Först och främst. De nya processerna äger!
Det ger ett bra svar på den gamla frågan om varför örtplockare och lärda män också undervisas i alkemi. Dock får ju inte de regelteknist några poäng att köpa processer för men det är ju lätt fixat.
Kommentarer till processer:
Alkemisk härdning kan ha termo pyro kryo eller nått annat som preparataspekt utöver geotropi
Alkemisk skärpa kan ha hydrotropi och kanske nån Kosmisk kraftaspekt utöver geotropi
(Jag antar att dessa bara ska kunna gå att använda en gång per föremål men kan de kombineras med varandra?)
Alkemisk rusningshårdhet, Hmm borde inte de tre hårdhets processerna kunna vara en fast delad i två?
Förslag: Alkemisk Hårdhet [2+] Geo-, Nomo-, astro-, kryotropi
Gör att en rustning får (+2,+1,+2) och +2 i bryt. Ökad magnitud ger ytterligare (+1,+1,+1) +1 i bryt.
Gör att ett vapen får (+0,+1,+0) och x(1,2) i bryt. Ökad magniud ger (+0,+1,+0) och +0,2 på bryt öknings faktorn,
Perpertuell indestruktibilitet: Jag ser att du har [3+], vad händer när du ökar magnituden och hur stort får föremålet vara som man använder på denna? är det så stort som man har gryta till eller? kan man göra en färja oförstörbar med denna process bara man har tillräckligt med ingredienser?
Skapa extrakt: grym process. Jag vet inte vad det är för nått so tokarna har gjort om svårighetsgrad, hittar itne det på deras sida. Du har nog skrivit felaktigt magnifierat extrakt under skapa extrakt, kan vara lite förvirrande
Modifiera extrakt: hmm jo den är också bra, men ska väll vara [1+] för varje sak man vill ändra? eller är det meningen att man ska använda den om och om igen? Kan man slå ihop två extrakts effekter med denna process eller ska man ha de som en separat process?
Magnifiera extrakt: helt ok.
Eldkula: Ja du, denna är lurig. Den känns lite för icke mundansk och för mycket harry krugmagere. Dessutom går den ganska lätt att ersätta med en Molotov som får i princip samma effekt men är lite "kladdigare". Men man vill ju alltid ha lite granater som alkemist och jag tror det går att gör typ stenar med effekterna explotion och fördröjning i ett stasisfält med lite aktiveringsvillkor.
Statisfält bör ha semo och ikonotropi som preparatsaspekter
Projektor behöver inte ha ataxatropi.
Jag märker att preparataspekterna för de olika processerna som det är nu är överhängande primalaspekter + geotropi. Därför kom jag med de där förslagen för preparataspekterna.
Jag får fundera vidare på systemet för preparaten. Men jag håller helt med dig om hur det bör fungera i teorin. Mitt första system hade dock en brist såg jag när jag titta tillbaka, det saknade preparats mängd variablen