Förövrigt funderar jag på hur man löser mens i rollspel, med tanke på hur fysiskt krävande det är. Där finns faktiskt en enorm akilleshäl, för de av er som inte känner till det. Så utöver humörsvängningar och ilska, så kan mens innebära hög trötthet och en rackarns kraftig blodförlust. För egen del består problemet i allt mellan 2 dagar till en veckas tid och i stressad situation uppstår ett av två fenomen. Antingen blöder jag kraftigt (blodbad) eller så uteblir mensen helt - något som är oerhört frusterande. Vet inte hur många gånger frågan om graviditet uppstått!
De flickor jag känt har vittnat om att deras menstruation kan skilja väldigt från person till person, men gemensamt för dem som får blödningar är ju förstås olägenheten, därefter kommer besvär, smärtor och irritation som en jackpot för de olyckligt lottade.
Såvitt
jag vet finns inga generellt fastställda samband som kan koppla omfattningen av mensbesvär med någon särskild egenskap, genetiskt eller kulturellt. Däremot socialt och medicinskt har jag förstått följande:
Hård träning och bantning påverkar menstruationen. Den som tränar eller bantar hårt kan få menstruationen att utebli. Man skulle kunna dra den förenklade slutsatsen att magra och vältränade tjejer skulle ha mindre mens, men så är det ju självfallet inte med någon absolut säkerhet.
Som regel i spel skulle jag nog formulera det som dels en förvärrande faktor vid redan prövade hälsotillstånd. Dvs, är man frisk och kan ta det lugnt kan man ta besvären bättre och kan mer eller mindre ignorera det.
Är rollpersonen utsatt för stress eller ohälsa ('naturlig' eller genom tex utmattning, tortyr eller skada) så blir besvären tillämpade som en svårighetsmodifikation, utöver de praktiska problemen med hygienen.
Rent formellt skulle ju sedan, beronde på hur kraftiga besvär man har (bara det: ska det slumpas, eller "köpas" eller bara vara en generell regel för däggdjurshonor?) kanske rent konkret påverka hitpoints (det är ju en blödning) och andra kroppsliga grundegenskaper.
Sedan bör spelaren (eller SL) få bestämma en cykel som sedan måste följas. Jag tror de flesta kvinnor är medvetna om hur detta går till, men en kille som spelar kvinnlig rollperson skulle nog behöva lite instruktion.
Jag undrar också lite hur en sådan cykel fungerar i världar med andra månar/månadsförhållanden (tex världar med två månar, eller om världen är en måne som kretsar runt tex en stor planet, som en gasjätte!
)
Det var lite reflektioner bara, men det kanske kan spinnas vidare på.
Sedan förstår jag ju ifall kvinnor som spelar kvinnliga rollpersoner skulle tycka det var skönt att SLIPPA tänka på såna vardagliga saker när de spelar. För vissa är ju denna hobby faktiskt verklighetsflykt!