För att magikern är eldmagiker i stället för vädermagiker till exempel? För att i vissa situationer vill man hellre ha eld än el? etc etcGfield said:Angående magiskadan så tror jag att jag struntar i rustningsmodifikationer i sådana fall. Det känns som om typen av besvärjelse mest borde vara en fråga om smak. Varför skulle man välja att kasta eldklot i stället för att skjuta blixtar annars?
Angående resten så känner jag mig osäker på hur initiativet fungerar. Om en ork har initiativ och attackerar Olaf, vad får då Olaf göra? Så som jag har tolkat reglerna så skall han dela upp stridstärningar i anfall och försvar, och har därefter förbrukat sin handling denna stridsrunda. Nästa stridsrunda har orken fortfarande initiativ och fortsätter anfallet. Får Olaf försöka brotta ner orken i stället för att göra normalt anfall och försvar? Får han fly eller försöka backa utöver sin förbrukade handling?
Om Olaf hellre vill brotta ner orken i stället för att attackera själv får han göra det. Om han lägger en massa tärningar på försvar skulle jag som SL göra det svårare för honom att lyckas med brottningen jämfört om han la lite eller inget på försvar.
Det här är en situation som är lämplig att husregla/improvisera från fall till fall.
I verkligheten så borde en person som vill brottas ha små eller inga möjligheter att överleva i kamp mot en hyfsat stridstränad motståndare som svingar en spikklubba. Inget jag rekommenderar.
Fast Fantasy! har inte så mycket med verkligheten att göra. Vill man ha det, spela Saga i stället.