Nekromanti Mekanurgisk vindsröjning...

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Rubeusglas (substans)
Koncept: Okänt
Teori: 2T år, S24
Metod: 1T årstider, S12.
Materialinsamling: Ett mark Rubeusglas kräver 1 mark bergkristall, 1 mark obsidian och 1 mark vanligt glas. Det går också åt fem mark blixtpulver vid ”bränningen” och en speciell ljusfokuseringsmekanism bestående av fem stora linser, 1 kvartsblock mässing och 1 kvartsblock järn (kräver Optiker 12 för att tillverka) måste användas.
Framtagningstid: Mekanurgen kan tillverka tre mark Rubeusglas per årstid. Vid ”bränningen” fångas intensivt ljus i glaset.
Form: Rubeusglas liknar vanligt glas med färgen hos mycket utspädd mjölk. Inbäddat i glaset kan man se många små gnistrande ljuspunkter. Det har den märkliga egenskapen att det ljus som passerar igenom det reduceras eller ökas – vilket som krävs – till styrkan hos Rubeus’ ljus. Så länge det finns minsta mängd ljus ser alltså den som ser igenom en Rubeusglasruta som vore månen Rubeus uppe, och han kan se mot själva solen eller brinnande magnesium utan att bländas. Dessutom förlorar ljus som passerar alla sina färger. I mörker där det finns det minsta ljus skimrar Rubeusglas svagt.

Rubeusglas förlorar sina egenskaper på 1T år, i och med att ljuset som ”fångats” i det försvinner. Processen går snabbare ju mindre ljus den utsätts för.

En mekanurg (men ingen annan) kan med färdigheten Optiker tillverka kikare, glasögon, teleskop etc. som fungerar under vilka ljusförhållanden som helst som i Rubeus’ ljus. De är användbara för astronomer som vill studera solen, fältherrar och sjökaptener som vill observera omgivningen i mörker, och snåla akademiker som vill spara på ljuset.

Dunstmask
Ytterligare färdigheter: Glasblåsare (12 snäpp), Klensmed (12 snäpp), Alkemi (12 snäpp)
Koncept: Känt
Teori: 1T årstider, S12
Ritning: 1T årstider, S12
Materialinsamling: 2 mark glas, 1 kvartsblock trä, 3 mark koppar, 2 mark silver, 5 mark bomull, speciella alkemiska mineralsalter som kostar ca 80 s per dos.
Konstruktion: 1T veckor, S12
Förbättring: 1T årstider, S12
Grundegenskaper: TIL, TÅL 6
Användarfärdighet: Ingen; för att byta filter krävs Mekanurgisk perception (S8) och att man får se ritningen.
En dunstmask ser ut som en otymplig hjälm av trä och koppar, med inlägg av silver. Visiret har ett avlångt ”tryne” med en behållare längst fram. Den som bär eländet kan se ut genom stora glaslinser. När man bär den minskas SYN med 3 snäpp och HÖR med 1 (kan minskas till 1 snäpp för SYN och inget för HÖR med effekten dubblera).

Den som bär en dunstmask är delvis skyddad mot rök, stoft och gaser som kan skada ögon, lungor eller slemhinnor. Han får slå ett TIL-slag med samma S som man i vanliga fall ger slag mot UTH eller dylikt för att motstå gasens effekter, och bara om det misslyckas behöver han slå detta UTH-slag. Även när inget sådant slag är tillåtet kan man undgå negativa effekter med ett lyckat TIL-slag mot S24. Masken skyddar bara i en kvartsväkt, sedan måste dess kemikaliefyllda ”filter” i trynet bytas ut. Detta klarar bara en mekanurg, eftersom den exakta doseringen kräver mekanurgisk perception.

Järnsilke (substans)
Koncept: Känt
Teori: 1T år, S16
Metod: 1T år, S16. För att framställa tyg krävs färdigheten Väva; för att framställa rep krävs färdigheten Repslagning.
Materialinsamling: För att tillverka en kvadratmeter järnsilkestyg eller tjugo meter järnsilkesrep krävs 1 kvartsblock silkesstoff (ännu ej spunnen till tråd), 1 kvartsblock stenkol och ½ kvartsblock silver.
Framtagningstid: Mekanurgen kan tillverka en kvadratmeter järnsilkestyg eller sextio meter järnsilkesrep per årstid.
Form: Järnsilke är tunna fibrer med en kärna av vanlig silkestråd (så de är lite tjockare) som är segare än stål. Det är svart och skimrar svagt av silver. Det kan dels flätas till rep som väger lika mycket som vanligt hamprep, tål sex gånger så stor vikt, och är hart när omöjliga att skära igenom, dels vävas till ett styvt, glansigt tyg som är nästan omöjligt att skära igenom, och som är helt vattentät.

Buret som en ”rustning” halverar tyget huggskada och minskar stickskada med en fjärdedel (avrunda minskningarna nedåt), men väger lika lite som vanliga kläder. Dylika ”silkesbrynjor” kan bäras under vanliga kläder utan att synas. De har dock den obehagliga egenskapen att inte släppa igenom fukt alls men all värme – man blir iskall när det är kallt ute, och glödhet när det är varmt ute, och i det sista fallet stängs all svett inne så det blir som en portabel bastu. Att bränna dem är enda sättet att dela på dem, så den skräddare som arbetar med järnsilke måste använda en glödgad sax, och den knepiga proceduren ger –2T på hans färdighet.

Salamandersvett (elixir)
Koncept: Känt
Teori: 1T år, S16
Metod: 1T år, S16
Materialinsamling: En kanna salamandersvett kräver 1 kvbl bergssalt, 2 kannor vatten, 3 jungfrur svavelsyra och ½ kvbl asbestfibrer.
Framtagningstid: Mekanurgen kan tillverka en kanna salamandersvett per årstid.
Form: En salamander är ett vidoniskt sagodjur, en liten hårig ödla som bara kan leva i eld. Tills helt nyligen trodde man att salamandrar verkligen existerade, och att asbest var hår från dem. Nuförtiden anser vidoniska lärda att salamandrar bara är sagofigurer. Vanligt vidskepligt folk tror dock fortfarande att de existerar.

Salamandersvett är en ljust röd, tjockflytande vätska, som svider om man får den på huden och känns svalare än omgivningen. Det släcker eld sex gånger effektivare än motsvarande mängd vatten. Om man impregnerar trä eller tyg eller annat poröst organiskt material med salamandersvett (en kanna räcker till fem balar tyg eller ett block trä) blir det fullständigt skyddat mot eld. Impregneringen försvinner efter 1T till 3T år beroende på hur mycket föremålet nöts.

En nackdel med salamandersvett är att vätskan och ångorna från det är giftiga. Den mekanurg som tillverkar salamandersvett måste slå ett slag för Alkemi med S12 varje årstid han ägnar sig åt att destillera fram elixiret. Om han misslyckas blir han utsatt för ångorna och måste slå ett UTH-slag. Vid fummel blir han svårt sjuk av ångorna och hela årstidens arbete går förlorat. Han förlorar 1 snäpp SYN, 1 snäpp LUK och 1 snäpp UTH permanent på grund av skador på lungor och slemhinnor. Vid misslyckande blir han också sjuk och årstidens arbete går åt pepparn, men minskningen av SYN, LUK och UTH varar bara årstiden ut och den nästa. Lyckas han, händer inget annat än att han mår tjyvens. Vid ett perfekt slag händer inget. En dunstmask skyddar.

Av samma anledning kan man inte impregnera kläder som ska bäras nära inpå kroppen med salamandersvett. Då får man ruskiga utslag och klåda (-1T på SMI, KÄN och FIN). Varje vecka ska man slå ett UTH-slag med S12; när man lyckas försvinner utslagen. Att dricka vätskan är direkt livsfarligt, ungefär som att hälla i sig Klorin. Dess doft och smak gör det rent omöjligt att använda den som gift, dock.

Volatilum (elixir)
Koncept: Känt
Teori: 1T år, S24 (endast 1T årstider, S16 om man behärskar teorin bakom flogistonelixir redan)
Metod: 1T årstider, S12
Materialinsamling: En kanna volatilum kräver 1 kvbl osläckt kalk, 2 kannor flogistonelixir och ½ kvbl fosfor. Liksom vid tillverkning av flogistonelixir krävs en destillationsapparat av silver.
Framtagningstid: Mekanurgen kan tillverka en kanna volatilum i veckan.
Form: Volatilum är en ljusgul vätska som består av flogistonelixir där den fina balansen rubbats och ungefär hälften av vattenatomerna ersatts av luftatomer. Om det kommer i kontakt med vatten, inklusive fuktig luft, blir det ytterst instabilt. Minsta stöt startar en reaktion där vattnet börjar reagera och ersätta luftatomerna, med resultatet att en mängd eldatomer frigörs i processen. Detta åstadkommer en eldfängd explosion med ungefär samma sprängkraft som tre gånger så mycket svartkrut, som dessutom skapar en ganska het flamma vilken kan antända lättandtändliga föremål (t. ex. päls och hår hos levande varelser). Volatilum som antänds, däremot, brinner med varm, gul låga, men exploderar inte.

Volatilum kan användas som sprängämne vid konstruktionsarbeten och i vapen. Ingen har hittills kommit på ett sätt att använda det likt krut, för att slunga iväg en projektil, men det kan användas för att tillverka minor och bomber.
Rökpulver (substans)
Koncept: Känt
Teori: 1T år, S16
Metod: 1T årstider, S12
Materialinsamling: Ett kvbl rökpulver kräver 1 kvbl kol, 2 kvbl svavel, 1 kvbl salpeter, 2 kannor brännvin och ½ kvbl fosfor.
Framtagningstid: Mekanurgen kan tillverka ett kvbl rökpulver i veckan.
Form: Rökpulver är ett fint, kolsvart pulver som doftar starkt av svavel. När det antänds brinner det med en hastighet av cirka 1/12 kvartsblock per runda och utvecklar en tjock och kraftig rök. Till dess att allt brunnit upp vidgas rökmolnets radie varje runda med ca 1,5 meter. Röken upplöses om det är vindstilla med en hastighet av en kubikmeter per runda efter det att den slutat brinna, långt snabbare om det blåser. Man ser ingenting genom rökmolnet, och den som är inne i det har dessutom –1T på alla slag (förutom ökad svårighet eller andra avdrag på grund av att han är bländad) eftersom den svider i ögonen. Detta varar 1T rundor efter att man lämnat röken. Dessutom måste man varje runda slå ett slag mot UTH – S4 första rundan, S8 andra, S12 tredje, osv. Om man misslyckas drabbas man av en hostattack som gör en hjälplös tills man klarar ett UTH-slag, lämnar röken, eller röken upplöses.

Rökpulver används för att skapa rökridåer, dels på teaterscenen, dels som en form av försvar. Det kraftiga rökmolnet kan också utplåna ohyra väldigt effektivt – om man fyller ett slutet rum med röken dör de flesta småkryp i rummet.

Blixtstoff (substans)
Koncept: Känt
Teori: 1T år, S16
Metod: 1T årstider, S12
Materialinsamling: Ett kvbl blixtpulver kräver 1 mark kol, 1 mark svavel, 1 mark salpeter, 3 mark bärnsten och 1 kvbl fosfor.
Framtagningstid: Mekanurgen kan tillverka ett kvbl blixtpulver i veckan.
Form: Blixtstoff är ett grovkornigt, silverfärgat pulver. När det antänds brinner det med en hastighet av 1/6 kvartsblock per runda, och avger ett intensivt blåvitt ljus och sprutar heta gnistor som kan antända andra saker i närheten. Alla som ser direkt mot ljuset blir bländade; deras SYN reduceras tillfälligt till 0 och de får –2T på alla handlingar som kräver att man ser vad man gör (som de flesta FIN- och SMI-baserade slag). När man inte längre ser mot ljuset måste man motstå dess effekt (2T+1T/runda man tittat mot det) med sin UTH i ett T-slag. Om man slår perfekt, är man bländad i 1T rundor efteråt. Om man lyckas, är man bländad i 1T minuter. Om man misslyckas, är man bländad i hela 3T minuter, och därefter har man –2 snäpp i SYN resten av dagen. Om man fumlar eller ”blixten” slår perfekt, är man bländad i 1T timmar, man har –3 snäpp i SYN resten av dagen, och förlorar 1 snäpp SYN permanent på grund av skador på näthinnan.

Blixtstoff används i fyrverkerier och för specialeffekter på teaterscener (med viss urskiljning – man vill inte ge synskador till skådespelarna eller scenarbetarna). Det kan också användas som signalljus eller i fällor och bomber för att blända motståndaren utan att skada honom.

Bomb
Ytterligare färdigheter: Glasblåsare (12 snäpp), Alkemi (12 snäpp)
Koncept: Okänt
Teori: 1T veckor, S116 (samma teori kan användas för alla typer av bomber)
Ritning: 1T dagar, S8 (men man måste göra en ny ritning)
Materialinsamling: 1 mark glas, ½ mark bly, ½ mark silver, 1 jungfru volatilum, plus laddning:
*Ljusbomb: 1 mark blixtstoff
*Rökbomb: 1 mark rökpulver
*Brandbomb: 1 jungfru nafta, 1 jungfru flogistonelixir
*Sprängbomb: 1 jungfru volatilum, ½ jungfru vatten
Konstruktion: 1T dagar, S12
Förbättring: 1T årstider, S16
Grundegenskaper: TIL, TÅL 1
Användarfärdighet: Kasta eller Slunga. Att Slunga iväg en bomb av den här storleken kräver en specialtillverkad slunga och man har +4 på S för att träffa.
En bomb av denna typ består av en sofistikerad, hermetiskt sluten glasbehållare, formad ungefär som ett päron, förseglad med bly och med två kammare. Inuti den ena kammaren finns dels en tunn silverbubbla fylld med volatilum och dels vatten, i den andra bombens laddning. När man ska kasta den, vrider man på en tapp i blyet på översidan, och silverbubblan brister. Vattnet blandas med volatilumet, som ”väcks”. När man kastar bomben, spricker glasbehållaren och laddningen sprids i luften. Någon tiondels curidus därefter flammar volatilumet upp, och antänder/detonerar laddningen.

Ljusbomb: Blixtstoffet sprids och brinner mycket fort – fortare än vanligt (eftersom det är utspritt). En bländande blåvit låga uppstår. Alla som ser mot den måste slå ett REF-slag med S16 för att hinna hålla för ögonen (S4 om de är beredda). Annars drabbas de som om de tittat mot blixtpulver i en runda (se ovan)
Rökbomb: Volatilumets explosion sprider rökpulvret och antänder det. På en runda fyller röken en sfär med en radie på 5 meter. För effekten av rökpulver, se Rökpulver ovan, men röken dunstar bort mycket fortare, med en hastighet av tre kubikmeter per runda, och är så pass tunn att inget UTH-slag krävs första rundan.
Brandbomb: Volatilumet flammar upp, och sprider inom tre meters radie flytande eld som så att säga biter sig fast i kläder och lemmar. Den kan vara svår att kväva, och brinner i 1T terídii om man inte släcker den, vilket ger eldskada varje runda. Allt som kan antändas och som täcks med elden börjar brinna.
Sprängbomb: Denna har bara en kammare, fylld med volatilum. Vid detonationspunkten gör explosionen 6 snäpp krosskada i alla utsatta lemmar. Denna skada minskar med 1 per meter från detonationspunkten.

Om man skulle råka tappa bomben, falla på den, etc., slå ett slag för TIL med en S som SL bestämmer utifrån hur tuff smällen är. Om slaget misslyckas, detonerar bomben (aj). Om det är perfekt, går den inte ens sönder. Volatilumet från en trasig bomb blir fuktigt av luftens inverkan och därmed instabilt, men om det inte är väldigt fuktigt i luften tar det en timme eller så.

Man kan bygga bomber med andra dimensioner, detta är bara ett exempel. Det finns också andra, mer Kända varianter som har mer osofistikerade sätt att detonera innehållet – enkla svartkrutbomber kan byggas av vilken krutmakare eller bössmed som helst.

Nightowl, trött

"If there are White Dwarfs, why can't there be Black Ducks?"
Fansinet Black Duck's valspråk
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Tröt? Jo, det blir man av att skriva så långa inlägg :)

Men kul med endel nya saker ;-)

Riddaren - undrar hur mycket man missat att spara till olika rollspel man har som kommit på forumet


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 
Top