Nekromanti Mer än CoC?

Nemesis_UBBT

Warrior
Jag är rätt ny i det här med rolspel, så jag undrar:

Finns det några andra skräckrollspel än CoC och Kult?

Och samma fråga igen: Vem/Vad är Shub-Niggurath????

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Nemesis on 2001-09-18 09:38.</EM></FONT></P>

Krille

Super Moderator
"Finns det några andra skräckrollspel än CoC och Kult?"

Jadå! Du har Chill (översattes till Chock på svenska) till exempel. En del hävdar att Vampire är ett skräckrollspel, men det förnekar jag envist /images/icons/wink.gif. Du har All Flesh Must Be Eaten. Skulle du råka hitta The End RPG så vill jag ha det, så tala om var det finns. Hos independent-skaparna kan du hitta både Noctum och In The Dark (skaparna till dessa får mer än gärna höra av sig). Och sen finns det säkert en kasse som jag inte har hört talas om eller bara glömt.

"Vem/Vad är Shub-Niggurath????"

Du vill inte veta. Bara SAN-lossen för att få reda på det, plus efterföljande sänkta SAN pga höjningen i Cthulhu Mythos gör att du inte vill veta.

Så kort sagt, du vill inte veta. Håll händerna för öronen, lalla riktigt högt och titta åt andra hållet så fort någon försöker förklara för dig. /images/icons/wink.gif

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"

Ridijeck

Warrior
Re: Mer än CoC? [OT]

Vem/Vad är Shub-Niggurath????

Geten med Tusen Ungar! Iä!

Ridijeck
som har väldigt lågt SAN

Watchman

Warrior
"Finns det några andra skräckrollspel än CoC och Kult?"

In Nomine är väl ett skräckrollspel?
Och så kommer det komma ett svenskt som kommer att heta Phobia, men jag vet inte, det enda skräckrollspel jag spelar är Call of Cthulhu och jag har svårt att tro att något annat skräckrollspel ens är i närheten av att vara lika bra (men så är jag ju ett Lovecraft-fan också :-D)

Det kan alltid bli värre, det kan alltid bli bättre.<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by watchman on 2001-09-18 14:28.</EM></FONT></P>

Nemesis_UBBT

Warrior

Det vet jag också men vaddå? Är det en get? Tror inte det. Jag menar, alla monster i böckerna snackar om honom. Är han, typ som Cthulhu? Jag fattar inte riktigt...

RedRover

Veteran
Hunter från White Wolf.

Dark Matter till Alternity, TSR.

Delta Green - visserligen CoC men annorlunda.

Hunters Hunted, Project Twilight och Inquisition till Vampire.

Unknow Armies - mer inriktat på magi.

Warhammer Fantasy - varför inte? Chaos i massor. Känsla av CoC.

X-files RPG

Så nog finns det en del att välja mellan. Eller ännu bättre - att köra crossover på.

/Red Rover

Nemesis_UBBT

Warrior
Ok, tack för tipsen (jag spelar förresten In the Dark)
Låt mig tolka ditt svar om Shub-Niggurath som att du själv inte vet. Förresten, vad är SAN,(jag har inte CoC)och hur funkar det?

Sereg_UBBT

Swashbuckler
finns svjv inget X-Files RPG, men däremot ett som heter Conspiracy X, kanske döpt till det pga copyright-skäl...

Sedan finns ju spelet Witchcraft också, vet inte om det är så mycket skräck dock... Men om man kan kalla Vampire och Hunter för skräck så är nog Witchcraft också skräck...

<A HREF="http://andreas.cx/alphaomega" target="_new">http://andreas.cx/alphaomega</A> | Nr. 10 ute nu!

Krille

Super Moderator
SAN

"Förresten, vad är SAN,(jag har inte CoC)och hur funkar det?"

SAN är ett värde på hur galen du inte är. Det börjar normalt ganska högt, och sjunker stadigt. SAN sjunker snabbare ju fler och läbbigare saker man ser. Dessutom sjunker den om man läser för mycket konstiga böcker, och i största allmänhet lär sig för mycket om de Kosmiska Krafterna.

Sjunker SAN mycket i ett svep så blir man tillfälligt galen. När SAN sjunker till noll så blir man permanent galen. En simpel och verkansfull mekanik.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"

Micke H

Veteran
Noctum

Hos independent-skaparna kan du hitta både Noctum och In The Dark (skaparna till dessa får mer än gärna höra av sig).

Kul att någon visar intresse! /images/icons/wink.gif
Noctum har tyvärr inte uppdaterats sen i mars. Bovarna är Tid (den gamla vanliga skurken), Arbete (som har ersatt den gamle tröttsamme Studier), samt en ny fuling som kallas ADSL /images/icons/wink.gif.

Den stora frågan är om det kommer att bli något mer. I och med att spelgruppen har upptäckt CoC, som har det mesta av Noctums ingredienser och så mycket mer, samt att vi mer och mer går över till friform och därmed inte behöver några regelböcker, så har det känts meningslöst att skriva... dock händer det att inspirationen överfaller mig och jag skriver några sidor till - drömmen är att se en färdig fet, 200-sidig utskrift (fast jag jobbar ju på ett tryckeri - man kanske skulle smyga sig in och "låna" utrustningen någon natt /images/icons/wink.gif)

Återigen - kul att se att Noctum inte var helt bortglömt! Om någon har frågor, ideer, synpunkter m.m är det bara att höra av sig, antingen här eller på micwiz@hotmail.com.

/Micke
<a href="http://www.noctum.da.ru">http://www.noctum.da.ru</a> <a href="http://www.noctum.da.ru">
</a>

Organ

Out of time, out of mind

>Det vet jag också men vaddå? Är det en get?

Shub-Niggurath kallas även "The Black Goat of the Woods With a Thousand Young". Därav get-snacket.

>Är han, typ som Cthulhu? Jag fattar inte riktigt...

Det är snarare "hon" och inte "han" det rör sig om, eftersom Shub-Niggurath oftast blir tillbedd i nån slags fertilitetsgudom-kapacitet. Fast hur det egentligen ligger till med könstillhörigheten vet nog inte ens HPL själv. Men om jag skall svara på din fråga, så är Shub-Niggurath "typ" som Cthulhu. De är båda vad som i CoC kallas "Great Old Ones". Dessa är extraplanära, oerhört mäktiga utomjordiska varelser. Trots att de i egentlig bemärkelse inte är gudar, är skilnaden mellan dem och mänskligheten så enorm att deras makt är sådan att den från vår synvinkel är att betrakta som gudomlig.

/Anders

Organ

Out of time, out of mind
SAN

>Förresten, vad är SAN,(jag har inte CoC)och hur funkar det?

Man skulle på enkelt kunna beskriva SAN som mentala Hit Points. När de är nere i 0, eller om du förlorar väldigt många i ett svep, är det bara att ta på sig den vita tröjan med spännena och krypa in det madrasserade rummet och börja dregla :)

/Anders

Rickard

Urverk speldesign
Deadlands är ett westernhorrorspel.. Å andra sidan så tycker de flesta spelmakarna på nätet att skräck bara är att slänga in ett stort blaffigt monster.

"<EM>Vem/Vad är Shub-Niggurath????</EM>"
Det är den där vita, stora tentakeltypen som man telefraggar i slutet av Quake. /images/icons/wink.gif

/[color:green]Han</font color=green> som tillbringat 300+ h. på nätet m Q1

DanielSchenström

Swashbuckler
Ta dig en titt på rollspelslänkarna från www.geocities.com/slokum.geo/links.html Där finner du länkar till siter som listar ett par 100 rollspel. Det finns en massa rollspel i varje genre.

Daniel "Warduke" Schenström

SK LOKE 15 ÅR. LOKES LUNTA 10 ÅR.

Nemesis_UBBT

Warrior
Re: SAN

Bara en sak till: Vilket tärningsslag används för att få SAN när man skapar sin karaktär i CoC, och hur lång tid tar det att få tillbaka dom?

Organ

Out of time, out of mind
Re: SAN

>Vilket tärningsslag används för att få SAN när man skapar sin karaktär i CoC,

SAN är ett värde som genereras från rollpersonens POWER. Start värdet är alltså lika med 3D6 x 5, dvs ett värde mellan 15-90 med ett medel på 52,5.

>och hur lång tid tar det att få tillbaka dom?

SAN är inget som man får tillbaka automatiskt, utan det går till på ett av två följande sätt:

1. Genom att besegra det som orsakat förlusten från början. Jag antar att det representerar insikten att även om otäckingarna är bra otäcka, så går det att övervinna dem (nåja, delvis i alla fall). Detta är det vanligaste sättet.

2. Genom psykoanalys. Att med professionell hjälp och en soffa bena upp de upplevelser som orsakat det hela.

/Anders

Ximnipot69

Swordsman
DG

Nja, inte helt riktigt kanske. Om man skaffar Delta Green tillbehören till Call of Cthulhu kan få till ett ganska smaskigt X-Files spel. Där i finns allt från konspirationer till vapen och kortfattad information om en massa statliga byråer (CIA, FBI, IRS) och sånt. DG är kul, speciellt om man gillar Arkiv X, Millennium och sån't.