Detta är vad jag har skrivit på en skiss för att lägga till flera typer av konster. De två främsta anledningarna till att jag gjorde det var
1) Stridskonster är för heltäckande till skillnad från andra mer nichade färdigheter (jag tittar på dig Tunnbindare!). Att saker som balans bara kan tränas för att man håller på med med fäktning eller brottning känns bara skumt.
2) Den saliga röran angående läkekonst. Du får inte göra kirurgi om du inte har specialiseringen kirurgi och råkar du tom ha cirefalisk kirurgi som specialisering då är det tom 2 nivåer lättare på all form av kirurgi... har man en karriär som läkare så är nog den EN vecka det tar att få den specialiceringen värd det. Sen att anatomi gjorde någon form av läkekonst en nivå lättare med om man hade minst 5 i det, efter 5 spelar det ingen roll längre.
Aja, så nu har jag fått gnäll lite till på systemet, men så är det iaf. Det är som sagt bara en skiss och inga mer regler för nya tekniker finns med mer än i form av ett hum från min sida. Har inte bestämt mig för om jag vill gå fullt ut denna vägen eller helt enkelt ignorera alla former av overpowrade stridskonster, lär ju dock bli stryp levande av de koboldande spelarna men ändå
Bifogar en .doc fil där allt nedan är tagit ifrån.
Jag orkar inte rätta till alla tabbar så den bifogade filen är mycket lättare att läsa ifrån.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Anatomi införs som teknik i Läkekonst. Här listas samtliga färdigheter som teknikfördjupningar som fungerar precis som vedertagna stridskonstregler
Varje teknik kostar en viss mängd kunskapspoäng som sammanlagt inte får överstiga ens färdighetsvärde i respektive färdighet.
De tar en viss tid att studera/träna in och man måste dessutom lyckas med ett slag mot en annan färdighet eller ett attribut.
Speciellt med närstrids- och avståndsvapen teknikerna är att de är specifika för en viss vapengrupp och kan inte användas utanför denna. Tex armborstar, eller yxor.
Har man tillgång till en vanlig stridskonst när karaktären skapas från yrket så får man köpa tekniker som kostar upp
till 2 poäng och för en total summa av 7 kunskapspoäng. Har man tillgång till ovanlig stridskonst får man
köpa tekniker som kostar upp till 3 och för en summa av inte mer än 12. Denna totala summa får distribueras fritt bland allt förutom läkekonst,
dvs man måste inte lägga allt på tekniker angående färdigheten: Svärd.
Teknik / Inlärning / Poängkostnad / Kunskapskrav
Läkekonst tekniker:
Balsamering (Läkekonst) 2
Sårbehandla (Läkekonst) 1
Sårbehandla (Allvarliga)(Läkekonst) 2 Sårbehandling
Benbrottsbehandling (Läkekonst) 2
Kirurgi (Läkekonst) 4 Anatomi
Cirefalisk Kirurgi (Läkekonst ) 3 Kirurgi
Anatomi (Läkekonst) 4
Avancerad Anatomi (Läkekonst) 5 Anatomi
Hjärtlungräddning (Läkekonst) 1
Bandageträning (Läkekonst) 1
Sterilisering (Läkekonst) 1
Kastrering (Läkekonst) 1 Kirurgi
Sjukdomsbehandling (Läkekonst) 3
Barnmorska (Läkekonst) 3
Transplantering (Läkekonst) 3 Avancerad Anatomi
Antatomi <Djurtyp> (Läkekonst) 1 Anatomi
Momentspecialicering: <en annan teknik eller grundkunskap>
Utan tekniker kan man endast lägga bandage, tryckförband och ge någon vård mot sjukdomar, infektioner och skador.
Från början får en person lägga hur många poäng han vill på tekniker inom läkekonst.
Om det är ett krigaryrke med tillgång till läkekonst och karaktären får mycket tekniker från början så är han förmodligen nån slags fältskär.
Slagsmålstekniker:
Akrobatik (RÖR + STY)/2 3
Avancerat kast (STY + RÖR)/2 2
Balans (RÖR) 3
Bedövande slag (RÖR) 2
Benbryning (STY) 2
Fallteknik (RÖR) 1
Fällning (RÖR) 1
Hoppteknik (RÖR + Hoppa)/2 2
Hög spark (RÖR) 2 Hoppteknik
Fånga Vapen (RÖR) 2
Mästarkast (STY + RÖR)/2 3 Avancerat kast
Två vapen (RÖR) 4
Uppresning (RÖR) 1 Akrobatik
Har man tillgång till en vanlig stridkonst när karaktären skapas så får man köpa tekniker som kostar upp
till 2 poäng och för en total summa av 6 poäng. Har man tillgång till ovanlig stridskonst får man
köpa tekniker som kostar upp till 3 och för en summa av inte mer än 11. Denna summa får inte överskrida värdet i
vapnet i fråga.
Mentala tekniker:
Bärsärk (Aggresion + PSY)/2 2
Djärvhet (VIL) 3
Kroppskontroll (VIL) 2
Mystisk Kroppskontroll (VIL) 3 Kroppskontroll
Meditation (PSY + VIL)/2 2
Tomhet (PSY) 2
Stålsättning (VIL) 3
Skrämma/hota (Aggresion) 1
Skrämma/lugna djur (Djurlära) 2
Stridsvråla (TÅL + VIL)/2 1
Mental Koncentration (PSY + RÖR)/2 2
Fokus (PSY + VIL)/2 2
Kraftfokus (PSY + VIL)/2 3 Fokus
Fakirkonst (PSY) 3 Stålsättning
Vaksamhet (SYN) 3
Teknikspecialicering: <teknik>
Utan tekniker används denna färdighet inte till någonting alls!
Närstridsvapentekniker:
Avancerat anfall (STY +RÖR)/2 2 Tränat anfall
Avvärja projektil (RÖR + SYN)/2 3
Avväpna (STY + RÖR)/2 2
Dubbelstöt (RÖR) 1
Drakdödare (Djurlära) 3
Dödande anfall (RÖR + SYN)/2 2 Avancerat anfall
Kasta Vapen (RÖR) 1
Målpunkter (Läkekonst) 3
Mästaranfall (STY +RÖR)/2 3 Avancerat anfall
Perfektionism (RÖR + SYN)/2 5 Precisionsanfall
Precisionsanfall (närstrid) (SYN) 3
Ripost (RÖR) 3
Sköldklyvare (STY) 3 Avancerat anfall
Snabbdragning (RÖR) 2
Tränat anfall (STY +RÖR) 1
Tungt anfall (STY) 1
Två vapen (RÖR) 4
Uppföljning (RÖR + SYN)/2 2
Viktutnytjande (Färdigheten) 1
Vapenbalans (Färdigheten) 2 Viktutnytjande
Vapenaffinitet (PSY) 4 Momentspecialisering
Momentspecialiseringar bland vapen görs inte längre enbart på en typ av vapen utan en liten vapengrupp med liknande vapen.
Tex Om du har enhandssvärd så kan du momentspecialisera "Värjor" (Se drunoks drängar för exakta vapengrupper).
Har man tillgång till en vanlig stridkonst när karaktären skapas så får man köpa tekniker som kostar upp
till 2 poäng och för en total summa av 6 poäng. Har man tillgång till ovanlig stridskonst får man
köpa tekniker som kostar upp till 3 och för en summa av inte mer än 11. Denna summa får inte överskrida värdet i
vapnet i fråga.
Avståndsvapentekniker:
Avancerat anfall (STY +RÖR)/2 2 Tränat anfall
Avståndsvapen till riddjur (Rida <Djur>) 2
Drakdödare (Djurlära) 3
Målbyte (RÖR) 1 Snabbskytte
Målpunkter (Läkekonst) 3
Mästaranfall (STY +RÖR)/2 3 Avancerat anfall
Perfektionism (RÖR + SYN)/2 5 Precisionsanfall
Precisionsanfall (avstånd) (SYN) 3
Snabbdragning (RÖR) 2
Snabbskytte (RÖR) 3
Tränat anfall (STY +RÖR) 1
Viktutnytjande (Färdigheten) 1
Vapenbalans (Färdigheten) 2 Viktutnytjande
Vapenaffinitet (PSY) 4 Momentspecialisering
Momentspecialiseringar bland vapen görs inte längre enbart på en typ av vapen utan en liten vapengrupp med liknande vapen.
Tex Om du har enhandssvärd så kan du momentspecialisera "Värjor" (Se drunoks drängar för exakta vapengrupper).
Stridskonsttekniker:
Formationsstrid (Stridsvana) 2
Formationsanfall (Stridsvana) 1 Formationsstrid
Formationsförsvar (Stridsvana) 1 Formationsstrid
Krigslist (Stridsvana) 2
Medföljning (RÖR) 2
Mästarutfall (RÖR) 3 Rapptutfall
Mästerligt Utspel (RÖR) 2 Utspel
Rapptutfall (RÖR) 2
Utmanövrering (RÖR + Stridsvana)/2 2
Utspel (RÖR) 2
Upptäcka Fara (Stridsvana) 3
Ridteknik (Rida <Djur>) 2
Taktiker (Krigsföring) 4 Ledare
Ledare (Ledarskap) 4
Man kan inte köpa eller lära sig tekniker för ett värde högre än vad man har FV i stridsvana.
Eventuella teknikslag görs mot stridsvana.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------