Eon har en liten hake här; ibland blir det till nackdel att systemet är så pass icke-abstrakt. Jag har tex aldrig sett någon regel någonstans om att ens attacker från
gigantiska monster inte går att parera med ett vanligt fucking svärd.
Men, det finns ju en regel om Tillbakaknuffning som är applicerbar om ett angrepp är tillräckligt kraftfullt. Om man tex blockerar ett angrepp från en binderakhammare eller en drakes svanssnärt med en sköld, makear Tillbakaknuffning sense. Man hade kanske kunnat tänka sig en Tillbakaknuffning^2, som appliceras när skadan är mer än -dubbla- (eller tredubbla) Sty+Tål/2 hos offret; där offret typ slungas till marken av kraften och tar lite några smärtkryss i skada.
Men det makear hursomhelst inte så mycket sense vid -parader-. Okej, jag kan köpa att man typ kan köra upp ett svärd mellan tänderna på en panthera och därmed undgå att få skallen avbiten, och att det kan räknas som parad, den sortens abstraktioner fungerar ju ibland, men långt ifrån alltid. Man
kan ju tänka sig att en lyckad parad som verkar orimlig är mer av en undvikning, men det bryter ju lite mot regelsystemet; jag gillar själv inte den lösningen.
Den enklaste lösningen, imo, är den jag själv kör:
Ge för faen inte rollpersonerna oförstörbara vapen. I mina kampanjer har bara -tre-
oförstörbara vapen förekommit hittils; och det är en två kamorfiska dolkar samt en ishani där bara bladet, inte skaftet, är oförstörbart. Samtliga dessa verkar vara gjorda av nån blåaktig, glasliknande metall som inte hör hemma på Mundana.
För, så länge deras häftiga mästersmidda/magiska/etc vapen fortfarande kan splittras av en massiv smäll, kommer spelarna föredra att undvika kraftfulla attacker, även om de råkar vara lite bättre på parader. Dessutom kan man förhoppningsvis lita på sina spelare att ha såpass god smak för dramaturgi att de inte försöker parera en svanssnärt från en drake enkom eftersom det skulle se så jävla dumt ut.
Så, problemet, som i sig är förbenat svårt att åtgärda givet hur Eons system funkar, uppstår först när du låter det uppstå. Det finns tusentals sätt att ge vapen häftiga magiska krafter; oförstörbarhet behöver inte vara en av dem.
- Ymir, tipsar