Nekromanti Men jag vill inte spela med dig

Sodivra

Champion
Zappelina said:
Ofta känner jag att det är mitt fel som spelledare om mina spelare sitter och bygger tärningstorn. Det är något hos mig som spelledare som inte triggar dem. Jag borde hitta knappen... Den lilla kreativa knappen, ja ni vet? Alla går ju igång på något.
Alla går ju igång på något, ja. Men ibland kan det vara svårt att hitta det. Jag känner igen det här sökandet i mina egna teorier och även detta inlägget: Hur hittar man det bra?

Du tar på dig mycket ansvar där tycker jag, de måste ju samtidigt vilja själva också.

Vad tänker du mer om det här?

Zappelina

Swordsman
Vad tänker du mer om det här?
Jag vet inte, tänker nog inte så mycket över det... Alltså, jag tycker ju också att det är tråkigt när det är tråkigt... liksom. Men jag tycker det är allas uppgift i en grupp att ta hänsyn till varandra och ha kul tillsammans, när man spelar fotboll eller rollspel. Jag tycker det är taskigt att stänga någon ute. Rent praktiskt kan man ju inte vara hur många som helst, varken på fotbollsplan eller runt rollspelsbordet men jag vill alltid sträva efter att vara inkluderande i mitt rollspelande, precis som jag anser att man bör vara i andra sociala situationer.

Jag ser nog rollspel ganska mycket som ett sökande efter hur man har kul i grupp. Gruppen först, sen rollspelet. Men är det någon som överhuvudtaget inte vill spela rollspel kanske man kan göra något annat, en dag då man inte bestämt träff för att spela rollspel med en rollspelsgrupp...

Det var kanske inte riktigt vad du var ute efter? Om man inte hittar den kreativa knappen och har tråkigt tycker jag man får försöka på något annat sätt, man får prata om det, om gruppprocessen och alla medverkandes roll och försöka spela ett spel som passar alla, på ett sätt som passar alla.

Självklart måste alla vilja, det är ju en förutsättning för att försöka. Vill man inte spela rollspel ska man inte vara i en rollspelsgrupp. Men vill man alla, å bör man försöka, och då ser jag det som iallafall delvis mitt fel om någon skapar tärningstorn och försöker då inkludera den spelaren så fort som möjligt, vare sig jag är medspelare eller spelledare.

MrG

Swashbuckler
Jag känner igen mig i det du skriver, samtidigt som jag gärna alltid spelar med nya människor. Men ibland har det bara inte klickat och då har jag ofta dragit mig ur snabbt. Ibland har det klickat men inte tillräckligt för min vara värt min tid.

Lite är väll också på grund av att jag är väldigt social och ofta knyter nya kontakter. När jag startar kampanjer så sitter jag ibland med grymt många som jag vill ha med och alla får helt enkelt inte plats.

Och jag får ofta lockande erbjudanden om att var med att spela med roliga människor i roliga kampanjer, men tid...

Fast jag känner mig inte så elitistisk för det, jag är beredd att pröva allt med alla (typ). Att jag har lite smak vad jag föredrar är en annan sak.

I långa loppet hoppas jag att du släpper att bara ha tre pers att spela med, under ett eller två år kan det vara kanon med ett litet tajt gäng, men skulle jag inte få variation så skulle jag nog tröttna på rollspel. Genom att spela med nya människor då och då så får jag en bredare bild av hur man kan spela och ny inspiration.

-Gunnar (lurkar lite på forumet med en hand och en bebis i armarna)