Nekromanti Mer alkemi

Regmolar

Swashbuckler
Här kommer min idé för ett nytt system för alkemi, vilket är en remake på ett annat försök att skapa ett nytt alkemisystem och förhoppningsvis kompatibelt med eventuella andra varianter som är på gång. Det som behövs är främst ett bra system för att bedöma mängden preparat som behövs och räkna deras laddning etc. Alla åsikter uppskattas (så länge de är positiva, dvs :gremwink:)

//Regmolar

Agahnim

Veteran
Hmm....
Intressant. Det har aldrig tagit så kort tid innan någon har tagit upp denna diskussion igen. Faktum är att min och KraggenOogs systemdiskussion ännu inte försvunnit från sida två i inläggslistan. Systemet är bra och nästan komplett. MEN, (kort ögonblick av olidlig och överdrivet utdragen "spänning") men du har fortfarande inte löst det problem för egenuppfunna alkemisystem som i stort sett alla som försökt fallit på,det faktum att systemet kanske må vara nästintill komplett men för att det ska vara helt komplett krävs att någon/några sätter sig ner och tar itu med ALLTING i systemet, något som hittils ingen orkat med.Dessutom tycker jag att du bör ta med Archelons lista på preparatskrav då hela ditt system bygger på den. Till sist tycker jag i ett uttryck av ren egoism att du kan länka till mitt och Oogs system också.
Väntar dock på den reviderade versionen när (om) den kommer.

Regmolar

Swashbuckler
men du har fortfarande inte löst det problem för egenuppfunna alkemisystem som i stort sett alla som försökt fallit på,det faktum att systemet kanske må vara nästintill komplett men för att det ska vara helt komplett krävs att någon/några sätter sig ner och tar itu med ALLTING i systemet
Jobbar på det, hehe :gremwink:

Dessutom tycker jag att du bör ta med Archelons lista på preparatskrav då hela ditt system bygger på den
Min version var snarare att ge preparat av olika nivå olika värde, så att det går att bara använda sunkiga förstanivåspreparat, men du kommer få stå i labbet och hacka gräslök rätt så länge för att få ut den nödvändiga mängden...

Till sist tycker jag i ett uttryck av ren egoism att du kan länka till mitt och Oogs system också
Bra idé, här ligger det, och jag drar i en kopia om jag orkar komma med en ny uppdatering. Min förhoppning var att man utan alltför stora ansträngningar skulle kunna göra de båda systemen kompatibla, och på såg sätt bespara mig en massa arbete :gremwink:

Agahnim

Veteran
Citat:
Min version var snarare att ge preparat av olika nivå olika värde, så att det går att bara använda sunkiga förstanivåspreparat, men du kommer få stå i labbet och hacka gräslök rätt så länge för att få ut den nödvändiga mängden...

Visst, finfin idé, nu behöver du bara minimidoser till alla dina preparat, och då menar jag alla.

Archelon

Veteran
Först och främst. De nya processerna äger! :gremlaugh:
Det ger ett bra svar på den gamla frågan om varför örtplockare och lärda män också undervisas i alkemi. Dock får ju inte de regelteknist några poäng att köpa processer för men det är ju lätt fixat.

Kommentarer till processer:

Alkemisk härdning kan ha termo pyro kryo eller nått annat som preparataspekt utöver geotropi
Alkemisk skärpa kan ha hydrotropi och kanske nån Kosmisk kraftaspekt utöver geotropi
(Jag antar att dessa bara ska kunna gå att använda en gång per föremål men kan de kombineras med varandra?)
Alkemisk rusningshårdhet, Hmm borde inte de tre hårdhets processerna kunna vara en fast delad i två?

Förslag: Alkemisk Hårdhet [2+] Geo-, Nomo-, astro-, kryotropi
Gör att en rustning får (+2,+1,+2) och +2 i bryt. Ökad magnitud ger ytterligare (+1,+1,+1) +1 i bryt.
Gör att ett vapen får (+0,+1,+0) och x(1,2) i bryt. Ökad magniud ger (+0,+1,+0) och +0,2 på bryt öknings faktorn,

Perpertuell indestruktibilitet: Jag ser att du har [3+], vad händer när du ökar magnituden och hur stort får föremålet vara som man använder på denna? är det så stort som man har gryta till eller? kan man göra en färja oförstörbar med denna process bara man har tillräckligt med ingredienser?

Skapa extrakt: grym process. Jag vet inte vad det är för nått so tokarna har gjort om svårighetsgrad, hittar itne det på deras sida. Du har nog skrivit felaktigt magnifierat extrakt under skapa extrakt, kan vara lite förvirrande :gremwink:

Modifiera extrakt: hmm jo den är också bra, men ska väll vara [1+] för varje sak man vill ändra? eller är det meningen att man ska använda den om och om igen? Kan man slå ihop två extrakts effekter med denna process eller ska man ha de som en separat process?

Magnifiera extrakt: helt ok.

Eldkula: Ja du, denna är lurig. Den känns lite för icke mundansk och för mycket harry krugmagere. Dessutom går den ganska lätt att ersätta med en Molotov som får i princip samma effekt men är lite "kladdigare". Men man vill ju alltid ha lite granater som alkemist och jag tror det går att gör typ stenar med effekterna explotion och fördröjning i ett stasisfält med lite aktiveringsvillkor.

Statisfält bör ha semo och ikonotropi som preparatsaspekter
Projektor behöver inte ha ataxatropi.

Jag märker att preparataspekterna för de olika processerna som det är nu är överhängande primalaspekter + geotropi. Därför kom jag med de där förslagen för preparataspekterna.

Jag får fundera vidare på systemet för preparaten. Men jag håller helt med dig om hur det bör fungera i teorin. Mitt första system hade dock en brist såg jag när jag titta tillbaka, det saknade preparats mängd variablen :gremtongue:

Regmolar

Swashbuckler
Först och främst. De nya processerna äger!
Det ger ett bra svar på den gamla frågan om varför örtplockare och lärda män också undervisas i alkemi. Dock får ju inte de regelteknist några poäng att köpa processer för men det är ju lätt fixat
Tja, anledningen till att jag utvecklat någon slags idé här är dels att det vanliga alkemisystemet enligt mig är 95 % oanvändbart om man inte är magiker, och att en av mina spelare i en kommande kampanj i Jargien ska spela alkemist.

De nya processerna var bara förslag på hur jag ska göra, och regeln om detaljerad svårighetsökning (är säker på att jag läste om den hos tokarna...) innebär att du kan få svårigheter som Ob3T6+2 etc, vilket gör att stegen inte blir lika stora för små ändringar.

Om något är fel med namnen beror det nog på att jag ändrat något i efterhand och inte korrekturläst. För processerna tog jag bara passande saker och tänkte att något (t.ex. du :gremwink:) kunde fixa och balansera de olika aspekterna i efterhand (inte för att de är balanserade till att börja med, men alkemin ska väl sticka ut lite?). Jag ska se över dina effektförslag; det blir nog faktiskt bättre om man lägger till lite "slumpmässiga" möjliga aspekter äv bara logiska. Alkemisk hårdhet är tänkt att verka endast en gång på vapen, då jag inte tror att skillnaden blir mer än marginell andra gången du gör det övernaturligt hårt (även om det är helt upp till SL).

Om man använder drängarnas regler för perpetuell indestruktibilitet tycker jag att processen ska bli avsevärt svårare, och jag håller på att se över det. Jag drog mest till med något :gremtongue:

Eldkulan var bara en kul idé om att kanske göra alkemi lite offensivt när man ändå håller på, och är mer eller mindre en svag variant av en eldboll i ett slags alkemiskt stasis. Se det som en mundansk molotovcocktail, även om det förmodligen inte blir något var mans terrorvapen... anledningen till den är att en vanlig ickemagiker helt enkel inte kan lägga in saker i stasisfält, vilket och gör denna effekt lite sämre.

Aspekterna för de gamla föremålen måste såklart ses över, jag ändrar det om jag orkar uppdatera.

Tack för dina åsikter, nu ska jag bara hitta på ett bra system för den mängd preparat som behöver användas :gremwink:

Agahnim

Veteran
Vad gäller kommentaren på primalaspekter så är jag inte säker på att jag håller med helt, Ataxa- och Nomotropi ska ju vara magikerns högra och vänstra hand. I övrigt bra och konstruktiv kritik.

Regmolar

Swashbuckler
Uppdatering

Så, här är då det fullständiga svaret; Regmolars alkemisystem version 1.1, med reviderade processer, en inledning till samma avsnitt, nya aspekter för processerna och lite regelfix. Ingredienssystemet börjar sakta byggas upp i mitt huvud, så oroa er inte; det kommer (i sinom tid :gremwink:)

(författaren tar härmed avstånd för samtliga uttalanden som skulle kunna leda till förväntningar om arbete och resultat från denne).

Under tiden tar jag gärna mer kritik, men läs gärna introduktionen där jag på ett snyggt sätt (enligt mig åtminstone) avsäger mig en massa ansvar och arbete först :gremsmile:

Archelon

Veteran
Re: Uppdatering

Nej du han först! gaaaah :gremwink:

säger detta innan jag kollat din uppdatering. Sitter här själv och skriver på en och trodde jag skulle ha den upp vid det här laget men drabbades av ett bakslag då datorn krasch och en timmes skrivande försvann :gremfrown:

Archelon

Veteran
Uppdatering archelon style

Sådär nu är min version också uppe. Det ska igentligen vara ett långt förklarande exempel längst ner också men det försvann och jag gitter inte skriva om det... nu i alla fall.

Redigering
1) Det framställes ett PUND siluna med skapa siluna.
2) Glömde pilla med oförstörbarhets processen

Regmolar

Swashbuckler
Re: Uppdatering archelon style

Nu har jag tagit mig friheten att sno hela din uppdatering och införliva den i min, hehe... ursäkta om jag tagit bort och ändrat lite saker, men den här är ju trots allt främst för privat användning :gremwink:

Jag har mixtrat med dina regler (då mitt internet varit av ett tag kom inte min nästa uppdatering ut, men nu har jag skrivit in dina regler i den. Stort tack för de generella preparatmängderna!)