Nekromanti Mekanurgiska mojänger?

Rosen

Myrmidon
Jag rensade i en garderob när vi var upp till farsan under julhelgen, och hittade en hel del gammalt klotter av arkivariskt intresse (bl.a kopior av mina "hej, behöver ni en tecknare?"-submissions till Lancelot Games, och ett par tidiga skisser med Birger Barbaren från den tiden) som jag drog med mig hem.

Där fanns också lite bortglömda bilder till en egenhändig spelvärld, bland dem en sida med gnomiska vapen (gnomes ersatte dvärgar där; lika bistra men tekniknördar istf gruvgrävare) som direkt gav mig mekanurgiska vibbar när jag tittade på dem nu - se bifogad bild.

Bildtexterna (snabbt nedkladdade och rätt så oläsliga; jag har redigerat bort dem här) löd:

Rad 1: Crossbow (common); Crossbow (snub model); Bola-firing crossbow; Auto-loading crossbow.

Rad 2: Spinblade saw (coil spins sawblade for 30 sec); Spinblade thrower; Blade gauntlet (back-up melee weapon); "Catchstabber" (coil-driven).

Rad 3: Spear assault catapult (req. 5 men to operate); Scythespinner catapult (req. 3 men to operate).

Rad 4: "Fire egg" (filled with refined oil); "Fire stick" (heavier model); Poison injector arrowhead; Springstar arrowhead; Cheramic shrapnel arrowhead.

Starka stålfjädrar verkar ha vait en rätt vital del av teknologin här...

--
Åke

Nightowl

Champion
Helballt, förstås!

Jag diggade bola-borstet bäst. :gremgrin:

Jag brukar gilla att man utgår från en grundidé en mekanurg har som han utnyttjar på olika vis. Jag har funderat lite på armborst tidigare och nån nät-diskussion mynnade ut i att man kan göra skojsigare grejer ju bättre material i bågen man har.

Alltså borde man kunna börja med ett lustigt material för fjädrar och bågar, och sedan har man de olika borsten som byggts med det som utgångspunkt (helst bör man även kunna bygga dem utan materialet fast lite sämre).

Ett särskilt fjädrande material kan vara metall eller kanske bygga på kol? Jag tycker inte riktigt orikalk stämmer. Spindelkoppar? Man får också komma ihåg att kan man göra superfjädrar borde man också kunna använda dem för att bygga bättre fjäderverk (kan behövas något sätt att banta storleken på urverk med, se Abyssos för mer om fjäderverksdrivna mekanismer).

Erik, battle chicken