DoD chronopia är så oseriös så att man spyr
Jasså? Tycker själv att "Katastrofia" är väldigt seriöst, det föll bara inte mig (med många andra) i smaken. Det trista var att man kallade det för "DoD" som någon skrev vid något tidigare tillfälle... nåja...
DoD (den nya) Har inga roliga raser och världen verkar vara lika rolig som gemini
Det är vad du tycker... själv tycker jag det räcker med de som finns... det du kanske menar är "kulturer?" att det inte finns beskrivet "barbarer-med-plus-i-styrka-och-minus-i-intelligens" och "sydmänniskan-som-tål-värme-och-som-har-plus
-i-smidighet-och-minus-i-styrka"
Du skriver dessutom ...och världen verkar vara lika rolig som gemini... Vad jag vet så är Geminivärlden bra mycket mer beskrivet än den i DoD6 (men jag ser inte så många likheter, fast jag har bara skummat Gemini), liksom hela andemeningen med DoD6 är ju att man skall äventyra i "barrskogen", annars kan man ju lika bra trycka upp Ereb altor igen, och då blir världen och spelet så likt många andra bra fantasyspel på marknaden.
S å varför är DoD så roligt? Är det för att ni kan koboldera er så mycket så att ni blir hjältar på ett spelmöte eller gillar ni oseriösheten?
De' ve' i fn. Många skriver i denna tråd att du (silversurfan) lirar en hel del Eon och att du tar jämförelser med det spelet. Eon är ett bra spel, riktigt bra och jag håller inte med om att det är segt med en massa tabeller osv osv. Med lite rutin så går det minst lika snabbt som i DoD6, 91 m.m.
Själv har jag spelledat Eon ett par gånger och tyckte att det var inte alls så mycket "fantasy" som jag ville ha det...dessutom var/är jag för lat för att lära mig alla regler, när jag läste Eon för första gången sa jag att det skulle ha varit mitt första rollspel, på den tiden då man orkade lära sig regler och tabeller utantill...
men ja vi vill vara hjältar -nej, så fort går det inte (fattar att du inte riktigt menar ett spelmöte) att bli hjälte eller jo fast inte en känd en.
Det där med oseriöshet vet jag inte riktigt vad du menar, DoD är minst lika seriöst som vilket annat spel som helst, ett oseriöst spel är ett spel som är dåligt, dvs dåilga regler, dålig miljö, dåligt skrivet och dålig layout.
Så vitt jag vet så finns det inget spel i hela världen som kan få ett oseriöst spelmöte (dvs dåliga förberedelser och flamsiga spelare/SL) att bli seriöst. Rätta mig ifall om jag har fel.
Om vi nu skall ta jämförelsen mellan DoD och Eon så visst Eon är kanske lite mindre romantiskt (litterärt), men det är inte heller meningen (i DoD) att en Hjälte skall dö utav törst bara för att han glömde beställa något att dricka...
eller ja, något liknande...
Vill avsluta med att be om att denna tråd INTE skall låsas, det är en vilsen själ som frågar, hjälp stackaren istället för att hacka på honom.
jonix.e@sweden.com
UIN: 104897134