Nekromanti Mer nördigt: Ljud via nätverket

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jo, ännu ett sånt där projekt jag haft i åtanke ett tag men som jag aldrig riktigt kommit igång med eftersom jag inte riktigt hittar det jag letar efter.

Jag har nu ett fett maffigt surroundsystem. Jag har i samma rum en server samt två windowsmaskiner. Lägenheten är i övrigt fylld av datorer av olika storlekar och sorter.

Nå, den setup jag skulle vilja ha (ungefär):

1. Servern utrustas med ett 5.1-ljudkort och kopplas till surroundsystemet.
2. Servern ges också något slags servermjukvara som jag tänker mig interagerar med de klientdrivrutiner jag straxt ska beskriva.
3. Varje annan dator i hemmet utrustas med ett virtuellt ljudkort, drivrutiner som låtsas vara ett riktigt ljudkort med 5.1-kapacitet och allt annat fint, men som istället för att skicka audio via de ickeexisterande ljudutgångarna istället skickar ljud via nätverket till servern, som spelar upp ljudet. Serverns mjukvara kan blockera inkommande ljudströmmar och växla mellan dem eller för den delen mixa ihop dem.

Varför vill jag ha det här? Tja, exempelvis finns det gånger då jag inte har min arbetsdator igång och ändå vill köra musik (under rollspelsmöten t.ex), eller om jag vill spela upp musik i hög kvalitet från min bärbara dator eller t.om min PSP (via trådlöst nätverk).

Spontant känns det som om det inte borde vara några problem rent tekniskt. Mitt problem är att jag inte tycks hitta något som motsvarar de fejkande drivrutinerna jag skulle behöva. Hade jag uteslutande kört Linux kan jag tänka mig att man hade kunnat dela med sig av /dev/dsp eller vad det nu kan röra sig om mellan maskinerna... Men nu är det en Linuxserver och ett gäng Windowsburkar det gäller.

Troberg

Sinister eater
3. Varje annan dator i hemmet utrustas med ett virtuellt ljudkort, drivrutiner som låtsas vara ett riktigt ljudkort med 5.1-kapacitet och allt annat fint, men som istället för att skicka audio via de ickeexisterande ljudutgångarna istället skickar ljud via nätverket till servern, som spelar upp ljudet. Serverns mjukvara kan blockera inkommande ljudströmmar och växla mellan dem eller för den delen mixa ihop dem.
Jag skulle gärna vilja ha något liknande, men med möjlighet att ha flera datorer som spelar upp dataströmmen.

krank

Jag skulle gärna vilja ha något liknande, men med möjlighet att ha flera datorer som spelar upp dataströmmen.
Borde gå. Antingen med en central server som agerar audioswitch eller med någon mer... decentraliserad lösning (typ, alla klienter skickar audio sisådär i allmänhet, servrar lyssnar på alla strömmar som finns).

Men hursomhelst, det känns som sagt som något som dels folk borde ha behövt förut, och som dessutom inte borde vara helt omöjligt att genomföra.

Krille

Super Moderator
Normalt sett brukar det konfigureras tvärtom, dvs datorn med det maffiga ljudkortet är klienten, som hämtar dataströmmar från servern.

Det finns dock möjlighet att fjärrstyra en WinAMP via webbgränssnitt. Exakt hur har jag ingen aning om, eftersom jag inte har försökt, men det har något med WinAMP remote agent att göra.

Linux Media Center hade också en liknande möjlighet, plus miljooooner olika fjärrkontrollsalternativ inklusive blåtandsnalle.

Troberg

Sinister eater
Det finns dock möjlighet att fjärrstyra en WinAMP via webbgränssnitt. Exakt hur har jag ingen aning om, eftersom jag inte har försökt, men det har något med WinAMP remote agent att göra.
Good point. Det finns ingen anledning att ha annat än ett fjärrstyrningsgränssnitt för en spelare på servern (så länge det handlar om musik, blandar man in spel och sånt så är det annorlunda).

Linux Media Center hade också en liknande möjlighet, plus miljooooner olika fjärrkontrollsalternativ inklusive blåtandsnalle.
Japp, den är skitcool, allt från mediacenter till home automation-center. Den känns dock inte riktigt redo än, den är fortfarande i första versionen och känns lite rå, så man ska nog ge den ett år eller så innan man ger sig på den.

Troberg

Sinister eater
Borde gå. Antingen med en central server som agerar audioswitch eller med någon mer... decentraliserad lösning (typ, alla klienter skickar audio sisådär i allmänhet, servrar lyssnar på alla strömmar som finns).

Men hursomhelst, det känns som sagt som något som dels folk borde ha behövt förut, och som dessutom inte borde vara helt omöjligt att genomföra.
Nja, det är inte helt enkelt, eftersom uppspelningsenheterna måste synkas på några samples när, vilket inte är helt lätt att göra över nätverk, speciellt inte på Windows som inte ens försöker ha någon realtidskapacitet.

krank

(så länge det handlar om musik, blandar man in spel och sånt så är det annorlunda).
Det är lite det som är grejen för mig: Jag vill kunna använda det här systemet både för att få riktigt schysst ljud från spel när jag sitter vid min vanliga dator, schysst ljud från musikuppspelardatorn när jag spelar rollspel, och så vidare.