocka för fienden.
7. Fienden sänker individuella ödesklockar för rp.
8. Om fiendens ödesklocka når 0 så kommer fienden drabbas av en effekt som bestäms av den spelare som sänker fiendens ödesklocka till 0.
9. Om spelarens ödesklocka sänks till 0 så drabbas hon av en effekt som bestäms av hennes valda intention och hur gruppen valt i enlighet med reglerna beskrivna i intention ovan.
Hur låter det här? Fördelar? Nackdelar? Bra eller dåligt?
I en strid slår spelaren slår x antal T6 och jämför dem med motståndarens tärningar. 1-3 är en misslyckad tärning. 4-6 är en lyckad tärning. Spelaren ska slå högre än din motståndaren för att vinna omgången. Lyckas man nöter man ner en poängpott i en ”ödesklocka” som alla har.
Vi utgår från fyra definitioner:
Ödesklocka: Varje RP och fienden har ett antal poäng i en ödesklocka. Då poängen rinner ner till 0 är striden slut. Antingen innebär det att man dör eller så innebär det att man är utslagen men inte död. Det kan tex innebära tillfångatagen, medvetslös etc. Vad som händer avgörs av intentionen som beskrivs… Nu!
Intention: I början av varje omgång deklarerar alla sin intention: Antingen är den att döda motståndaren eller så är den att inte döda motståndaren. Det sista kan antingen vara att man vill slå ut motståndaren men inte döda henne eller att man vill göra något som inte har med ett angrepp på motståndaren att göra (klättra, simma…). Man deklarerar intentionen genom att placera en pjäs på ett bräde där man kan sätta den på en dödligplupp eller icke dödligplupp.
Resurs. Man har lika många resurser som poäng i sin ödesklocka. En resurs är lika med en tärning (T6) som man får lägga till sitt slag. Har man 7 kvar i sin ödesklocka har man 7 potentiella resurser att lägga till sitt slag. Man kan plocka resurser tills de når 0. I nästa strid får man nya resurser motsvarande det aktuella värdet i ödesklockan. Man får ett maximalt värde att plocka per omgång.
Initiativ. Varje spelare slår 2T6, beräknar summan och lägger till vad man för tillfället har för poäng i ödesklockan. Initiativet behålls striden ut.
1. Alla väljer intention och placerar sin pjäs på brädet. Brädet är märkt med siffrorna 1-20 i vänsterkant och har pluppar om två par med orden ”Dödlig”, ”Icke dödlig” på varje rad där det står en siffra.
2. Alla slår initiativ i stridens början och behåller den striden ut. Nu flyttar man upp sin intentionsplupp på det initiativslag man slagit fram så man ser 1) vad varje rp vill uppnå och när hon uppnår det.
3. Den med lägst initiativ börjar deklarera sin handling i enlighet med sin intention.
4. Har alla spelare valt dödlig intention så har man rätt att tillskansa mer tärningar med resurser. Har alla valt icke dödlig intention så kommer alla en rp klara sig utan att dö om ödesklockan går ner till 0. Hon drabbas av medvetslöshet blir tillfångatagen etc.
5. Alla slår sina handlingsslag .Den med högst initiativ börjar. Fienden attackerar på ett framslaget initiativ av SL.
6. Varje spelare sänker en gemensam ödesklocka för fienden.
7. Fienden sänker individuella ödesklockar för rp.
8. Om fiendens ödesklocka når 0 så kommer fienden drabbas av en effekt som bestäms av den spelare som sänker fiendens ödesklocka till 0.
9. Om spelarens ödesklocka sänks till 0 så drabbas hon av en effekt som bestäms av hennes valda intention och hur gruppen valt i enlighet med reglerna beskrivna i intention ovan.
Hur låter det här? Fördelar? Nackdelar? Bra eller dåligt?