Nightowl
Champion
Det fantastiska i Okeanos
Fantasyn är inte nödvändigtvis särskilt mycket grekisk myt. Gudarna, om de nu finns, sitter i himlen och gör inte så mycket. Däremot baseras en hel del grejer som Inte Fanns I Vår Värld på antik (inte bara grekisk) folklore, hörsägen, berättelser eller grejer man då trodde var "fakta".
För att göra en jämförelse: en hel del av de standardklichékritter som vi är vana vid från rollspel kommer ursprungligen (?) från en samling berättelser och skrifter just från tiden runt Alexander. Väldigt många av dessa varelser sägs finnas i "Indien". Folk kunde faktiskt resa till Indien och Alexander försökte ju erövra stället, men det var tillräckligt långt borta för att det lika gärna kunde varit Mars.
Övärldarna och länderna bortom dem bortom Herakles' stoder är främmande länder som de beskrevs i den sortens reseberättelser, om reseberättelserna hade varit dagens sanning. Således kan man stöta på folk med hundhuvuden eller städer där alla människor är tjuvar (bokstavligen).
I detta ingår diverse "magi". Denna är antigen en cineastisk variant på antik folktro (nekromanti, theurgi) eller SF-teman i antik kostym (technosofer, mnemosofer). Eftersom ett av temana är att söka efter Atlantis kan man peta in litegrann vad man tycker passar i de ruiner och folkspillror man hittar - inklusive vril och tocket, om man känner för det. Fast det kommer att finnas en del "fakta" om Atlantis i materialet redan.
"Kampanjdelen" av spelet kommer troligen till största delen att bestå av en samling främmande länder och öar man kan besöka - vad som finns där, vilka som bor där, vad man kan göra där, vad ens agerande där kan få för följder om man kör en icke-episodisk kampanj, etc. Det finns en kort genomgång av det alexandrinska medelhavet, men det är en plats rollpersonerna kommer ifrån, inte där de förväntas ha äventyr.
Erik
Fantasyn är inte nödvändigtvis särskilt mycket grekisk myt. Gudarna, om de nu finns, sitter i himlen och gör inte så mycket. Däremot baseras en hel del grejer som Inte Fanns I Vår Värld på antik (inte bara grekisk) folklore, hörsägen, berättelser eller grejer man då trodde var "fakta".
För att göra en jämförelse: en hel del av de standardklichékritter som vi är vana vid från rollspel kommer ursprungligen (?) från en samling berättelser och skrifter just från tiden runt Alexander. Väldigt många av dessa varelser sägs finnas i "Indien". Folk kunde faktiskt resa till Indien och Alexander försökte ju erövra stället, men det var tillräckligt långt borta för att det lika gärna kunde varit Mars.
Övärldarna och länderna bortom dem bortom Herakles' stoder är främmande länder som de beskrevs i den sortens reseberättelser, om reseberättelserna hade varit dagens sanning. Således kan man stöta på folk med hundhuvuden eller städer där alla människor är tjuvar (bokstavligen).
I detta ingår diverse "magi". Denna är antigen en cineastisk variant på antik folktro (nekromanti, theurgi) eller SF-teman i antik kostym (technosofer, mnemosofer). Eftersom ett av temana är att söka efter Atlantis kan man peta in litegrann vad man tycker passar i de ruiner och folkspillror man hittar - inklusive vril och tocket, om man känner för det. Fast det kommer att finnas en del "fakta" om Atlantis i materialet redan.
"Kampanjdelen" av spelet kommer troligen till största delen att bestå av en samling främmande länder och öar man kan besöka - vad som finns där, vilka som bor där, vad man kan göra där, vad ens agerande där kan få för följder om man kör en icke-episodisk kampanj, etc. Det finns en kort genomgång av det alexandrinska medelhavet, men det är en plats rollpersonerna kommer ifrån, inte där de förväntas ha äventyr.
Erik