Nekromanti Mekanikförslag för strid

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Funderade lite under min sjukvecka. Hur ser ni på en stridsmekanik som skulle se ut så här?

I en strid slår spelaren slår x antal T6 och jämför dem med motståndarens tärningar. 1-3 är en misslyckad tärning. 4-6 är en lyckad tärning. Spelaren ska slå högre än din motståndaren för att vinna omgången. Lyckas man nöter man ner en poängpott i en ”ödesklocka” som alla har.

Vi utgår från fyra definitioner:

Ödesklocka: Varje RP och fienden har ett antal poäng i en ödesklocka. Då poängen rinner ner till 0 är striden slut. Antingen innebär det att man dör eller så innebär det att man är utslagen men inte död. Det kan tex innebära tillfångatagen, medvetslös etc. Vad som händer avgörs av intentionen som beskrivs… Nu!

Intention: I början av varje omgång deklarerar alla sin intention: Antingen är den att döda motståndaren eller så är den att inte döda motståndaren. Det sista kan antingen vara att man vill slå ut motståndaren men inte döda henne eller att man vill göra något som inte har med ett angrepp på motståndaren att göra (klättra, simma…). Man deklarerar intentionen genom att placera en pjäs på ett bräde där man kan sätta den på en dödligplupp eller icke dödligplupp.

Resurs. Man har lika många resurser som poäng i sin ödesklocka. En resurs är lika med en tärning (T6) som man får lägga till sitt slag. Har man 7 kvar i sin ödesklocka har man 7 potentiella resurser att lägga till sitt slag. Man kan plocka resurser tills de når 0. I nästa strid får man nya resurser motsvarande det aktuella värdet i ödesklockan. Man får ett maximalt värde att plocka per omgång.

Initiativ. Varje spelare slår 2T6, beräknar summan och lägger till vad man för tillfället har för poäng i ödesklockan. Initiativet behålls striden ut.
1. Alla väljer intention och placerar sin pjäs på brädet. Brädet är märkt med siffrorna 1-20 i vänsterkant och har pluppar om två par med orden ”Dödlig”, ”Icke dödlig” på varje rad där det står en siffra.
2. Alla slår initiativ i stridens början och behåller den striden ut. Nu flyttar man upp sin intentionsplupp på det initiativslag man slagit fram så man ser 1) vad varje rp vill uppnå och när hon uppnår det.
3. Den med lägst initiativ börjar deklarera sin handling i enlighet med sin intention.
4. Har alla spelare valt dödlig intention så har man rätt att tillskansa mer tärningar med resurser. Har alla valt icke dödlig intention så kommer alla en rp klara sig utan att dö om ödesklockan går ner till 0. Hon drabbas av medvetslöshet blir tillfångatagen etc.
5. Alla slår sina handlingsslag .Den med högst initiativ börjar. Fienden attackerar på ett framslaget initiativ av SL.
6. Varje spelare sänker en gemensam ödesklocka för fienden.
7. Fienden sänker individuella ödesklockar för rp.
8. Om fiendens ödesklocka når 0 så kommer fienden drabbas av en effekt som bestäms av den spelare som sänker fiendens ödesklocka till 0.
9. Om spelarens ödesklocka sänks till 0 så drabbas hon av en effekt som bestäms av hennes valda intention och hur gruppen valt i enlighet med reglerna beskrivna i intention ovan.

Hur låter det här? Fördelar? Nackdelar? Bra eller dåligt?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Mouse Guard är hyfsat likt.

Det har en ödesklocka, kallad Disposition på engelska. Jag väljer termen "uppställning" på svenska. (Jag är inte förtjust i termen "ödesklocka". Klockor tickar i jämn takt, såvida de inte är trasiga.)

Det har en intention, eller mål, med konflikten. Ja, jag säger konflikt, för samma system används inte bara för våld utan för debatt, diskussion, krig, resor och lite annat.

Initiativ är bajs, så det skiter Mouse Guard i. Eller i alla fall nästan: man slår för Uppställning. Det är antalet 4+ för ett slag för en färdighet, plus ett basvärde.

Resurser är inbyggt i resten av systemet, närmare bestämt Persona och Fate.

Det Mouse Guard har som inte du har är att man har lag, om upp till tre rollpersoner. Är man med i ett lag så hjälper man till på slaget för Uppställning, och man får ta resultatet som alla andra.

Varje lag väljer sedan tre handlingar i hemlighet. Detta gör att man inte behöver bry sig om initiativ, som ju är bajs. Det finns fyra handlingar att välja på, Anfall, Försvar, Fint och Manöver. Samma rollperson får inte göra två handlingar i rad om det finns två eller fler personer i det laget.

Sedan avslöjas de båda sidornas första handling. Den utvärderas. Någon eller båda sidor får sin Uppställning minskad för det mesta och ökad ibland, beroende på vilka handlingar som vänds upp. Om någons Uppställning når 0 så är konflikten över.

Sedan gör man likadant för handling 2 och 3. Är det inte klart då så väljer laget tre nya handlingar (kom ihåg att "inte två handlingar i rad"-regeln även gäller över rundor).

När Uppställning för endera sidan når 0 så är konflikten över. Den sidan som fick 0 förlorade och andra sidan vann.

Den sidan som vann kan dock tvingas till en kompromiss, om den vinnande sidan förlorade uppställning under konflikten. Det är ett slags "okej, du vinner, men..." från den förlorande sidan. Beroende på hur mycket Uppställning som vinnaren förlorade så blir kompromissen större - det kan leda till skador eller utmattning eller till och med att någon på den vinnande sidan dör.
 
Top