Regeldesignutmaning!
Efter att den här tråden legat uppe i några timmar, så konstaterade jag snabbt att vad jag är ute efter inte finns (om någon svarar jakande på den tråden så dör väl den här ... ). Så jag tänker, okej, men kan man skapa ett sådant spel, då? Släng era galna idéer här, om ni kommer på något. Frågan är alltså:
Hur kan man skapa ett spelledarlöst rollspel där alla spelarna samarbetar? Man skall alltså inte göra saker svårare för varandra eller ens utmana varandra (om det inte sker för att det hjälper gruppen), utan alla hjälps åt mot ett gemensamt mål. Tanken är att svårigheten ligger inbyggd i spelet självt. Jag vill alltså ha ett spel som man kan "klara". Tänk Quake eller Halo i co-op, eller RTS-spel när man samarbetar mot datorn.
(Tusen poäng till den som designar ett bordsrollspel med artificiell intelligens)
Efter att den här tråden legat uppe i några timmar, så konstaterade jag snabbt att vad jag är ute efter inte finns (om någon svarar jakande på den tråden så dör väl den här ... ). Så jag tänker, okej, men kan man skapa ett sådant spel, då? Släng era galna idéer här, om ni kommer på något. Frågan är alltså:
Hur kan man skapa ett spelledarlöst rollspel där alla spelarna samarbetar? Man skall alltså inte göra saker svårare för varandra eller ens utmana varandra (om det inte sker för att det hjälper gruppen), utan alla hjälps åt mot ett gemensamt mål. Tanken är att svårigheten ligger inbyggd i spelet självt. Jag vill alltså ha ett spel som man kan "klara". Tänk Quake eller Halo i co-op, eller RTS-spel när man samarbetar mot datorn.
(Tusen poäng till den som designar ett bordsrollspel med artificiell intelligens)