Nekromanti Mer PR till filosofin!

Ymir

Liten kantbaron
Re: A Very Short Introduction

Oxford ger ut en bokserie som heter "A very short introduction", som just är menad att tjäna som introduktioner till en stor, och ständigt ökande, mängd olika ämnen. Den har ett visst anglocentriskt bias - oproportionerligt många titlar rör specifikt brittisk historia tex, men det är generellt en helt fantastiskt koncept, passande för lekmän såväl som akademiker som vill läsa in sig på något nytt.

Så tillåt mig rekommendera:
"Philosophy: A Very Short Introduction" av Edward Craig. 93 kr på adlibris.

...du hade kanske också gillat "The Anglo-Saxon Age: A Very Short Introduction" av John Blair, även om jag tar för givet att du redan kan en massa om det ämnet.

Delar i serien som behandlar ämnen jag personligen hade önskat att folk i allmänhet vore mer kunniga om är tex "African History", "Evolution", "The Koran", "Islam", "History", "Indian Philosophy", "Drugs", "Global Warming" och "Modern China"

- Ymir, det är också perfekta böcker att ge folk i present...

Man Mountainman

Storsvagåret
Sen, tja...

...filosofi är inte ett ämne där man behöver hålla sig "a jour".

Det finns ett citat, jag minns inte av vem, som säger ungefär, "hela den västerländska filosofitraditionen är en enda lång fotnot till Platon". Det må stämma, eller ej, men bara det faktum att det går att säga avslöjar något om filosofi: det är oerhört fascinerat, närmast besatt, vid sin egen historia. När du läser fysik, börjar du knappast med att studera Newton för att sedan gå vidare och avverka de stora fysikerna i ordning. När du pluggar sociologi så kanske du inleder med att studera Marx-Weber-Durkheim, men mest för att konstatera "ja, såhär gjorde dom och det var ju inte så lyckat alltid". Men filosofer börjar med Platon, och sen Aristoteles, och sen går man igenom hela filosofihistorien filosof för filosof, för att visa vad de sa och vad de tyckte.

Och varför gör man så? För att de där gamla filosoferna inte blir inaktuella. För att filosofi inte är ett ämne där det uppstår "rön" och där nya "resultat" ersätter gamla, utan som ställer ett antal "stora frågor" igen och igen, och prövar nya sätt att formulera dem och nya sätt att angripa dem. Och i ett sådant ämne är det bra att kunna titta på sina föregångare och se hur de ställde frågorna, och vilka deras svar blev.

Vad detta innebär, för den som vill ägna sig åt amatörfilosofi, är att man inte behöver vara "uppdaterad" på det senaste som händer inom den akademiska filosofin. Vem som helst kan ställa de där frågorna och grubbla över dem. Ens grubblingar blir ju mer intressanta för andra filosofer om man har lite koll på historien så att man kan dra nytta av sina föregångares insikter, men ens funderingar blir inte fel på något uppenbart sätt av att man bedriver dom i sin ensamhet, i kontrast mot exempelvis fysiken, där en privat utövare utan insikt i de senaste resultaten förmodligen inte skulle få många rätt.

Vad är då filosofins "stora frågor", som jag nämner hela tiden? Det är sådana saker som:

- Vad är meningen med livet?
- Vad är mening?
- Vad menar du, när du säger 'mening'?
- Finns Gud?
- Finns själen?
- Finns andra människors medvetanden?
- Finns det någonting alls?
- Varför finns det något, istället för ingenting?
- Hur kan vi ha kunskap om tingen som finns?
- Hur kan vi ha kunskap om andra människor?
- Hur kan vi förmedla vår kunskap till andra människor?
- Hur bör jag bete mig mot min nästa?
- Vad är rum?
- Vad är tid?
- Vad är kausalitet?
- Vad är människan?
- Vad är medvetandet?
- Vad är livet?
- Vad är tillvaron?
- Vad är 'att vara'?

Återigen till boktips. När man har läst Ymirs bok (väldigt bra tips, Ymir!) så bör man gripa sig an filosofins historia. Svante Nordins filosofins historia kan vara ett bra ställe att börja. Nordin är inte filosof utan idéhistoriker, varför texten ofta underlåter att diskutera de olika problemställningar som underligger tankarna hos de filosofer han diskuterar, men nånstans ska man ju börja. Hittar du inte Nordins bok finns det gott om andra läroböcker i filosofihistoria som du säkert kan hitta på ditt lokala bibliotek.

Och därefter kan du gott ge dig på en riktig filosof. Platon är en bra plats att börja, på grund av hans grundläggande inflytande för västerländsk filosofi, samt att han skrev för en lekmannapublik (det fanns ingen akademisk filosofi på den tiden) varför hans böcker är lättlästa. Dessutom äger de vissa icke försumbara litterära kvaliteter. Platons samlade verk finns i svensk översättning av Jan Stolpe från Atlantis förlag. Man kan börja med band ett.

Ett annat tips kan vara att titta på några av Bertrand Russells texter. Han skrev många populärfilosofiska böcker. Här är en, som tar upp några av filosofins problemställningar på ett lättfattligt sätt.

Man Mountainman

Storsvagåret
Utbruten deltråd!

Jag bröt ut den här deltråden eftersom diskussionen gick över till att diskutera poängen med filosofi etc.

Foggmock

Myrmidon
Re: A Very Short Introduction

Fan! Jag visste att det fanns perfekta presenter att slänga på nya flickvännen. I'm getting some! (PUN INTENDED LOL)