Nekromanti Mer om Mutant Chronicles...

Archer

Swashbuckler
Det finns två versioner figurspel och tre brädspel på temat militärpr0n. Det måste helt enkelt vara skaparnas avsikt. Låt Chronicles stå för det det alltid har stått för. Det vräkiga och röjiga. Go d20!

d20 behöver ju inte automatiskt innebära att det endast handlar om röj. Däremot ger det rollpersonerna då de blir lite vassare och erfarnare att vara mer heroiska då det väl blir röjande av. Detta förutsatt att man följer DnD modellen helt och hållet.

Men om/när jag väl börjar skapa d20 regelerna för att köra en MC kampanj så ska du få se vad jag menar. Klasserna kommer att vara hyffsat flexibla, och rollpersoner kommer inte riktigt vara lika "nischade" så som de är till exempel i DnD.

Troberg

Sinister eater
Re: Mer om Mutant Chronicles (d20)

För att återuppta den diskussionen, vem har rättigheterna till MC? det vore allvarligt kul att göra en d20 adaption.
Om det inte går att få rättighterna till den, tänker jag åtminstonde göra den regelmässiga adaptionen så att man kan använda PHB etc. till att köra en MC kampanj.
Hur svårt är det att låna stämningen, känslan och lite av grundförutsättningarna och göra något eget som man inte kalla MC? Då kan du ju dessutom låna in lite från andra spel och världar, och framför allt från din egen fantasi?

Archer

Swashbuckler

Hehe, den tanken har redan slagit mig :gremlaugh:
Började skissa lite på en sådan kampanjvärld igår.

chrull

Stockholm Kartell

Men om man plockar bort megakorpsen så har man ju inte mycket MC kvar. och om man låter dem vara är det nog för mycket MC...

chrull

T-RED

Warrior
Fler tankar om Mutant Chronicles...

Har haft spelet i många år nu men har aldrig satt mig in i själva världen annat än vid fronten och på slagfälten. På den tiden passade det sig bäst att spela kommandosoldater eller liknande.
Men eftersom tankarna ändå flödar så kan jag kanske passa på att fråga hur ni ser på Megakorparna och då framförallt på Luna eftersom det är den plats som är mest blandad...

Antingen så har megakorparna ungefär som egna kvarter där arbetskraften bor, jobbar, handlar sin mat, lämnar sina barn på dagis och tar sig en öl på den lokala krogen. Där allt i kvarteret är ägt av t ex Bauhaus.

Eller också så skulle det kunna vara mer komplicerat gemeneman har svårt att förstå vad som är ägt av vilken megakorp (där endast kontorsnissarna utmärker sig markant med sina specifika kostymer).
Som exempel kan man ta den lokala matbutiken 'Lecomptes' där det enda som ens antyder nått om en megakorp är vakten som bär en hagelbössa av märket M516S (Capitol).

ro83rt

Swordsman
Re: Fler tankar om Mutant Chronicles...

Jag tycker man ska se Luna som en slags smältdegel. Det finns områden som är väldigt korporationstypiska och områden där allt smält samman till en slags blandning. Nu har jag inte exakta uppgifter men jag har för mig att staden är väldigt stor, så det mesta får nog rum. I ditt exempel med matbutiken så tror jag inte heller att gemene man lägger så mycket vikt på vakten val av vapen. Jag tror inte att man är så fast i sin korporation att man endast använder deras vapen. Picka som picka liksom.

entomophobiac

Low Prep High Play
I det gamla hederliga RYMD står det ju "ha alltid avtryckarfingret redo" och att betoningen är på action. Men för den skull måste man inte alltid skjuta Pretorian Stalkers...

Jag tycker MC är ett coolt spel. Med betoning på hur man oftast tolkar ordet "coolt". Det kan däremot med fördel användas som ett noirdeckarspel eller egentligen vad som helst som får plats inom ramen för handlingen - och det är en hel jäkla massa.

Det jag tyckte var roligast var saker som gick på gränsen mellan det spelet utges för att vara och den noirinspiration som Storuggla pratade om.

Då är legionen närvarande som kättare. Och kättarna kan rent av vara en i spelgruppen, för att skapa så stora diversioner och så mycket osäkerhet som möjligt.

Men samtidigt måste jag erkänna att det blivit en hel del bly i luften också...

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: Fler tankar om Mutant Chronicles...

På Luna säger du? Jag ska gå in i djupet av mina högstadieminnen och försöka ge dig en bild av hur jag ser korparna i denna fantastiska stad.

Capitol
Kraftfulla. Mycket affischering och rekryterare även i de stadsdelar där andra korporationer regerar. En äkta helylle-Amerikansk fasad - och en ogenomtränglig sådan. Samtidigt tror jag också att det är en av de korporationer som har mest vandalism och "hemliga operationer" för sig, eftersom de har väldigt stora intressen i vad de andra korporationerna sysslar med.

Bauhaus
Precis som Bauhaus i sin helhet så utgår jag från att de även på Luna har precis det ädla och nobla yttre som de alltid har, men att de under ytan antagligen har större problem med kätteri och desertörer än de övriga. Självklart som en efterdyning av svårigheterna på Venus, som garanterat förföljer dem även till Luna metropolis.

Mishima
Ärevördiga, lugna och sansade, men samtidigt så sönderkorrumperade och nedgrävda i triadkontakter och övrig kriminalitet att de högsta hönsen nog är mer bossar än korporationschefer. Däremot är nog Mishima den korporation som på sikt kommer ha starkast fäste, eftersom de har många lärdomar från det härjade stadslandskapet på Merkurius.

Imperial
Terrorister. Så enkelt är det. Med hjälp av samma metoder som de använt sig av genom de övriga korporationsstridigheterna så försöker Imperial med desperata metoder att utöka sin lilla skraltiga korporation. Och när man är terrorist så behöver man beskydd för att inte krossas av de stora aktörerna. Därför är Imperial också Brödraskapets nickedocka och har den förmodligen bästa kontakten till bröderna som någon korporation har.

Cybertronic
Behöver man säga något om dem? De är fortfarande ett relativt ospelat kort, men kommer antagligen att bedöma sin framtid på hur de verkar mot legionen. För Brödraskapet kommer ta första bästa tillfälle att slå ut dem från spelbrädet så fort de visar minsta tillstymmelse av kättersk närvaro.

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: Mer om Mutant Chronicles... (OT)

Däremot ger det rollpersonerna då de blir lite vassare och erfarnare att vara mer heroiska då det väl blir röjande av. Detta förutsatt att man följer DnD modellen helt och hållet.

Faktiskt inte. Man får inte Xp bara för att mörda monster. Precis vilken situation som helst - från att förhandla sig förbi vakterna till att smyga sig in i De Onda Trollkarlarnas Torn kan ges en Challenge Rating och därför också Xp.

Att man bara skulle får Xp för att slakta monster är alltså inte helt sant. Däremot är det nog vad 99 procent av den här världens D&D-spelare gör.

Archer

Swashbuckler
Re: Mer om Mutant Chronicles... (OT)

Faktiskt inte. Man får inte Xp bara för att mörda monster. Precis vilken situation som helst - från att förhandla sig förbi vakterna till att smyga sig in i De Onda Trollkarlarnas Torn kan ges en Challenge Rating och därför också Xp.

Att man bara skulle får Xp för att slakta monster är alltså inte helt sant. Däremot är det nog vad 99 procent av den här världens D&D-spelare gör.

Helt korrekt. Och det var inte det jag syftade på, även om det framstod så. Det jag menade var att enligt DnD modellen så tenderar klassernas förmågor att mer vara inriktade mot strid än något annat. Endast ett fåtal av klassförmågorna/feats/spells är avseda att användas utanför strid. Och dessa förmågor att tenderar att bli allt mer heroiska ju högre Level rpn når.

T-RED

Warrior
Picka Som Picka

Vadå picka som picka...
Nä du inte en chans att någon av megakorparna skulle tillåta sina anställda att inneha några andra vapen än företagets egna (med undantag för undercover agenter då).

T-RED

Warrior
En Känsla Av Steampunk

Ju mer jag sätter mig in i MC desto mer vill jag kategorisera det som Steampunk där det finns en något bakvänd anledning till närvaron av ångmaskiner än den vanliga.
Det har helt enkelt blivit farligt att använda sig av elektroniska apparaturer på grund av den mörkasymetrin.
För att kompensera detta har man helt enkelt fortsatt utvecklingen av ångmaskiner...

Exempel är ånglok, rörpost, luftskepp, gasdrivna gatlycktor, dessutom gör arkitetkturen sitt till det hela.
Att arbetar klassen är förtryckt och saknar sociala skyddsnät spär bara på 1800-tals intrycken.

Det religösa i spelet ger det hela ytterliggare djup för ingen vet, när eller var en mortifikator eller kättare kan dyka upp, världen är helt enkelt läskig, dagligen läser man om oroligheterna på fjärran platser men det är först när inkvisitionen kommer och knackar på ens dörr som man vet vad rädsla är...
Enda problemet med denna syn på MC är nog de färgladare av bilderna...

ro83rt

Swordsman
Re: Picka Som Picka

Vadå picka som picka...
Nä du inte en chans att någon av megakorparna skulle tillåta sina anställda att inneha några andra vapen än företagets egna (med undantag för undercover agenter då).
Nähä, varför inte det då? Jag tycker det låter som en underlig policy. Dessutom tror jag att jag kommer ihåg en rad om något prickskyttegevär som var så bra att man använde det i alla korporationerna, trots att man inte gjort det själv.

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: Picka Som Picka

Mephisto, kan jag tänka mig. Men det är Brödraskapets pryttel, så den får alla använda utan dåligt samvete. Faktum är nog att annars föredrar garanterat korparna sina egna prylar. Liksom, hur ser vi i Sverige på våra kära Volvo och Saab?

(Ok, dåligt exempel - hur ser Jänkarna på GM? Heh.)

Renfield

Swordsman
Total Makeover

Har faktiskt haft funderingar på det. Jag är väl en av de få som fortfarande spelar Mutant Chronicles, och jag har alltid tyckt att det var synd att spelet dels lades ner, dels att det gavs för mycket fokus på strider. Nu skall jag inte prata allt för mycket om strider [för det har alla andra gjort], men jag vill tillägga att jag är en av dem som tycker att strider kan vara riktigt spännande, om dom görs rätt, som tycker att strider ger möjlighet till rollspelande, även om det kn bli tunggrott, samt att strider utan rollgestaltning eller en major impact på händelseförloppet bara är meningslösa.

Nå, det jag alltid tyckt om med MC är potentialen för många olika sorters miljöer. Jag har haft allt från agentintriger i kontorslandskap och gängbråk i slummen till skyttegravsröj och westernuppgörelser i Mars öken. Det som stör mig är som sagt fokusen som lagts på striderna. Visst, det var poppis då, men det är ändå beklagligt.

Så vad jag funderat på är att bygga om regelsystemet från grunden, och revidera världen, med layout och allt [fast behålla X antal bilder], men jag vet inte alls om det är tillåtet? Självklart skulle jag inte sälja det på något sätt, men risken finns väl att det är rättighetsbrott ändå?

Jag tror, att om man bara gav mer utrymme och material för de andra miljöerna, förutom militärpr0n, skulle spelet fortfarande kunna hålla.

Troberg

Sinister eater
Re: Total Makeover

Så vad jag funderat på är att bygga om regelsystemet från grunden, och revidera världen, med layout och allt [fast behålla X antal bilder], men jag vet inte alls om det är tillåtet? Självklart skulle jag inte sälja det på något sätt, men risken finns väl att det är rättighetsbrott ändå?
Det beror ju på hur du hanterar det. Har du funderat på att göra ett utkast för att visa på konceptet och sedan ta upp frågan med vem som nu råkar äga MC för närvarande? De kanske skulle gilla en version som ligger mer i tiden men samtidigt bevarar grundtanken och kunna backa upp dig på ett (ge ut det) eller annat sätt (ge/sälja dig en licens att ge ut det).

Jag menar, det är ju inte direkt som om rollspelsbranchen i Sverige är megacoorporationernas dansbana, den är någon handfull personer och rätt så resonabel. Med tanke på marknadens storlek så tror jag inte ens att priset skulle bli så högt om du fick köpa rätten att ge ut det, speciellt med tanke på att det är en relativt död produkt idag.

Trots det så är det antagligen ekonomiskt vansinne och du kommer inte att göra någon vinst på det, men du gör antagligen inte gör en större förlust än vad du kan ta heller om du bara agerar med lite sunt förnuft. Se det som att hobbies får kosta...

ro83rt

Swordsman

Även om jag är en stor fan av MC så tror också jag att det måste till mycket för att spelet ska gå med vinst om du väljer att trycka det. Kolla på Mutant och DoD 6. Spelen är snyggt gjorda grafikt och med illustrationer som är bra och går i samma tema. Jag tror att det är ett krav i dagens läge. Tryckkostnaden kommer att bli väldigt hög. Du kan ju välja att ge ut det i PDF-format förstås men det kommer naturligtvis inte att sälja lika många upplagor.

Det är för övrigt Paradox som äger rättigheterna till spelet.

Renfield

Swordsman

Skall dock tilläggas att jag inte är i närheten av att göra någon makeover ännu, då jag dels inte har tid, dels inte har någon grupp att speltesta ordentligt med. Utan feedback på den nivån blir det svårt att få till något vettigt, men jag tänker inte slänga mina böcker, så möjligheten finns kvar till framtiden..