Nekromanti Mental Koncentration och Eon 3

Davaeorn_UBBT

Veteran
Joined
28 Apr 2010
Messages
12
Location
Linköping
Hej! Hyfsat ny på forumet men jag har en fråga som kom upp under karaktärsskapande igår. Hur fungerar Mental Koncentration och Snabb återhämtning med Eon 3, för så vitt jag kan avgöra är manövrerna vila och defensiv vila borttagna.

Som en liten sidenote, vet någon hur man uttalar Cirza och Cirefaliska samväldet, ska C:et vara s-ljud eller k-ljud?
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Well jag tror inte det finns något officiellt på detta men vi låter snabb återhämtning hämta igen dubbelt med utmattning. Mental koncentration fungerar väl som den ska, handlingen kanske heter annorlunda, skulle gissa på kanske fullt försvar eller något liknande.


Well det är s-ljud i faliskan i de båda fallen åtminstone.
 

Davaeorn_UBBT

Veteran
Joined
28 Apr 2010
Messages
12
Location
Linköping
Angående snabb återhämtning berodde problemet på att vid kapitlet om utmattning står det att man återfår ett kryss per runda, vilket ju låter liknade det som står under snabb återhämtning eftersom det står "i normala fall ett istället för två", MEN under sektionen Återhämtning av utmattning under strid står det att man får tillbaka ett kryss per två UK man har, i fallet min rp 4. Det skulle innebära att han får tillbaka en hel rad utmattning per runda vilket låter alldeles för bra.

Hmm hittar inte något om fullförsvar just nu, vet du var det står? De skriver ju att handlingen instinktivt försvar blir en nivå enklare, måste man vara anfallare trots att man bara står och pustar för att använda den?
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Well det är s-ljud i faliskan i de båda fallen åtminstone.
Har du en källa på det där? Har alltid velat veta hur faliska egentligen ska uttalas, speciellt de roliga fallen som Cerec Tzorcelan... (enligt regelboken har de väl minst 5-6 olika skriftliga kombinationer av s och z...)
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Well åtminstone på Cirza.

Citat av Marco B. " Sirza. (eg Sirtza)"




/Poseur
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,258
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Vad är det då för skillnad på z som i Cirza och tz som i Tzorcelan? Om 'z' i Cirza är 'tz' alltså.

Är det ena aspirerat och det andra oaspirerat, eller vad?
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Well det har jag ingen aning om faktiskt. Faliska uttal är väl inte direkt logiska.
 

Davaeorn_UBBT

Veteran
Joined
28 Apr 2010
Messages
12
Location
Linköping
Tack för svar anågende uttalet och regler. Så fullförsvar (som jag nu hittat i boken :D) är det man ska gå på när det står vila eller defensiv vila? Någon som kan komma med lite svar för hur mycket utmattning man återhämtar om man ängar en hel runda åt att vila?
 
Top