Nekromanti Meningen med DoD?

DoD chronopia är så oseriös så att man spyr, DoD (den nya) Har inga roliga raser och världen verkar vara lika rolig som gemini, Alltspå inte alls. S å varför är DoD så roligt? Är det för att ni kan koboldera er så mycket så att ni blir hjältar på ett spelmöte eller gillar ni oseriösheten?

Fattar inte...

"I begynnelsen skapade människan Gud"

Shadar Fal

Veteran
Tja

Jag vet ju inte vad du gillar att spela men efter som du verkar vara så offensiv mot DoD så jag gissar EON. EON (som jag nu är mer eller mindre tvungen att hata efter som jag gillar DoD) är ju inte ett dugg roligt så länge man inte tycker om tabeller.

"DoD (den nya) Har inga roliga raser och världen verkar vara lika rolig som gemini"

Ja, ha har DoD inga roliga raser. Vad kaller du Alver, Dvärgar (speciellt Dvärgar) och sådant då. Har Eon många andra roliga raser? Världen har väl vissa brister (har DoD en värld än?) men å andra sidan måste jag säga att gemina världen är klock ren. Lite ny skapande. (Alverna är extremt klockrena).

Tja det var väl det jag ville säga

Han såg ljuset i slutet av tunneln, det var en eldkastare.

Håller med...

Jag vet att jag i inlägget ovanför skrev att man inte ska tjafsa om sådant här men jag kan inte låta bli när någon smutskastar det bäst rollspelet på år och dar.
DoD6 är ett helt underbart rollspel. Raserna Dvärgar, Alver och alla de andra är väl ungefär som vanligt. Bara själva stämnimngen tycker jag gör det värt att köpa DoD6. Det är som att läsa en mystisk nordisk saga.
Bara själva steget att utesluta orcher ur spelet tycker jag är ett så stort steg att det bör applåderas. Jag har aldrig fått samma känsla i något spel som i DoD6. Du sade att du gillade Eon. Som Shadar sade är Eon uppbyggt på en väldans massa tabeller. Jag gilla när man kan spela ut sina roller och slipper slå fyra T20 för varje gång man vill tala med en sydlänning bara för att se om man förstår vad han säger...
Du sade att vi kanske gjorde våra karaktärer så koboldiga på första spelkvällen. Vad f... ska de vara bra för. Jag tycker i alla fall inte att det blir roligare men det kanske andra tycker.
Koryt sagt tycker jag att DoD6 med sin nordiska mytologi inspirering och underbara spelkänsla är Perfekt. Jag vet att världen inte riktigt har kommit ut äönnu men det spelar ingen roll för mig. Jag behöver inte ha någon karta att följa exakt vart man går och det vet man ju i och för sg inte. För de som behöver en karta, Rita en. För de som vill ha roligare raser, Skriv dem. Det är ni som spelar rollspel och det är ni som ska ha roligt så det är upp till er att fixa så kan ha roligt. Ni kan göra hur ni vill så ändra tills du tycker att det är bra.
Om du nu gillar Eon så mycket så spela det och prata inte om hur dåligt DoD är. Vi får väl tycka vad vi vill så låter vi dig tycka vad du vil.

Hoppas inte mina känslor störde svenskan för mycket /images/icons/smile.gif

torvik@brevet.nu
<A HREF="http://www.spelaroll.net/svultnasvinet" target="_new">http://www.spelaroll.net/svultnasvinet</A>

Runde Rolf

Swordsman
För att utveckla

Jag håller faktiskt med Sitor i allt han sa. De sista grejerna han sa var faktiskt riktigt bra, men!(älskar att säga så)

Jag vill bara utveckla det där med koboldigheten. Det är nämligen absurt ja rent patetiskt att kalla DoD6 för koboldiskt(kan man säga så?). Har du läst eller överhuvud taget testa att spela det eller har du bara hört av nån kompis? I DoD6 tar det mycket längre tid att bli bra än i måga andra spel. Att skapa en kobold i början i DoD6 är svårare än i något annat spel jag kört. Inse detta: man suger totalt i början, du får inte ha mer än 5(!) i någon färdighet! Men men ett spel blir ju inte till mer än vad du gör det till. Jag tänker inte tvinga dig till att börja spela DoD eftersom jag själv spelar Eon(som vi utgår ifrån att du spelar) men du kan ju skita i att klaga på vårat spel så skiter vi i att klaga på ditt.

Om inte nån skriver något hejdlöst dumt, kul eller viktigt så är detta nog det sista inlägget jag skriver i denna tråd eftersom jag inte vill stödja fler DoDX vs DoDX/Annat spel disskusioner.

<A HREF="http://www.spelaroll.net/svultnasvinet" target="_new">http://www.spelaroll.net/svultnasvinet</A> runderolf@hotmail.com

Rosen

Myrmidon
Re: Tja

Jag vet ju inte vad du gillar att spela men efter som du verkar vara så offensiv mot DoD så jag gissar EON.

Han är ständigt närvarande figur på Eon-forumet, ja. Så hela inlägget ska nog betraktas som en "Mitt spel är bäst och erat spel suger!" i nödtorftig förklädnad.

--
Åke

Don Kennetho

Warrior
DoD spelar man nog mest för att slippa Eons sega tempo, klantiga hjältar, aldrig-kommande-moduler och floder av regler. /images/icons/wink.gif

Don Kennetho

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag spelar DoD för att det har ett regelsystem som är flexibelt (och därmed lätt för mig att bygga om, vilket jag har gjort en del) och tycker inte att vi spelar koboldigare än när vi spelar Eon (jag gillar båda spelen, märkligt va?). Jag skiter i Chronopia och Trudvang, utna kör en egen värld. Själva basen på systemet jag spelar är Expert + Sinkadus-artikeln om underegenskaper (Imf, Stt och Mth, om någon minns), om någon är intresserad.

Livet som hummer är inte så lätt alla gånger...

- Bobby

Vindhand

Myrmidon
DoD (den nya) Har inga roliga raser

Du har fel... det finns ju ankor!

världen verkar vara lika rolig som gemini,

Är du måhända synsk eller tidsresenär?

jonix

Warrior
DoD chronopia är så oseriös så att man spyr
Jasså? Tycker själv att "Katastrofia" är väldigt seriöst, det föll bara inte mig (med många andra) i smaken. Det trista var att man kallade det för "DoD" som någon skrev vid något tidigare tillfälle... nåja...

DoD (den nya) Har inga roliga raser och världen verkar vara lika rolig som gemini
Det är vad du tycker... själv tycker jag det räcker med de som finns... det du kanske menar är "kulturer?" att det inte finns beskrivet "barbarer-med-plus-i-styrka-och-minus-i-intelligens" och "sydmänniskan-som-tål-värme-och-som-har-plus
-i-smidighet-och-minus-i-styrka"

Du skriver dessutom ...och världen verkar vara lika rolig som gemini... Vad jag vet så är Geminivärlden bra mycket mer beskrivet än den i DoD6 (men jag ser inte så många likheter, fast jag har bara skummat Gemini), liksom hela andemeningen med DoD6 är ju att man skall äventyra i "barrskogen", annars kan man ju lika bra trycka upp Ereb altor igen, och då blir världen och spelet så likt många andra bra fantasyspel på marknaden.

S å varför är DoD så roligt? Är det för att ni kan koboldera er så mycket så att ni blir hjältar på ett spelmöte eller gillar ni oseriösheten?

De' ve' i fn. Många skriver i denna tråd att du (silversurfan) lirar en hel del Eon och att du tar jämförelser med det spelet. Eon är ett bra spel, riktigt bra och jag håller inte med om att det är segt med en massa tabeller osv osv. Med lite rutin så går det minst lika snabbt som i DoD6, 91 m.m.
Själv har jag spelledat Eon ett par gånger och tyckte att det var inte alls så mycket "fantasy" som jag ville ha det...dessutom var/är jag för lat för att lära mig alla regler, när jag läste Eon för första gången sa jag att det skulle ha varit mitt första rollspel, på den tiden då man orkade lära sig regler och tabeller utantill...

men ja vi vill vara hjältar -nej, så fort går det inte (fattar att du inte riktigt menar ett spelmöte) att bli hjälte eller jo fast inte en känd en.

Det där med oseriöshet vet jag inte riktigt vad du menar, DoD är minst lika seriöst som vilket annat spel som helst, ett oseriöst spel är ett spel som är dåligt, dvs dåilga regler, dålig miljö, dåligt skrivet och dålig layout.
Så vitt jag vet så finns det inget spel i hela världen som kan få ett oseriöst spelmöte (dvs dåliga förberedelser och flamsiga spelare/SL) att bli seriöst. Rätta mig ifall om jag har fel.

Om vi nu skall ta jämförelsen mellan DoD och Eon så visst Eon är kanske lite mindre romantiskt (litterärt), men det är inte heller meningen (i DoD) att en Hjälte skall dö utav törst bara för att han glömde beställa något att dricka...
eller ja, något liknande...

Vill avsluta med att be om att denna tråd INTE skall låsas, det är en vilsen själ som frågar, hjälp stackaren istället för att hacka på honom.

jonix.e@sweden.com
UIN: 104897134

larten

Veteran
men fan! ok, jag har bara spelat DoD ´91 men det regerar! stämningen, miljöerna, raserna, vapnen!!!! behöver jag säga mer, det finns säkert mycket mer att säga, men jag är en nybörjare. Men visst, har du en annan åsikt så får du väl det, kom bara inte och säg att det suger, för jag tror de flesta här har en annan åsikt, så håll dina för dig själv är du snäll...

A metall heart is hard to tear apart
//Larten

Nightowl

Champion
Kobolder i DoD6

"Att skapa en kobold i början i DoD6 är svårare än i något annat spel jag kört. "
Tja, det finns ju inte som standardras, så det är väl ganska svårt... :)

Nightowl

"No point selling out in the roleplaying industry. I mean there's no money."
Johnny Nexus

Henning

Veteran
Nya DoD har visst roliga raser. Dessutom är Riotminds och Target games två helt olika saker. Target games med Chronopia är bara "koboldigt"!
Men DoD6 är det inte alls. Om man tex villl vara en helig krigare måste man vara präst innan. Är det oseriöst?
Det är bara i ett spel (vad jag vet) där man kan kobolda hur mycket man vill. Det är Chronopia!

Henning

Veteran
Nya DoD har visst roliga raser. Dessutom är Riotminds och Target games två helt olika saker. Target games med Chronopia är bara "koboldigt"!
Men DoD6 är det inte alls. Om man tex villl vara en helig krigare måste man vara präst innan. Är det oseriöst?
Det är bara i ett spel (vad jag vet) där man kan kobolda hur mycket man vill. Det är Chronopia som är koboldigt och oseriöst!
Men jag avskyr att spela en koboldig karaktär.

Rosen

Myrmidon
<I>Det där med oseriöshet vet jag inte riktigt vad du menar, DoD är minst lika seriöst som vilket annat spel som helst,</I>

Om man lyssnar på Eon-spelare ett tag så märker man rätt snart att det finns folk där som gillar att odla en myt som låter ungefär så här:
"Eon har mer avancerade regler än andra fantasyspel (läs: än DoD) och har en mer realistisk värld än andra fantasyspel (läs: än DoD). Eon är alltså mycket mer seriöst än andra fantasyspel (läs: vi är alltså mycket mer seriösa än andra fantasyspelare)."

Det är väl bara en begränsad grupp Eoniter som förfäktar den, men personligen påminner den mig mest om den 11-åring som en gång försökte övertyga mig att han var expert på rollspel eftersom han spelade Expert...

--
Åke

Nightowl

Champion
Själv tycker jag det påminner om attityden gentemot Drakar från (A)D&D-spelare på det glada 80-talet; den ursprungliga kobold-myten.

Nightowl, spelar varken Eon eller DoD6

"No point selling out in the roleplaying industry. I mean there's no money."
Johnny Nexus

Klon

Hero
DoD Chronopia blir kobodiskt om man spelar med kobolder...
Precis som vilket annat spel som helst, ett spel i sig är inte koboldisk, bara de som spelar det

"Beware of the Cöla Craver!"

Rosen

Myrmidon
<I>Själv tycker jag det påminner om attityden gentemot Drakar från (A)D&D-spelare på det glada 80-talet; den ursprungliga kobold-myten.</I>

Fast där var argumenten annorlunda - de (ok, vi) sa i första hand "DoD och de andra bäbyspelen är bara till för småglin, för de spelas bara av småglin, till skillnad från de <I>riktiga</I> rollspelen som spelas av <I>riktiga</I> rollspelare (läs: oss som är över 15 år)".  Förenklade barnregler nämndes ibland - oftast i direktjämförelser mellan AD&D (eller Rolemaster) och DoD2 - men jag hörde nog aldrig nån hävda att de utländska spelen skulle ha mer seriösa eller mer unika spelvärldar.

Och orsaken varför <I>jag</I> irriterar mig på påståenden om att Mundana skulle inta en unik särställning för att det är så low fantasy torde vara välkänd. (-:

--
Åke

Sårias

Veteran
bara två? [OT]

skoja bara lite...Jag spelar inte "bara" två. Jag spelar rollspel av en enda anledning. Jag älskar att låtsas vara någon/något annat. Trodde detta gälde samtligen rollspelare men tji fick jag. Det jag menar är att det jag tycker är det viktigaste med rollspel är att vara någon/något annan/annat. Jag gillar samtliga rollspel Eon, DoD-91, White Wolf (spelar i den världen dvs. vampire, werewolf...skulle vilja ha changeling och mage också men det kommer senare), DoD6, DDE, Mutant, Chronicles, Chronopia, Vampire Dark ages, ADoD, N1, N2, Cyberpunk...och några till. Alla spel har sin charm dessa spel är inte alla bara dom flesta dock. Jag gillar att träffa på nya världar jag vill inte begränsa mig. Jag menar nya världar, varelser och städer. Det ger bara nya idéer och nya möligheter vill man vara koboldig ett tag så kan man vara det vill man inte var det inte. Jag spelar det jag känner för för tillfället. Prova det är kul.

Sårias Halvalv:
Biter inte min klinga eller morgonstjärna biter INGET!