Och fram tills dess läser vi bara på lite om Öst- och Väst-Rom innan respektive fall. Jag börjar värma upp för settingen såpass att jag övertalat spelargruppen att vi börjar där.
Slaveriet i Jargien verkar ju vara dömda, krigsfångar men också resultatet av rena slavjägarexpeditioner. Slavarna fördelas av en (förmodat) extensiv byråkrati som först tillgodoser statens behov av arbetskraft för vägar och andra byggen, sedan till lägre ämbetsmän för vidare distribution. Det talades om att 10% av invånarna var slavar vilket ändå är en rätt låg siffra som öppnar för mycket grovarbetande friborna.
Men barn födda till slavar? Jag antar att de blir friborna. De kan inte uppfostras av föräldrarna som antagligen hyser Jargien-fientliga och möjligen kätterska åsikter, så det är antingen slavägarna eller Jargiska administrationen som tar hand om dem. Jag antar att det är det senare, med större skolningscenter/barnhem som skolar friborna grovarbetare/soldater med solid Daak-tro och nationalism (mycket för att slavägare annars kan bli självförsörjande på billig arbetskraft, vilket administratörerna inte önskar). Det här medför också att det finns slav-inspektörer som besöker slavägare med vissa mellanrum och kontrollerar vilka slavar som fortfarande lever och eventuellt är gravida.
Det kommer fortfarande existera en "svart" slavmarknad med slavar utanför systemet som hålls undan inspektörer (såvida de inte är så effektiva att de rotat undan det här problemet) och handlas vid sidan av, till de som missgynnats av administrationen t.ex.