Nekromanti Mer elevinflytande is the shit? [Länkvarning]

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Själv har jag ingen erfarenhet av elevdemokrati, varken i grundskolan, gymnasiet eller på universitet. Men det finns tydligen de som har och som tyckte att det är värdefullt. Det är onekligen en väldigt ljus bild som han målar upp av verklig elevdemokrati och hur insikter och engagemang väcks hos elever. Den nya regeringen har dock satt stopp för möjligheten till sådana här initiativ i framtiden.

Jag är kluven, för å ena sidan så tycker jag att det verkar vara ett bra initiativ som ger eleverna praktiska kunskaper och läxor för livet, vilket är helt i linje med skolans uppgift. Å andra sidan så undrar jag vilken typ av elever som hade engagerat sig i sådana här saker. Jag är inte säker på att jag själv hade varit mogen att ta ett sådant här ansvar (för det handlar faktiskt om att ta ett stort ansvar också) när jag gick i gymnasiet. Och jag litade verkligen inte på att typerna i vårt elevråd hade klarat av att representera allas intresse på ett bra sätt. Den lilla makt som de ändå hade använde de mestadels för att förstärka sin egen status och öka segregeringen inom skolan. Jag är rädd att det hade varit precis samma gäng som hade ansett sig vara självskrivna som övriga elevers språkrör även om de hade givits verklig makt.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,656
Kan elevinflytandet få eleverna att ställa kvalitetskrav så är det bra. Om en lärare inte är förberedd och lär ut urgammal kunskap så ska de kunna agera i en kundliknande roll och säga att de är där för att lära och de vill ha högre kvalitet på undervisningen. Det viktiga är nog inte huruvida de faktiskt kan få högre kvalitet eller inte, det viktiga är att det är tillräckligt trovärdigt för att de ska komma till insikt om att de faktiskt är där för att lära, inte för att klara kurserna. För att upprätthålla den trovärdigheten så krävs ett visst mått av reellt inflytande.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Fast att eleven är kund idag betyder i princip att han kan byta skola, till personlig nackdel för sigsjälv eftersom han antagligen får gå om ett år och går miste om en inarbetad kompiskrets, inte påverka skolan i sig. Jag skulle personligen föredra att eleverna kunde påverka skolan de gick snarare än att de hade massor med alternativ att välja mellan. Men så är jag å andra sidan tämligen skeptisk till friskolor.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,656
Fast att eleven är kund idag betyder i princip att han kan byta skola, till personlig nackdel för sigsjälv eftersom han antagligen får gå om ett år och går miste om en inarbetad kompiskrets, inte påverka skolan i sig. Jag skulle personligen föredra att eleverna kunde påverka skolan de gick snarare än att de hade massor med alternativ att välja mellan. Men så är jag å andra sidan tämligen skeptisk till friskolor.
Nja, det var inte riktigt så jag menade. Jag menade snarare i stil med "Nu har jag betalt för den här varan (genom förläldrars och andras skatter), men ni levererar en undermålig produkt. Nu måste ni ta er i kragen!". Man har fler valmöjligheter som kund än att gå till någon annan leverantör.
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Bah!

Elevdemokrati för demokratins skull är skit och bajs. Det leder nämligen oftast till att personen i detta fall gör vad som är enklast:

Bilskolläraren: Nu ska vi lära oss starta i backen
Elev: Nä jag vill inte. Jag tycker det är dålig undervisning. Buähähähä elevråd, rektor buääh!
Bilskolläraren: *suck* Men du måste kunna starta i backe för att fungera som bilist i samhället…
Elev: Nä det är så tråkigt. Jag tycker du suger som ställer krav på mig. Buähähähä elevråd, rektor buääh!

Vad som nämligen glöms bort i debatten att demokrati är ansvar. Om inte eleven/studenten är beredd att ta det ansvaret, så fuck 'em. Så snart eleven/studenten visar att de bryr sig om att utbilda sig och föreslår förändringar som gör utbildningen bättre, kör hårt.

//erik. enligt min erfarenhet i alla fall.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Bah!

Jo, men nu talar vi om skolor där det går barn (folk under 18 års ålder). De förväntas göra dumma saker, jävlas och utnyttja luckor. Det borde väl lärarna vara ganska på de klara med vid det här laget? Elevdemokrati ger, teoretiskt sett, en möjlighet att få barnen att mogna till lite mer bildade vuxna, eftersom de begriper demokrati, men de ungar som vill bråka kommer göra det med eller utan elevdemokrati.

Jag skrev teoretiskt sett, för vad jag har sett är elevdemokrati, ända upp på högskolan, en klubb för inbördes beundran, och ibland undrar jag om inte all politik är en klubb för inbördes beundran...
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Bah!

Min erfarenhet av demokrati på Lärarutbildningen är denna:

Programansvarig: Motvilligt så har jag nu gått med på detta möte med kort varsel för att diskutera er kurs. Till att börja med vill jag säga att ni är otacksamma och okunniga. Dessutom har jag ett betydligt viktigare möte om en timme så se till att skynda på nu.
Elev: Alltså, vi har lite klagomål på vår kursansvarige. Hon...
Programansvarig: Nej, henne ska vi inte prata om. Det är inte därför vi är här. Hon har mitt fulla stöd och jag tycker ärligt talat att ni har behandlat henne väldigt illa.
Elev: Jaha, men borde inte vi som blivande lärare själva ha lärare med mer praktiskt erfarenhet av hur skola och undervisning fungerar? Eller lärare med förmågan att kommunicera med oss?
Programansvarig: Nej! Jag tänker inte urholka våra kurser för att ni är lata. De teoretiska redskapen är det enda som ni behöver. Dessutom vet du inte vad du pratar om. Kom tillbaka när du har en ordentligt akademisk examen pojkvasker.
Elev: Men, vad är egentligen syftet med det här mötet? Det är ju ingen som lyssnar.
Programansvarig: Det är min uppgift att sålla ibland förslagen eftersom ni otacksamma slöfockar inte klarar av att komma med något vettigt. Sedan vet ju alla att lärarstudenterna är de besvärligaste jävlarna på hela universitet.

Något dramatiserat förstås, men inte så mycket som det borde vara.

Sedan kan vi kompletera med ett exempel på en typisk studentrepresentant.

- Woohoooo! Party, party! Ju längre tid som jag kan klamra mig fast vid studentlivet desto bättre!

All elevdemokrati på alla nivåer brottas dessutom med problemet att utbildningstiden är begränsad. Varför ska jag engagera mig när jag ändå drar härifrån om tre år, särskilt med tanke på hur mycket motstånd som man möter? Lärare och skolledning däremot har allt intresse i världen av att försvara sitt yrke och sin handlingsfrihet. Ofta är de också vana vid att vara väldigt självständiga och bedriva sin verksamhet med ganska begränsat insyn och input ifrån omvärlden.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
När jag gick i plugget (och det visar sig vara ett bra tag sedan, vart tar tiden vägen?) var elevrådet ett skämt. Det var en grupp muppar som inte hade några andra vänner och som höll möten bakom slutna dörrar som ingen brydde sig om. Demokrati? Njäe.
De var inte representiva, hade ingen kontakt med folket och hade noll karisma. Heck, de var inte ens bra diktatorer. Varför, frågar sig vän av ordning, valde vi om dem då? Jo, för att det inte spelade någon roll. De gjorde ju inget. De var som... länsstyrelsen.


Storuggla, de talade dock inte baklänges
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Bah!

"Jag skrev teoretiskt sett, för vad jag har sett är elevdemokrati, ända upp på högskolan, en klubb för inbördes beundran, och ibland undrar jag om inte all politik är en klubb för inbördes beundran.."

Jag håller med, men så kommer det också att förbli fram tills dess att vanliga människor faktiskt på allvar engagerar sig. Tanken att den lilla klubben helt utan påtryckningar (och när jag talar om påtryckningar så är det knappast en väpnad revolution som jag har i åtanke) skulle öppna alla dörrar och lämna över alla redskap tror jag inte på.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Bah!

"Programansvarig: Motvilligt så har jag nu gått med på detta möte med kort varsel för att diskutera er kurs. Till att börja med vill jag säga att ni är otacksamma och okunniga. Dessutom har jag ett betydligt viktigare möte om en timme så se till att skynda på nu.
Elev: Alltså, vi har lite klagomål på vår kursansvarige. Hon...
Programansvarig: Nej, henne ska vi inte prata om. Det är inte därför vi är här. Hon har mitt fulla stöd och jag tycker ärligt talat att ni har behandlat henne väldigt illa.
Elev: Jaha, men borde inte vi som blivande lärare själva ha lärare med mer praktiskt erfarenhet av hur skola och undervisning fungerar? Eller lärare med förmågan att kommunicera med oss?
Programansvarig: Nej! Jag tänker inte urholka våra kurser för att ni är lata. De teoretiska redskapen är det enda som ni behöver. Dessutom vet du inte vad du pratar om. Kom tillbaka när du har en ordentligt akademisk examen pojkvasker.
Elev: Men, vad är egentligen syftet med det här mötet? Det är ju ingen som lyssnar."


«På Högskolan i X för vi en aktiv dialog med studenterna där deras klagomål tas på högsta allvar. Vi tillämpar elevdemokrati och vår personal och våra undervisare är väl inställda till elevmöten. Kom och plugga hos oss, så får vi pengar!»
För efter det mötet kan de redovisa ett studentmöte, som ser bra ut. Förväntar du dig att få saker gjorda har du sett för lite Yes, Minister.


Storuggla, delar ut vokaler till fattiga barn
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Bah! [ANT]

Nu är jag kanske onödigt cynisk, men jag tror aldrig den dagen kommer då "vanliga människor faktiskt på allvar engagerar sig". :gremsmirk: Det skulle vara digital direktdemokrati då, men om jag känner internet rätt så skulle det bli en synnerligen underlig demokrati.
 
G

Guest

Guest
Givetvis ska vi ha elevdemokrati, och givetivs ska befogenhetrna vara i linje med ålder och mognad. Elevrådet i grundskolan ska kanske ha mindre inflytande än på Universitetet...

Problemet e kanske att just elevdemokrati är något dom flesta inte får höra så mycket om på skolan, på grund av att Lärare kanske tycker det e jobbigt.. och dom som tar initiativet till att påverka kanske inte är "normen" för den vanliga eleven... Men de flesta vet att det finns och det finns möjlighet att påverka... Många elever tycker faktiskt att mycket e fel och konstigt i skolan... Så istället för att sitta och gnälla så kan man faktiskt ta tag i problemen, om man vill och orkar...

Vi ska komma ihåg att man trots allt går MÅNGA år på skolan, ibland fler år än vad många idag jobbar på ett och samma jobb... Att sitta i alla dessa år helt passivt utan möjlighet till påverkan skapar passiva elever. Inte bra...

Samma sak gäller ju gällande rösträtten... Du SKA rösta, för att det är DIN chans att påverka...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,656
Förslag på elevdemokrati i tidig ålder

För att vänja eleverna vid ansvaret och visa att det faktiskt har effekt, så kan man börja relativt tidigt med att i vissa frågor förbereda några alternativ som de kan rösta om. Vilka lekanordningar vill de ha på skolgården? Vilken mat vill de se mer av i matsalen?

Efter hand som de blir äldre så kan man ge dem viktigare frågor och en större roll i utformande av alternativen.
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Elevdemokrati är som att köpa Ferrari.

Du kan få den i vilken färg som helst bara den är röd.

Hela demokratidebatten bygger i svensk skola på en den filosof vid namn John Dewey. Speciellt representanter för "flumpedagogik" gillar Dewey och följdaktligen har Björklunds rådgivare sagt till honom att motverka det. Baserat på tidigare uttalanden så undrar jag om han har en susning om vad han talar om...som vanligt.

Problemet är när demokratin ska inkräkta på undervisningen och dess utformning. Poängen är nämligen att eleven ska ta precis just det beslut som framhävs i läroplanen, ungefär som det vara att välja färg till sin Ferrari för X antal år sedan. Annars har skolan gjort fel och inte tagit sitt ansvar. Alla elever är nämligen små kunskapstörstande individer som egentligen bara vill lära sig precis allt och har rätt värderingar. Eftersom Dewey också formulerade det pedagogiska greppet "learning by doing" så går det inte att lära sig vad demokrati innebär utan att det används i praktiken, enligt honom.

Det går givetvis att invända mot Dewey men poängen är väl hur mycket eleverna ska kunna säga till om. Ska de kunna påverka innehållet i undervisningen? Jag anser att de inte ska det men för all del utformningen till viss del. Frågan är dock om det finns någon poäng, ens ifall du är slavisk anhängare av Dewey, med elevdemokrati som handlar om hur en avsnitt ska examineras eller hur pengar till skolresan ska samlas in? Elevdemokrati tenderar att sluta med något halvdant och då är frågan ifall det är meningsfullt? Ungar är ju inte dumma i huvudet utan oftast bara lata eller oengagerade. De inser ju direkt när de ska bygga ett luftslott.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Elevdemokrati är som att köpa Ferrari.

Det bör påpekas att Dewey aldrig skulle ha gillat halvdan elevdemokrati, utan snarare sett det som sämre än ingen elevdemokrati alls. Dewey var ju själv extremt mycket emot just luftslott.
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Jag har personligen aldrig varit engagerad i någon form av elevdemorkati, förutom när jag var med i skolans miljöråd när jag gick i trean. Det fungerade dock ypperligt där, vi hade en elevomröstning om vad vi skulle göra med en peng som vi fått till att förbättra skolområdet. Det vinnande förslaget blev en damm. Denna anlades i en gammal lärarträdgård med en massa växter runt som miljörådet fick välja (alltså växterna). Vi pushade också för att det skulle anläggas cykelbanor mellan byn där sikolan låg och en annan by som låg inom upptagningsområdet. Cykelbanan byggdes förra året, 9 år efter att vi kampanjade för den.

Senare på högstadiet så brydde jag mig inte om elevrådet. Den ända förändring som jag kunde härleda till dem under de tre år jag gick där var att vi fick könsuppdelade toaletter eftersom "alla killar är grisar och vi tjejer ska inte behöva gå på samma toaletter som dem".

/Marcus anser att den elevdemokrati som han träffat på inte har varit på riktigt.
 

The_Gorger

Hero
Joined
28 Aug 2002
Messages
920
Location
Strömstad, Västra götalands län
Skendemokrati is the shit?

Den demokrati jag såg efter alla mina år i diverse elevråd (främst högstadiet) var snarare att när vi gjorde försök att ta meningslösa beslut i stil med "Vilken färg skall cafeterians gardiner ha?", så uppmuntrades eleverådets arbete av skolans vuxna och var värdefullt. Elevrådets mindre upplysta elever kände sig jätteviktiga. När vi gjorde ansatser till viktiga beslut "Hur kan vi ändra historiaundervisningen för att få med andra perspektiv än det europeiska?", så var det tvärstopp.
- Detta kan inte ni påverka. (Trots att jag nu sett att det faktiskt står i läroplanerna)
- Det är för stora beslut.
- Det är upp till läraren.
eller deras favorittaktik: säga åt oss att läsa tjocka dokument och efter det författa egna om saken. Ett säkert sätt att få 14-åringar att tappa intresset.

Är denna skendemokrati bra för elevernas uppfattning av demokrati?

Nej, jag tror inte det.

Skulle elever vansköta riktig demokrati?

Jag tror inte det, men de som har makten (rektorer i detta fallet) är inte kända för att släppa ifrån sig den
 
Top